REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
3-cylindrowy silnik BMW 1.5 TwinPower Turbo ma osiągać moc nawet 225 KM!
3-cylindrowy silnik BMW 1.5 TwinPower Turbo ma osiągać moc nawet 225 KM!
BMW

REKLAMA

REKLAMA

BMW wprowadza silnik 1.5 TwinPower Turbo wyposażony w 3 cylindry. Docelowa moc to 225KM.

Mała pojemność silnika i duża moc

Downsizing to trend, który coraz silniej zaznacza swą obecność w motoryzacyjnym świecie. Coraz większa popularność małolitrażowych jednostek napędowych o dużych mocach powoduje, że nawet największe tuzy branży samochodowej opracowują nowe konstrukcje w myśl tej idei.

REKLAMA

BMW to koncern znany z tworzenia luksusowych samochodów o wyraźnie sportowych ambicjach. Wiele modeli tej bawarskiej firmy stało się ikonami w swej klasie i jednocześnie wzorcami, za którymi podąża ich konkurencja. Z tego powodu entuzjaści niemieckiej marki z zażenowaniem i rozgoryczeniem przyjęli informację, że BMW wprowadzi do swej oferty silnik o zaledwie trzech cylindrach.

Silnik 1.5 TwinPower Turbo

Jednostka napędowa 1.5 TwinPower Turbo to turbodoładowany, rzędowy motor o mocy od 124-225KM. Budowany według nowej, modułowej koncepcji BMW dotyczącej tworzenia silników, posiada 3 cylindry, każdy o pojemności 500 cm3. Rozwiązanie to, wspólne dla wszystkich nowych silników BMW (zarówno benzynowych jak i diesla), pozwala na optymalizację procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrze. W rezultacie inżynierowie opracowując jak najefektywniejszą komorę spalania np. dla 3-litrowego silnika N55, mogli później wykorzystać ten sam projekt w mniejszych np. czterocylindrowych jednostkach.

Zobacz też: TwinPower Turbo, a Twin-Turbo - różnice

Aby wyeliminować charakterystyczne drgania spotykane w silnikach o trzech cylindrach, jednostka 1.5 TwinPower Turbo posiada specjalny wałek równoważący drgania powstałe w wyniku bezwładności pierwszego i drugiego rzędu. Trudno bowiem wyobrazić sobie, aby właściciel pojazdu z logiem BMW mógł odczuwać tego typu dyskomfort.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.5 TwinPower Turbo: bezpośredni wtrysk benzyny High Precision Injection

Silnik 1.5 TwinPower Turbo należy do rodziny motorów Efficient Dynamics, przez co nie zabrakło w nim rozwiązań wpływających na bardziej efektywne wykorzystanie paliwa. Do tych najważniejszych należy m.in. system bezpośredniego wtrysku benzyny High Precision Injection. Układ ten, wykorzystujący do pracy piezoelektryczne wtryskiwacze, pozwala na ograniczenie dawki paliwa nawet do poziomu 2 miligramów.

1.5 TwinPower Turbo: VALVETRONIC

REKLAMA

Niezwykle ważne w nowoczesnych silnikach jest także odpowiednio dopracowany system zmiennych faz rozrządu. Tu BMW korzysta z podwójnego systemu Vanos, dopracowywanego od połowy lat 90-tych. Poza tym, skok zaworów ssących w silniku 1.5 TwinPower Turbo jest regulowany przez układ VALVETRONIC.

Najnowsza generacja układu VALVETRONIC to konstrukcja z czopem mimośrodowym, która umożliwia precyzyjne sterowanie zmiennym wzniosem zaworu ssącego. Ze względu na zakres regulacji wzniosu zaworu, w normalnych warunkach pracy silnika przejmuje on funkcję przepustnicy. W rezultacie zmniejszają się zawirowania i zwiększa prędkość przepływu ładunku dozowanego, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Silnik wyróżnia się większą dynamiką i szybkością reakcji, bowiem w porównaniu z układami z tradycyjną przepustnicą, w układzie VALVETRONIC ciśnienie przy zaworach ssących ma zawsze podobną, odpowiednią wartość, co znacznie skraca czas potrzebny do wypełnienia kolektora dolotowego świeżym powietrzem, gdy kierowca musi zdecydowanie przyśpieszyć.

1.5 TwinPower Turbo: budowa

To co łączy jednostkę 1.5 TwinPower Turbo z pozostałymi motorami z serii Efficient Dynamics to także m.in. aluminiowa skrzynia korbowa, układ łańcucha rozrządu zamiast paska wieloklinowego, rozmieszczenie śrub głowicy cylindra oraz wysokogatunkowa powłoka wewnętrznych powierzchni cylindra.

Zobacz też: Silnik 4,4l Twin Turbo w BMW M5 - jak działa?

1.5 TwinPower Turbo: turbosprężarka Twin Scroll

Niezwykle istotne jest także zastosowanie dwukanałowej turbosprężarki typu Twini Scroll oraz intercoolera chłodzącego powietrze. Rozwiązanie to ma ogromny wpływ zarówno na uzyskanie tak wysokiej mocy z jednego litra pojemności skokowej, jak i na zwiększenie wartości i zakresu momentu obrotowego silnika.

1.5 TwinPower Turbo: dźwięk silnika

REKLAMA

Nowy silnik 1.5 TwinPower Turbo ze względu na liczbę cylindrów wyróżnia się także brzmieniem. Trzeba bowiem pamiętać, że częstotliwość dźwięku jednostki trzycylindrowej wzrasta o 50 % szybciej niż w przypadku silnika czterocylindrowego.

Jak nowy silnik się sprawuje? NA chwilę obecną nie możemy wydać opinii bowiem BMW nie ma w polskiej ofercie tego silnika. Pierwsze zachodnie testy BMW serii 1 z tym silnikiem każą być jednak optymistami – silnik jest dynamiczny, ma rasowe brzmienie i łatwo wkręca się na obroty. Jak będzie w rzeczywistości pokażą testy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA