REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Lexus CT 200h

Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Nietuzinkowy Lexus CT 200h zwraca uwagę atrakcyjnym wyglądem ale dla wielu polskich kierowców wciąż wydaje się propozycją zbyt egzotyczną. W teście odkrywamy tajemnicę prestiżowej kompaktowej hybrydy.

Choć Lexus CT 200h jest obecny na europejskim rynku od 2011 r., wciąż jest stosunkowo rzadkim widokiem na polskich drogach. Tym samym, mimo że model jest rozpoznawalny przez większość zmotoryzowanych, niewiele osób może coś więcej na jego temat powiedzieć.

REKLAMA

O małej popularności kompaktowej hybrydy z pewnością decyduje dość wysoka cena zakupu, za równowartość której na polskim rynku można kupić samochód większych rozmiarów, choć z pewnością nie hybrydowy i nie z segmentu premium. Sprawdźmy, jakie zalety skrywa kompaktowy Lexus.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI 150 KM Man. 6-bieg

Lexus CT 200h – egzotyka wnętrza

Oryginalny wygląd Lexusa CT 200h zachęca do uchylenia drzwi i zajęcia miejsca za kierownicą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A tam, uwagę zwraca nietuzinkowa deska rozdzielcza przywodząca na myśl kokpity statków kosmicznych z filmów s-f.

Za obszytym skórą i dobrze leżącym w dłoniach kołem kierownicy umiejscowiono tradycyjny zestaw „zegarów”. Po prawej stronie kierowcy, króluje rozbudowana konsola centralna, na górze której umieszczono kolorowy wyświetlacz zestawu audio i nawigacji (opcja kosztująca w pakiecie 12 400 zł), poniżej panel obsługi radia Mark Levinson przypominający klasycznym wyglądem prestiżowe zestawy domowego audio a pod nim, dźwignię sterowania bezstopniową skrzynią E-CVT. Dalej, pomiędzy przednimi fotelami wygospodarowano miejsce na wygodny dżojstik obsługujący system multimedialny.

Zobacz też: Test Lexus NX 300h AWD

Całość wykonana jest z materiałów wysokiej jakości, spasowanych z dokładnością i godnych segmentu Premium.

REKLAMA

Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, są odpowiednio wyprofilowane, choć siedziska mogłyby być nieco obszerniejsze. W przedniej części kabiny nikt nie będzie narzekał na ciasnotę. Na tylnej kanapie Lexusa wygodnie będą podróżowały dwie dorosłe osoby. We trójkę będzie zbyt ciasno.

Przydałoby się też więcej miejsca w okolicach kolan. Tradycyjnie dla samochodów hybrydowych nie zachwyca również pojemność bagażnika. W tej klasie pojazdów 275 l to mało, choć na pewno możliwości przewozowe Lexusa zwiększają pięciodrzwiowe nadwozie i dzielona, rozkładana tylna kanapa.

Zobacz też: Test Nissan Pulsar 1.2 DIG-T 115 KM

 Lexus CT 200h – napęd/układ jezdny

Lexus CT 200h występuje w jednej wersji napędowej – jako hybryda napędzana przez silnik benzynowy o pojemności 1,8 l , który rozwija moc maksymalną 136 KM przy 5200 obr./min. i maksymalny moment obrotowy 142 Nm w zakresie od 2800 do 4400 obr./min.  oraz silnik elektryczny rozwijający maksymalną moc 60 KM i maksymalny moment obrotowy 207 Nm.

Taki zestaw rozpędza ważącą w podstawowej wersji 1370 kg konstrukcję od 0 do 100 km/h w 10,3 s i może ją rozpędzić do maksymalnej prędkości 180 km/h.

I choć nie są to osiągi samochodu sportowego, do redakcyjnej recenzji trafił CT 200h w wersji F-Sport. W odróżnieniu od podstawowej – Elite, F-Sport jest standardowo wyposażony m.in. system otwierania bezkluczykowego, ozdobne elementy wnętrza w sportowej stylizacji, czarną podsufitkę i aluminiowe nakładki na pedały, 17 calowe obręcze kół ze stopów lekkich, czarne oprawy świateł przeciwmgielnych, emblematy „F”, lakierowany, grafi towy tylny dyfuzor, tylny spoiler dachowy, siatkowe obudowy świateł odblaskowych, przyciemniane tylne szyby, czy nawigację GPS.

Zobacz też: Test Toyota Prius: Sposób na ekojazdę. Wersja 3.1

Jak widać, na liście wyposażenia F-Sport znalazły się elementy ozdobne, mające „podkręcić” wizerunek CT, a nie zmienianie go w sportową rakietę.

Tym bardziej, że już od podstawowej wersji dostępny jest system wyboru trybu jazdy (Eco, Comfort, Sport, EV).

W trybie Eco, priorytetem układu napędowego jest uzyskanie możliwie najniższego zużycia paliwa. W trybie EV, samochód korzysta z silnika elektrycznego. Z kolei w trybie Sport wyostrza się reakcja na gaz, a priorytetem napędu jest wykorzystywanie dostępnej maksymalnej sumarycznej mocy układu hybrydowego.

Podczas jazdy daje się wyczuć dużą jak na samochód klasy kompaktowej masę Lexusa CT 200h. Pojazd jest stabilny i nie straszne mu nagłe, boczne podmuchy wiatru.

Podobnie do innych konstrukcji hybrydowych Lexusa, także i w CT 200h podróż upływa w ciszy. Doskonałe odizolowanie akustyczne wnętrza i wyciszenie jednostki napędowej uprzyjemniają długie podróże.

Kierujący musi się przyzwyczaić do działania bezstopniowej skrzyni E-CVT. Nie myśli się o niej korzystając z samochodu w mieście, czy jadąc z jednostajną prędkością w trasie. Szkopuł tkwi w przyspieszaniu. Mechanizm, wkręca silnik benzynowy do poziomu obrotów, przy którym uzyskuje on moc maksymalną i utrzymuje wskazówkę obrotomierza w tej samej pozycji do momentu, w którym osiągniemy pożądaną prędkość.

Zobacz też: Instalacja gazowa dla silników Diesla!

Przy czym dynamika kompaktowego Lexusa jest umiarkowana i samochód wyraźnie traci wigor, gdy chcemy szybko zwiększyć prędkość np. od 120 do 150 km/h.

Za to jazda z jednostajną prędkością 150 km/h nie stanowi dla japońskiego pojazdu najmniejszego problemu. W kabinie panuje wtedy błoga cisza i szczęśliwcami są ci, którzy wykupili opcjonalne nagłośnienie systemu audio Mark Levinson.

REKLAMA

Jak na nowoczesną hybrydę przystało, Lexus CT200h wyróżnia się niskim zużyciem paliwa, które w miejskich korkach jest jeszcze niższe niż w trasie. Pędząc z prędkościami autostradowymi zużycie paliwa utrzymuje się na poziomie 6,5-6,7 l benzyny na 100 km. Z kolei podczas jazdy po mieście, nie zwracając uwagi na zasady ecodrivingu bez trudu można osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie 6 l na 100 km.

Nieźle Lexus radzi sobie z tłumieniem nierówności. Podczas jazdy po poprzecznych zawieszenie pochłania je bez nerwowych podskoków, choć podczas większych uskoków zdarza się usłyszeć dość donośny stukot. 

Zobacz też: Test Audi TT 2.0 TFSI Quattro S tronic

Test Lexus CT 200h – podsumowanie

Lexus CT 200h to samochód, który zyskuje przy bliższym poznaniu. Wysoki komfort jazdy i rewelacyjnie niskie zużycie paliwa w miejskich korkach ułatwiają przymknięcie oka na mniejszą od spodziewanej dynamikę. Z drugiej strony szybkość rozpędzania się Lexusa wystarczy do sprawnego poruszania się zarówno po mieście, jak i w trasie. Mankamentami CT są mała objętość bagażnika, stosunkowo niewiele przestrzeni jaka została wygospodarowana dla kolan pasażerów tylnej kanapy i… cena.

Podstawowa wersja wyposażeniowa (Elite) kosztuje 111 tys. zł (90 tys. zł w wyprzedaży rocznika 2014). Z kolei opisywana odmiana F-Sport kosztuje aż 146 200 zł. Najdroższa jest odmiana Prestige (161 300 zł), do której i tak można jeszcze dokupić zestaw audio Mark Levinson za 5700 zł, czy nakładki progowe wykonane z aluminium za 400 zł.

Zobacz też: Honda Civic Type-R z rekordem Nurburgringu!

Lexus CT 200h – dane techniczne

Lexus CT200h
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1798 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 136 KM/5200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 142 Nm/2800-4400 obr./min.
Silnik elektryczny:
Maksymalna moc 60 KM
Maksymalny moment obrotowy 207 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów bezstopniowa
Pojemność bagażnika 275 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 435/176,5/144,5 cm
Rozstaw osi 260 cm
V-max 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s
Zużycie paliwa* 3,6/3,5/3,6 l/100 km
Cena od 110 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Test Lexus CT 200h
Test Lexus CT 200h
Test Lexus CT 200h
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Lexus
Test Lexus CT 200h
Lexus
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA