| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Dlaczego silnik zużywa olej?

Dlaczego silnik zużywa olej?

Dlaczego silnik zużywa olej?Co może być tego przyczyną? Które elementy silnika są newralgiczne w kontekście ewentualnych przecieków bądź wycieków oleju?

Postęp w motoryzacji jest zauważalny gołym okiem. Nowoczesne układy wtryskowe, dwusprzęgłowe skrzynie biegów, elektronicznie sterowane dyferencjały…Pomimo wyraźnego postępu, nadal nieodłącznym problemem nowoczesnych silników są, podobnie jak tych z przed 40 lat, ubytki bądź wręcz wycieki oleju.

Obniżający się poziom oleju w misce olejowej, może mieć dwojaką przyczynę. Albo sytuacja ta spowodowana jest wyciekiem oleju, albo dzieję się to na skutek jego przedostawania się do komory cylindra i spalenia.

Lokalizacja przecieków oleju

Przecieki są stosunkowo łatwe do zlokalizowania. Można posłużyć się chociażby arkuszem jednolitego koloru papieru, który podłożony pod pojazd, pomoże wykryć „sprawcę” zamieszania. Najczęściej olej przedostaje się poprzez:

- uszczelnienie miski olejowej

- przedni lub tylny uszczelniacz wału korbowego(zwłaszcza w BMW)

- uszczelkę pokrywy zaworów(temat bardzo dobrze znany posiadaczom Hond Civic)

W niektórych autach konieczne będzie zdemontowanie także osłon silnika.

Zobacz też: Jakie mogą być przyczyny wysokiego spalania w dieslu?

Warto kontrolować stan silnika, bowiem drobne wycieki mogą źle wpływać na inne podzespoły jednostki napędowej. Cieknący olej może niszczyć gumę paska rozrządu i w konsekwencji przyspieszyć jego zerwanie. Niekiedy także problem ślizgającego się sprzęgła jest skutkiem przedostawania się na jego powierzchnię oleju silnikowego. Poza tym, spalany olej wpływa na znacznie szybsze zużycie katalizatora-jednej z najdroższych części w aucie.

Jeśli na silniku bądź skrzyni biegów nie widać żadnych wycieków oleju, a mimo to bagnet wskazuje obniżony jego poziom oznacza to, że zostaje on spalony w cylindrze. Najczęstszym tego objawem jest dymienie wydobywające się z rury wydechowej (choć czasami efekt ten występuje tylko do chwili aż silnik się rozgrzeje).

Olej może przedostawać się do komory spalania poprzez:

  • zużyte prowadnice, uszczelniacze zaworowe i zawory- objawem tego jest dymienie silnika przez kilka sekund po uruchomienie silnika;
  • zużyte pierścienie, które nie dolegają dokładnie do ścian cylindra- dymienie jest zauważalne podczas pracy silnika na wysokich obrotach(np. po jeździe na torze czy na trasie)
  • turbosprężarkę, która pracując w warunkach wysokich temperatur i przy dużym obciążeniu, ulega szybkiemu zużyciu, zwłaszcza wirnik turbiny(efektem tego jest wyraźny gwizd powietrza, wcześniej znacznie słabiej słyszalny)

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

reklama

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Coraz częściej nowoczesne jednostki napędowe mają problem z nadmiernym zużyciem oleju. Jeśli przekracza ono 0,2l/1000km to możemy mówić o już o problemie.
Coraz częściej nowoczesne jednostki napędowe mają problem z nadmiernym zużyciem oleju. Jeśli przekracza ono 0,2l/1000km to możemy mówić o już o problemie.

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Grupa Deweloperska GEO

Grupa Deweloperska GEO to holding kilkunastu spółek, prowadzących aktywną działalność na terenie trzech polskich aglomeracji: Krakowa, Wrocławia i Katowic.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »