REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy opona nie nadaje się do użytku?

Marek Matejewski
Podpowiadamy kiedy opony uznaje się za stare, a kiedy jako zużyte? Fot. Newspress
Podpowiadamy kiedy opony uznaje się za stare, a kiedy jako zużyte? Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Większość kierowców często ma dylemat, czy jeszcze sezon przejeździć na oponach, czy już je wymienić. Podpowiadamy kiedy opony uznaje się za stare, a kiedy jako zużyte?

Wielu kierowców zastanawia się czy opony, które posiadają nadają się jeszcze do eksploatacji w następnym sezonie, czy może kwalifikują się do wymiany. Jeżeli ogumienie nie posiada uszkodzeń w postaci przecięć czy bąbli, wszystko zależy od głębokości bieżnika i wieku opony. Producenci ogumienia samochodowego zalecają bezwzględną wymianę opon starszych niż 10 lat.

REKLAMA

Warto wiedzieć, że nieużywane opony przez pięć lat od daty produkcji określane są jako pełnowartościowe. Jednak opony, które mają 10 lat, bez względu na stan bieżnika nie nadają się do dalszej eksploatacji. W tym wieku mieszanka gumowa jest już twarda, a opona podatna na poślizgi na mokrej nawierzchni. Często też tak stare opony są już sparciałe i pod wpływem obciążenia samochodu pękają.

Zobacz również: Czy warto pompować koła azotem?

Opony, które nie są jeszcze stare oceniamy na podstawie głębokości bieżnika. Oczywiście ogumienie z nierówno zużytym bieżnikiem również kwalifikuje się do wymiany. Przepisy ruchu drogowego dopuszczają stosowanie opon o najmniejszej głębokości bieżnika wynoszącej 1,6 milimetra.

Zobacz również: Co oznaczają symbole na oponach?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto wiedzieć, że tak zużyte opony posiadają już bardzo słabe parametry i nie powinno się dopuszczać do takiego stanu. Ze względu na bezpieczeństwo zaleca się wymianę opon letnich gdy głębokość ich bieżnika zmniejszy się do 3 milimetrów. W przypadku opon zimowych za graniczną dla bezpieczeństwa wartość głębokości bieżnika przyjmuje się 4 milimetry. Poniżej tej wartości właściwości opony zimowej pogarszają się bardzo szybko.

Ze względów bezpieczeństwa opony letnie powinno się wymieniać przy głębokości bieżnika 3 milimetrów. Na zimówkach nie zaleca się jeździć poniżej 4 milimetrów.

Zobacz również: Jak przechowywać opony?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA