| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Porady użytkowe > Samochody zasilą mieszkania

Samochody zasilą mieszkania

Przyszłość smart city? Dwukierunkowa wymiana energii elektrycznej pomiędzy samochodami a infrastrukturą. W skrócie: chodzi o możliwość wykorzystania prądu zgromadzonego w akumulatorach auta do zasilnia np. mieszkania.

Pojazdy zasilane prądem powoli wypracowują sobie pozycję w motoryzacyjnym świecie. Z perspektywy inteligentnego miasta stanowią niezwykle ważny element systemu transportu: są ekologiczne i ciche, a to ogromna wartość. Nie dziwi więc, że nad implementacją elektrycznych aut w struktury smart city pracują zarówno producenci samochodów, jaki specjaliści od rozwiązań technologicznych.

Przykładem jest współpraca firm Nissan i Endesa. Poinformowały one o rozpoczęciu projektu, którego celem jest stworzenie systemu włączenia pojazdów do sieci elektroenergetycznej (vehicle-to-grid, V2G) na skalę masową. O co w tym chodzi?

Zobacz też: Sposoby na wykorzystanie GPS

Odsprzedać nadmiar energii z samochodu

W długofalowych wizjach zakłada się, że samochody elektryczne będą centralnym elementem zintegrowanego systemu, w którym ich właściciele mogliby uczestniczyć w hurtowym obrocie energią zgromadzoną w akumulatorach pojazdów, a tym samym obniżać koszty eksploatacji pojazdów. Innymi słowy – odsprzedawać nadmiar energii. W tym wcale nie tak odległym scenariuszu użytkownik auta nie tylko zdecyduje, kiedy i gdzie naładować akumulator, ale także kiedy najlepiej spożytkować lub odsprzedać zgromadzoną energię.
W ten sposób może uzyskiwać finansowo wymierne korzyści w postaci zaoszczędzonej energii, a jednocześnie w maksymalnym stopniu wykorzystywać jej odnawialne źródła.

Zobacz też: Test Lexus CT 200h

System Vehicle to Grid (V2G)

System Vehicle to Grid (V2G) składa się z dwukierunkowej ładowarki Endesa oraz układu zarządzania energią, który może obsługiwać również pozasieciowe, odnawialne źródła energii, takie jak panele słoneczne i turbiny wiatrowe. Za pomocą tego wyposażenia właściciel Nissana LEAF lub e-NV200 może ładować samochód poza godzinami szczytu energetycznego, korzystając z tańszej taryfy, a następnie zużywać energię zgromadzoną
w akumulatorze pojazdu na potrzeby gospodarstwa domowego w okresie obowiązywania wyższej taryfy, a nawet odsprzedawać ją z zyskiem do sieci. Energia elektryczna wytworzona w panelach słonecznych lub turbinach wiatrowych może być wykorzystana do ładowania akumulatora auta, zasilania urządzeń w domu i firmie lub odprowadzona do publicznej sieci elektroenergetycznej.

Technologię V2G Endesa zaprezentowała po raz pierwszy w 2008 r. w Smartcity Malaga – na poligonie doświadczalnym służącym firmie do testowania rozwiązań dla inteligentnych miast. Kolejny pokaz ewoluującej technologii zorganizowano w 2012 r. w ramach projektu ZEM2ALL. Dziś Endesa wraz z Nissanem jako partnerem z branży motoryzacyjnej, przeprowadzi pełną prezentację gotowego do wprowadzenia na rynek i niskokosztowego systemu w Madrycie.

Tekst: Maciej Pobocha, Connected Life Magazine

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Edyty Grubek EG Usługi Księgowe

Biuro księgowe

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK