Kategorie

Jak wymieniać opony?

Marek Matejewski
Warto obserwować pracowników podczas wymiany opon. Fot. Newspress
Warto obserwować pracowników podczas wymiany opon. Fot. Newspress
Choć wymianę opon zlecamy serwisowi ogumienia, warto wiedzieć jak prawidłowo przeprowadzić tę czynność. Pozwoli to na skontrolowanie pracy mechaników.

Większość kierowców dwa razy w roku wybiera się na okresową wymianę opon w samochodzie. Zwykle nie zostawiamy samochodu, a usługa wykonywana jest na poczekaniu. Skoro i tak stoimy w warsztacie warto przyjrzeć się pracy mechanika i skontrolować poprawność jego działania.Już podczas odkręcania kół możemy ocenić podejście mechanika do pracy. Wielu z nich wykręcone śruby rzuca na ziemię, zamiast umieścić je w czystym miejscu. Takie zachowanie pozwala przypuszczać, że dany serwis nie przykłada się należycie do pracy. Warto w takiej sytuacji przyjrzeć się dokładniej całej wymianie opon.

Zobacz również: Co oznaczają symbole na oponach?

Jak wymieniać opony? Kontrolujemy pracownika

Po zdjęciu koła z samochodu pracownik serwisu powinien zdjąć oponę z felgi. Przed założeniem nowej opony powinno się skontrolować stan zaworu i w razie konieczności wymienić go na nowy. Niektóre serwisy zalecają montaż nowych zaworów przy każdej wymianie opon, w praktyce nie ma konieczności tak częstej wymiany. Zawory wytrzymują nawet kilka lat, jednak dla bezpieczeństwa powinno się je wymieniać co 2 lata, przy każdej wymianie opon kontrolując ich stan.

Podczas montażu opon na felgi wykonane ze stopów metali lekkich warto zwrócić uwagę czy wszystkie elementy montażownicy, które posiadają bezpośredni kontakt z powierzchnią obręczy zostały zabezpieczone plastikowymi nakładkami.

Niezabezpieczona maszyna do montażu opon może porysować powierzchnię felgi

W przeciwnym razie felgi mogą ulec porysowaniu. Przed osadzeniem opony na feldze krawędź opony powinna zostać nasmarowana specjalnym preparatem uszczelniającym, a powierzchnia styku z oponą na feldze oczyszczona z zanieczyszczeń.

Po zamontowaniu nowych opon pracownicy serwisu powinni oczyścić dokładnie koła z zanieczyszczeń, a najlepiej umyć je za pomocą myjki wysokociśnieniowej. Od czystości kół zależy dokładność ich wyważenia. Wyważanie brudnych kół jest zwykłym naciąganiem klienta na niepotrzebne wydatki.

Przed wyważaniem koła powinny być czyste

Zmontowane i oczyszczone koła powinny trafić na wyważarkę. To urządzenie pozwala za pomocą umieszczenia w odpowiednich miejscach ciężarków zniwelować naturalne bicia opony i felgi. Tu jednak warto sprawdzić na jaką dokładność pracy ustawiona jest maszyna. Wiele serwisów ogumienia, aby zyskać na czasie ustawia dokładność maszyny na 10 gramów. Koło wyważone z taką dokładnością może generować bicia szczególnie przy większych prędkościach. 

Zobacz również: Kiedy wymienić opony na zimowe?

Aby prawidłowo wyważyć koła maszyna powinna być ustawiona na pracę z dokładnością do 5 gramów. Warto aby w przypadku felg aluminiowych zastosować ciężarki naklejane. Umieszczane są one na powierzchni felgi bezinwazyjnie, za pomocą dwustronnie klejącej taśmy. Choć serwisy ogumienia posiadają nabijane na krawędź felgi ciężarki do felg aluminiowych nie warto ich stosować, ponieważ podczas ich montażu zwykle dochodzi do uszkodzenia powłoki lakierniczej obręczy. Przed przykręceniem kół do samochodu powinno się oczyścić powierzchnie styku zarówno na feldze jak i na piaście auta. 

Zobacz też: Prawo Jazdy 2016 r. - wszystkie zmiany

Jak wymieniać opony? Co z felgami stalowymi?

W przypadku felg stalowych piastę można pokryć preparatem miedziowym, co zabezpieczy przed zapiekaniem się koła i ułatwi jego demontaż w następnym sezonie. Przed montażem felg ze stopów lekkich piasty pokrywamy specjalną pastą na bazie aluminium. Preparaty miedziowe mogą wchodzić w niepożądane reakcje ze stopami, z których wykonane są felgi. Warto zwrócić uwagę, aby pracownicy serwisu nie dokręcali kół za pomocą klucza pneumatycznego lecz użyli klucza dynamometrycznego i dokręcili śruby odpowiednim momentem. Podczas wymiany ogumienia powinno się opisać zdejmowane z felg opony, aby w przyszłym sezonie założyć je w to samo miejsce.

Koła powinno się dokręcać za pomocą klucza dynamometrycznego

Obserwując pracę mechaników będziemy mogli wychwycić niedociągnięcia i zaniedbania, które mogłyby negatywnie wpłynąć na proces wymiany ogumienia. Jeśli zwrócimy uwagę na poprawność wymiany opon nie będziemy narażeni na dodatkowe wydatki.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    21 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?