| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Konstrukcje silników spalinowych stosowanych w samochodach

Konstrukcje silników spalinowych stosowanych w samochodach

Silniki spalinowe zrewolucjonizowały transport. Możliwość spalania destylatów ropy naftowej pozwoliła na konstrukcję niewielkich jednostek i powstanie automobili, a następnie samochodów. Jakie konstrukcje silników wypracowano przez lata istnienia motoryzacji? Jaką zasadę działania przyjęli twórcy silników spalinowych?

Dziewiętnasty wiek był „wiekiem pary”, a parowe maszyny stały się napędem gospodarki. Jednak niektórzy zaczęli dostrzegać potrzebę skonstruowania lekkich silników, które posłużyłyby do napędu pojazdów zastępujących karety ciągnięte przez konie. Pojawiały się próby udoskonalenia silników parowych m.in. poprzez konstrukcje silników dwusuwowych spalających gaz ziemny (silnik Lenoir'a). Tłok takiego silnika był napędzany naprzemiennie z obu stron przez zapalający się gaz.

Zobacz też: Turbosprężarka o zmiennej geometrii łopatek

Silnik dwusuwowy – obieg Clerka

Wczesny rozwój silników dwusuwowych to właśnie konstrukcje będące rozwinięciem zasady działania maszyn parowych. Konstrukcję dwusuwowego silnika Lenoir'a rozwijał m.in. Nikolaus Otto, który znacznie podniósł jego sprawność, jednak swoje miejsce w historii motoryzacji zapewnił dzięki konstrukcji silnika czterosuwowego. Jego jednostka dwusuwowa była jedynie wykorzystywana w celach przemysłowych. Pod koniec lat siedemdziesiątych dziewiętnastego wieku Dugald Clerk przedstawił silnik, którego obieg odpowiada dzisiejszym silnikom dwusuwowym. Jednak był to silnik zasilany gazem świetlnym. Istotną cechą silnika tej konstrukcji było wstępne sprężanie mieszanki, które realizowane było przez pompę sprężającą (dodatkowy cylinder i tłok). Podczas suwu pracy, inaczej zwanego suwem rozprężania, drugi tłok podążał w górę sprężając gaz i wprowadzając go do cylindra głównego. W tym samym czasie następowało opróżnienie cylindra ze spalin kanałem wydechowym. Silnik dwusuwowy o zwartej konstrukcji zasilany destylatami ropy naftowej, skonstruował Karl Benz. Zastosował go w dwukołowym pojeździe.

Zobacz też: Jakie są sposoby zwiększenia ciśnienia powietrza w układzie dolotowym?

Silniki dwusuwowe mają następującą zasadę działania:

  • jeden cykl pracy równa się jednemu obrotowi wału korbowego

  • najprostsze silniki dwusuwowe nie posiadają zaworów ssących, ani wydechowych – kanały są otwierane i zamykane przez poruszający się tłok

  1. Gdy tłok porusza się w górę, następuje wymiana ładunku w cylindrze, która rozpoczęła się już podczas suwu pracy. Spaliny uchodzą do kanału wylotowego, natomiast w tym samym czasie zasysana jest świeża, sprężona mieszanka ze skrzyni korbowej. Tłok przemieszczając się w górę zasłania kanał wydechowy oraz kanał łączący komorę spalania ze skrzynią korbową. Otwiera natomiast kanał ssący powodując napływ świeżej mieszanki do skrzyni korbowej.

  2. Gdy tłok znajduje się w górnym martwym położeniu, następuje zapłon mieszanki i ruch tłoka w dół. Jest to suw pracy, podczas którego jednocześnie następuje sprężanie mieszanki zgromadzonej w skrzyni korbowej.

Zobacz też: Co oznacza, że mieszanka jest uwarstwiona? Jak ją uzyskać?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Ekman

Dyrektor 24iValue

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »