| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Dlaczego silnik zużywa olej?

Dlaczego silnik zużywa olej?

Dlaczego silnik zużywa olej?Co może być tego przyczyną? Które elementy silnika są newralgiczne w kontekście ewentualnych przecieków bądź wycieków oleju?

Postęp w motoryzacji jest zauważalny gołym okiem. Nowoczesne układy wtryskowe, dwusprzęgłowe skrzynie biegów, elektronicznie sterowane dyferencjały…Pomimo wyraźnego postępu, nadal nieodłącznym problemem nowoczesnych silników są, podobnie jak tych z przed 40 lat, ubytki bądź wręcz wycieki oleju.

Obniżający się poziom oleju w misce olejowej, może mieć dwojaką przyczynę. Albo sytuacja ta spowodowana jest wyciekiem oleju, albo dzieję się to na skutek jego przedostawania się do komory cylindra i spalenia.

Lokalizacja przecieków oleju

Przecieki są stosunkowo łatwe do zlokalizowania. Można posłużyć się chociażby arkuszem jednolitego koloru papieru, który podłożony pod pojazd, pomoże wykryć „sprawcę” zamieszania. Najczęściej olej przedostaje się poprzez:

- uszczelnienie miski olejowej

- przedni lub tylny uszczelniacz wału korbowego(zwłaszcza w BMW)

- uszczelkę pokrywy zaworów(temat bardzo dobrze znany posiadaczom Hond Civic)

W niektórych autach konieczne będzie zdemontowanie także osłon silnika.

Zobacz też: Jakie mogą być przyczyny wysokiego spalania w dieslu?

Warto kontrolować stan silnika, bowiem drobne wycieki mogą źle wpływać na inne podzespoły jednostki napędowej. Cieknący olej może niszczyć gumę paska rozrządu i w konsekwencji przyspieszyć jego zerwanie. Niekiedy także problem ślizgającego się sprzęgła jest skutkiem przedostawania się na jego powierzchnię oleju silnikowego. Poza tym, spalany olej wpływa na znacznie szybsze zużycie katalizatora-jednej z najdroższych części w aucie.

Jeśli na silniku bądź skrzyni biegów nie widać żadnych wycieków oleju, a mimo to bagnet wskazuje obniżony jego poziom oznacza to, że zostaje on spalony w cylindrze. Najczęstszym tego objawem jest dymienie wydobywające się z rury wydechowej (choć czasami efekt ten występuje tylko do chwili aż silnik się rozgrzeje).

Olej może przedostawać się do komory spalania poprzez:

  • zużyte prowadnice, uszczelniacze zaworowe i zawory- objawem tego jest dymienie silnika przez kilka sekund po uruchomienie silnika;
  • zużyte pierścienie, które nie dolegają dokładnie do ścian cylindra- dymienie jest zauważalne podczas pracy silnika na wysokich obrotach(np. po jeździe na torze czy na trasie)
  • turbosprężarkę, która pracując w warunkach wysokich temperatur i przy dużym obciążeniu, ulega szybkiemu zużyciu, zwłaszcza wirnik turbiny(efektem tego jest wyraźny gwizd powietrza, wcześniej znacznie słabiej słyszalny)

Zobacz też: Konsekwencje jazdy na wysokich i niskich obrotach silnika

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Coraz częściej nowoczesne jednostki napędowe mają problem z nadmiernym zużyciem oleju. Jeśli przekracza ono 0,2l/1000km to możemy mówić o już o problemie.
Coraz częściej nowoczesne jednostki napędowe mają problem z nadmiernym zużyciem oleju. Jeśli przekracza ono 0,2l/1000km to możemy mówić o już o problemie.

CIT 2018. Komentarz299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Ministerstwo Sprawiedliwości

Patron merytoryczny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK