Wtrysk pośredni - Wtrysk pośredni wypromowany przez Mercedesa czyni pracę silnika wysokoprężnego w miarę cichą i płynną. Chodzi o to, że dawka paliwa w każdym cyklu wtryskiwana jest do niewielkiej komory wstępnej, która łączy się z zasadniczą komorą spalania cienkim przewodem. Zapłon następuje w ograniczonej przestrzeni, a fala płomienia wydostaje się z owej małej komory etapami. Niestety, wada rozwiązania polegała na tym, że w niektórych obszarach głowicy nie można było uniknąć wysokich temperatur. Ponadto rozruch takiego silnika wymagał nazbyt wysokiego stopnia sprężania, a „przeciskanie” gazów spalinowych przez wspomniany kanał powodowało duże straty energii.
Wtrysk bezpośredni - w tym typie silnika paliwo jest podawane bezpośrednio do cylindra.
reklama
reklama
Silniki z wtryskiem bezpośrednim cechują się zaletami takimi jak:
- niskie straty cieplne
- niskie jednostkowe zużycie paliwa
- możliwość uzyskania dużych mocy jednostkowych (po doładowaniu)
- łatwość spełnienia ostrych norm ekologicznych
Posiadają też wady:
- większe wymagania w zakresie paliwa (liczba cetanowa).
- wyższa cena niż w przypadku silnika z wtryskiem pośrednim
Zobacz też: Jak wymienić podkładki pod końcówki wtryskiwaczy?
Zmiany zastosowano poprzez nowsze technologie zasilania oparte na pompowtryskiwaczach, i systemie common rail. Te silniki spowodowały, że wtrysk pośredni odszedł do lamusa. Dzisiaj niemalże wszyscy producenci oferują nowoczesne, zintegrowane systemy wtrysku paliwa.
Pompowtryskiwacze - w 1997 koncern VW wprowadził nowy rodzaj silników zasilanych pompowtryskami. Jest to konstrukcja dość skomplikowana, jednak bardzo wydajna. Jak sama nazwa wskazuje, pompowtryskiwacz łączy w sobie funkcje pompy wtryskowej i wtryskiwacza sterowanego elektrozaworem. Na każdy cylinder przypada jeden pompowtryskiwacz. Paliwo dostarczane jest do nich przewodami, w których nie panuje wysokie ciśnienie. Wytwarzane jest ono dopiero w specjalnych komorach. Dzięki niewielkiej objętości, wysokie ciśnienie może być uzyskane bardzo szybko. Jego wartość, tak jak i wtrysk początkowy, właściwy oraz ilość dostarczanego paliwa są sterowane elektronicznie za pośrednictwem elektrozaworu. Gwarantuje to dobre spalanie mieszanki i relatywnie wysoką moc przy stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa
Wady:
- nie mają zbyt wysokiej kultury pracy, zwłaszcza podczas rozruchu na mrozie.
- głośno „terkoczą” i na dodatek dymią.
Zalety:
- legitymują się znakomitymi osiągami.
- są bardzo wydajne
Zobacz też: Historia Diesla w pigułce