| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Montaż lamp ksenonowych - porady i wskazówki

Montaż lamp ksenonowych - porady i wskazówki

Montaż lamp ksenonowych poprawi nie tylko wygląd samochodu, ale przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy, zwłaszcza po zapadnięciu zmroku.

Styl i funkcjonalność

Dla wielu osób reflektory ksenonowe to symbol luksusu. Stosowane dawniej tylko w najdroższych niemieckich limuzynach stały się poniekąd wyposażeniem podnoszącym prestiż pojazdu. W wielu przypadkach decyzja o zamontowaniu oświetlenia ksenonowego w pojeździe ma zatem charakter czysto snobistyczny, a wysokie walory użytkowe są często pomijane. Właśnie dlatego na rynku znaleźć można wiele tanich zamienników żarówek ksenonowych, nie mających praktycznie nic wspólnego z prawdziwą jakością tego typu konstrukcji. Poza tym, bardzo często sam montaż nowego oświetlenia jest wykonywany nieprawidłowo co z jednej strony zagraża bezpieczeństwu innych użytkowników drogi a z drugiej,  grozi surowymi sankcjami karnymi, w tym zabraniem dowodu rejestracyjnego przez Policję.

Lampy ksenonowe: nielegalny montaż

Po polskich drogach jeździ wiele samochodów, w których tradycyjne żarówki zostały wymienione na ksenony bez uprzedniego przystosowania do tego auta. Należy pamiętać, że jest to nielegalne i niebezpieczne. Każde auto posiada reflektory, które są homologowane do pracy z określonym źródłem światła. Zamontowanie innego rodzaju źródła światła niż homologowane wiąże się z ryzykiem zatrzymania dokumentu rejestracyjnego, skierowaniem pojazdu do ponownego badania technicznego oraz kilkuset złotowym mandatem.

Zobacz też: Czym różnią się światła ksenonowe od biksenonowych? Jak są zbudowane?

Ksenony zamontowane w tradycyjnych reflektorach to zagrożenie nie tylko dla portfela, ale również dla pozostałych uczestników ruchu. Reflektory halogenowe mają budowę nieprzystosowaną do używania lamp wyładowczych, co powoduje oślepianie innych kierowców oraz utratę parametrów optycznych odbłyśników nieodpornych na promieniowanie UV emitowane przez ksenony. Każdy reflektor ksenonowy musi być wyposażony w system samopoziomujący światła, który dostosuje je do zmiennego obciążenia samochodu oraz spryskiwacze mające na celu zapobiegać rozproszeniu wiązki świetlnej przez zabrudzenia osadzające się na reflektorze.  

Lampy ksenonowe: prawidłowe ustawienie świateł

Warto pamiętać, że lampy ksenonowe emitują dwukrotnie jaśniejszy strumień świetlny niż tradycyjne halogeny. Dlatego aby nie oślepiały kierowców jadących z naprzeciwka trzeba kontrolować ich ustawienie. Tymczasem według badań przeprowadzonych przez Instytut Transportu Samochodowego w 2009 roku aż 89 procent pojazdów poruszających się po drogach w Polsce ma źle ustawione światła. Należy pamiętać, że związane z tym oślepienie, fachowo nazywane olśnieniem, może być przyczyną wypadku.

Zobacz też: Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Zuzanna Szymańska

PR-imo public relations

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »