| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Docieranie silnika. Poradnik

Docieranie silnika. Poradnik


Stosowane dawniej do produkcji silników materiały, technologie i narzędzia powodowały, że nowy silnik montowany był z nie zawsze dobrze pasujących do siebie części i elementów. Ich dopasowanie następowało po wielu miesiącach żmudnego docierania.

Współczesne silniki są wykonywane bardzo dokładnie i starannie, a stosowane technologie i narzędzia pomiarowo-kontrolne pozwalają na uzyskiwanie lepszego, wzajemnego dopasowania elementów, niż jeszcze ćwierć wieku temu było znane jedynie z teorii.

Mimo tak precyzyjnego wykonania silnik samochodowy, jak każda bez wyjątku maszyna, wymaga dotarcia, tak aby pasowania były jeszcze precyzyjniejsze, części lepiej ze sobą współpracowały, a ewentualne błędy produkcyjne zostały usunięte. Mimo, że instrukcje użytkowania nie przewidują konieczności docierania i w praktyce silnik można w pełni obciążać już od pierwszych kilometrów eksploatacji, dla przedłużenia jego okresu użytkowania i bezawaryjności warto wykonać kilka prostych czynności i zastosować się do paru nieskomplikowanych zaleceń. Zaowocuje to w przyszłości zmniejszonym zużyciem paliwa, dłuższymi okresami między naprawami i wieloma innymi korzyściami.

Zobacz również: Jak wymienić poduszki silnika?

Okres docierania współczesnego silnika nie jest długi. W praktyce już po 2000 km można maksymalnie obciążać silnik i zmuszać go do pracy nawet na najwyższych dopuszczalnych obrotach. Wcześniej nie powinno się przekraczać obrotów maksymalnego momentu obrotowego. Najkorzystniejsze w tym okresie obroty są zbliżone do 3000 w silniku z zapłonem iskrowym i do 2500 w silniku z zapłonem samoczynnym. Nie są korzystne dla silnika gwałtowne przyspieszenia, warto także unikać hamowania silnikiem.

Z uwagi na to, że silnik samochodowy jest maszyną cieplną i źle znosi pracę w warunkach stanów nieustalonych, trzeba dążyć do tego, aby jak najszybciej osiągnął nominalną temperaturę pracy, nie obciążając go zbytnio przed jej osiągnięciem. Dobrą praktyką, zwłaszcza podczas mrozów, jest wstępne rozgrzanie go pracą na wolnych obrotach przed rozpoczęciem jazdy. Dotyczy to zwłaszcza silników z zapłonem samoczynnym, które nie osiągają nawet połowy swojej mocy nominalnej przed rozgrzaniem się. Nie wolno próbować ruszać z miejsca zanim zimny olej nie dotrze do wszystkich zakamarków silnika, co zostanie zasygnalizowane zgaśnięciem lampki kontrolnej ciśnienia oleju.

Zobacz również: Jakie są negatywne skutki hamowania silnikiem?

Nowy silnik powinien pracować jak najdłużej z jednakowym obciążeniem przy jednakowych obrotach. Trudno to osiągnąć w ruchu miejskim, dlatego w okresie docierania, o ile to możliwe, powinno się odbywać jak najwięcej jazd poza obszarami miast, na drogach bez stromych spadków i podjazdów.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Roma Opoka

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »