| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Zakup > Jak powinny wyglądać prawidłowe oględziny samochodu? Część druga

Jak powinny wyglądać prawidłowe oględziny samochodu? Część druga

Oto część druga poradnika dla kupujących używane samochody. W tej części omówimy oględziny silnika i układu wydechowego.

Przechodzimy do sprawdzenia stanu silnika, na co musimy uważać? Nie może być myty. W przeciwnym razie właściciel samochodu może nie mówić nam całej prawdy o jego faktycznym stanie. Lokalizujemy też różnego rodzaju wycieki. Jeśli przy sprawdzaniu stanu oleju, na bagnecie znajdują się kropelki cieczy chłodzącej, to auto ma najprawdopodobniej uszkodzoną głowicę, konkretnie uszczelkę głowicy. Nie mogą też na nim występować żadne opiłki żelaza. Przy okazji sprawdzamy, jaki jest poziom oleju. Oczywiście handlarz może uzupełnić jego stan przed naszymi oględzinami.

Zobacz też: Jak sprzedać używane auto? Ekspert radzi

W cieczy chłodzącej nie mogą pływać tłuste plamy i nie powinna być ona brudna albo rdzawa. Zalecamy także odkręcenie korka wlewu oleju. Nie może być na niej konsystencji przypominającej masło. Gdy tak się dzieje, to płyn chłodzący przedostaje się do układu smarowania silnika. O wyeksploatowaniu samochodu świadczy rozbryzgiwany olej i wydobywanie się czarnego dymu po odkręceniu korka. Stan świec zapłonowych jest również ważny. Powinny mieć kolor jasnoszary, przekształcający się w brąz. Absolutnie nie może to być kolor czarny oraz świeca nie może być nadpalona. Oznacza to, że jest złe ustawienie zapłonu, ale może być jeszcze gorsza sytuacja - wadliwe działanie układu zasilania.

Bardziej dociekliwi mogą też przeprowadzić najprostszy test tłoków. Bierzemy kawałek rurki metalowej i przystawiamy kolejno do cylindrów i nasłuchujemy, jak pracują. Jednak nie jest to konieczne. Na tym etapie można już coś powiedzieć na temat oglądanego auta. Ważny jest również układ wydechowy, jego szczelność możemy sprawdzić poprzez zatkanie tłumika końcowego. Prawidłowo silnik ma zgasnąć, a jeśli tak się nie stanie, oznacza to, że występuje nieszczelność.

Zobacz też: Jak rozpoznać auto popowodziowe? Ekspert radzi

Przy oględzinach końcówki rury wylotowej i tylnego zderzaka możemy zauważyć czarny tłusty osad, oznacza to, że samochód spala olej, czyli ma zużyte uszczelniacze zaworów i pierścienie tłokowe. Czarne spaliny świadczą o bogatej mieszczance paliwowo-powietrznej i konieczna jest regulacja gaźnika lub wtrysku paliwa. Natomiast, jeśli spaliny mają kolor biały, to woda przedostaje się do komór spalania z powodu uszkodzenia uszczelki głowicy lub pęknięcia bloku silnika. Innym objawem są pęcherze powietrza w zbiorniku wyrównawczym cieczy chłodzącej przy pracującym silniku.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Green Drive

To kampania społeczna realizowana przez Fundację Trans.org (www.trans.org). Głównym celem akcji jest pokazanie firmom transportowym w Europie najlepszych sposobów na zmniejszenie wydatków na paliwo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »