| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Czy downsizing skraca żywotność silników?

Czy downsizing skraca żywotność silników?

Mała pojemność, doładowanie oraz stosunkowo duża moc silnika - tak można scharakteryzować coraz więcej jednostek napędowych, które znajdziemy w ofercie producentów samochodów. Jednak, czy duża moc przy niewielkiej pojemności jednostki napędowej to najszybsza droga do skrócenia żywotności silnika?

Jak zwykle przy tego typu okazjach słychać głosy malkontentów. Doładowane silniki o pojemności skokowej 1.2 l lub 1.6 l rozwijające moce maksymalne 120-200 KM wzbudzają podejrzliwość znacznej grupy polskich kierowców.

Obawy dotyczą żywotności. Czy wyżyłowaną jednostką napędową o niewielkiej pojemności da się przejechać bez konieczności wykonywania remontu silnika równie dużo kilometrów, co jednostką mniej wysiloną i do tego wolnossącą?

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

Powyższe rozważania nie dotyczą jedynie silników dostępnych w najnowszych samochodach lecz również dostępnych na rynku wtórnym. Kierowcy zastanawiają się, czy w ramach tej samej pojemności jednostki napędowej wybrać wersję mocniejszą, czy wersję słabszą (np. 1.9 TDI o mocach 90 KM lub 130 KM).

Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna i jak zwykle kluczowy dla trwałości silnika jest sposób eksploatacji.

W typowych warunkach eksploatacyjnych kierowca przeciętnego samochodu wykorzystuje od 30 do 50-60 KM mocy. Tym samym nie obciąża nadmiernie jednostki napędowej i w tej sytuacji nie ma znaczenia dla żywotności, czy silnik ma np. 90, czy 130 KM.

Zobacz też: Wszystko o rozrządzie silnika

Jednak moc maksymalna silnika będzie miała duże znaczenie dla jego żywotności w przypadku, gdy styl jazdy kierowcy będzie nastawiony na maksymalne wykorzystanie możliwości jednostki napędowej.

Żeby nie obniżać żywotności jednostki napędowej stosuj następujące zasady:

1. Regularnie wymieniaj olej silnikowy

2. Unikaj jazdy wykorzystującej w 100 % możliwości jednostki napędowej.

3. Dbaj o prawidłową eksploatację turbiny - odczekuj chwilę zanim wyłączysz silnik, nie używaj wysokich obrotów zanim silnik nie osiągnie optymalnej temperatury.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Andersen Tax & Legal

Andersen Tax & Legal w Polsce tworzy zespół doświadczonych ekspertów oferujących kompleksową obsługę prawną, najwyższej klasy doradztwo podatkowe, doradztwo w zakresie cen transferowych i outsourcing księgowy.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »