Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym różnią się światła ksenonowe od biksenonowych? Jak są zbudowane?

Krzysztof Bednarz
Reflektor biksenonowy
Reflektor biksenonowy
Moto.wieszjak.pl
Reflektory ksenonowe emitują bardzo jasne, białe światło, które znacznie lepiej oświetla drogę przed samochodem. Jak są zbudowane światła ksenonowe? Jaka jest różnica między ksenonami a biksenonami? Na te pytania odpowiemy w poniższym artykule.

Reflektory ksenonowe posiadają palnik wyładowczy, który jest elementem emitującym światło. Z zewnątrz przypomina on żarówkę, jednak jego konstrukcja jest całkiem inna. We wnętrzu bańki znajduje się ksenon, który emituje światło pod wpływem wysokiego napięcia. Przetwornik, który współpracuje z reflektorem dostarcza do palnika napięcie rzędu 20000 V. Palnik ksenonowy jest stosowany do świateł mijania. Ze względu na właściwości (długi czas zapłonu) nie jest on używany w światłach drogowych w tradycyjny sposób. Aby rozwiązać ten problem, producenci opracowali reflektory bi-ksenonowe, których palnik wyładowczy odpowiedzialny za światło drogowe jest stale zapalony, ale strumień światła jest przesłonięty. W momencie, gdy kierowca włącza dźwignią przy kierownicy światła drogowe, przysłona unosi się pozwalając strumieniowi oświetlić drogę przed samochodem.

Polecamy: Samochód w firmie

Budowa reflektora ksenonowego

Reflektory ksenonowe mogą być oparte o rozwiązania soczewkowe lub odbłyśnikowe. Palniki oznaczone symbolem D2R do reflektorów z odbłyśnikiem (czyli parabolicznych), posiadają w swojej konstrukcji stałą przesłonę. Dzięki tej przesłonie ograniczony jest efekt samooślepiania, a także zbyt rozległego świecenia na przeciwległy pas (ochrona przeciw oślepianiu kierowców jadących z nad przeciwka). Kształt odbłyśnika jest projektowany z dużą dokładnością, aby ze względu na intensywne światło palnika ksenonowego, jak najlepiej wyznaczyć granicę światła i cienia. Warto tutaj zwrócić uwagę tym, którzy planują zaopatrzyć reflektory swoich samochodów w tzw. zestawy HID. Taki reflektor (zwłaszcza w samochodach starszej konstrukcji) będzie świecił nieprawidłowo. Przyczyni się ku temu nie tylko zużyty i prawdopodobnie wykonany z mniejszą dokładnością odbłyśnik, ale także brak systemu samopoziomującego i oczyszczającego.

Zobacz też: Co najbardziej szkodzi zawieszeniu? Które elementy są najbardziej delikatne?

Palniki wyładowcze do reflektorów o konstrukcji soczewkowej oznaczone są symbolem D2S. Ten rodzaj reflektorów daje możliwość jeszcze dokładniejszego wyznaczenia granicy światła i cienia. W takim rozwiązaniu odbłyśnik znajduje się już wewnątrz projektora. Światło odbite od odbłyśnika jest następnie skupiane przez soczewkę w odpowiednie punkty przed samochodem. Projektor posiada również silniczki, które są elementem systemu samopoziomującego. Dane o aktualnym ugięciu samochodu (np na skutek obciążenia tylnej części bagażem) przesyłane są z czujników. Mogą one być zlokalizowane na amortyzatorach.

Polecamy: PITY 2015 z płytą CD

Dodatkowymi elementami zarówno reflektorów parabolicznych jak i soczewkowych jest wcześniej wspomniany przetwornik wysokiego napięcia prądu zmiennego oraz układy zabezpieczające i zapłonnik przekazujący prąd bańce ksenonowej w celu zapłonu znajdującego się w niej gazu. Światła drogowe zarówno w soczewkowych jak i odbłyśnikowych reflektorach ksenonowych są realizowane za pomocą żarówki halogenowej.

Zobacz też: Uciekający prąd w samochodzie: gdzie szukać?

Światła mijania i drogowe w jednym

Reflektor bi-ksenonowe nie posiadają dodatkowej żarówki halogenowej dla świateł drogowych. Również palniki tych reflektorów mają inną budowę niż te przeznaczone dla standardowych ksenonów. Jeden palnik posiada dwie bańki, z których jedna jest przesłaniana bezpośrednio w palniku lub w przypadku innej konstrukcji przesłoną w projektorze soczewkowym. Przesłony są uruchamiane mechanicznie lub elektromagnetycznie.

Zobacz też: Tanie zamienniki ksenonów: czy warto je kupować? Ekspert ITS radzi

Czy spryskiwacze w ksenonach są konieczne?

Spryskiwacze przy reflektorach ksenonowych są montowane na podstawie rozporządzeń określonych w regulaminach EKG (m.in. Regulamin 48 EKG). W Unii Europejskiej obowiązek montowania układu czyszczącego do reflektorów ksenonowych został wprowadzony w 1996 roku. Jeżeli chcemy zamontować do swojego samochodu zestaw ksenonów bez układu czyszczącego, a samochód nie posiadał nigdy w ofercie wyposażenia reflektorów ksenonowych, brak spryskiwaczy może zdyskwalifikować nasz samochód podczas badania technicznego. Jeżeli zamierzamy sprowadzić samochód wyposażony w światła ksenonowe z USA, sprawdźmy czy posiada spryskiwacze. W Stanach Zjednoczonych są one zalecane, ale nie obligatoryjne. W przypadku samochodu bez układu czyszczącego, sprowadzony samochód będziemy zmuszeni dostosować do norm europejskich.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Seryjny
    2021-09-25 22:25:42
    Z "nad przeciwka" ???
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
Polisa dla auta elektrycznego
AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
Rośnie liczba wypadków na autostradach
Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.