| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Nadwozie > Na co uważać przy polerowaniu samochodu?

Na co uważać przy polerowaniu samochodu?

Błyszczący lakier naszego samochodu jest – jak czyste buty – naszą wizytówką. Kiedy utraci dotychczasowy błysk, myślimy o jego wypolerowaniu. Ale co tak właściwie możemy nazwać polerowaniem? I na co uważać przy wykonywanych przez nas operacjach, aby lakieru nie zniszczyć?

Polerowanie maszynowe – jaki sprzęt?

Po pierwsze powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, jakiego sprzętu użyć. Zainwestować w polerkę rotacyjną, czy użyć szlifierki kątowej? Jeżeli chcemy podejść do tematu profesjonalnie i zmniejszyć ryzyko uszkodzenia lakieru, to jedyną możliwością będzie kupienie dosyć drogiej maszyny do polerowania, która posiada regulację obrotów oraz stabilizację obrotów niezależnie od nacisku. Jeszcze bezpieczniejsze jest użycie polerki mimośrodowej, która poprzez nieregularne ruchy jest delikatniejsza w działaniu. Oczywiście jeżeli posiadamy szlifierkę kątową, która ma możliwość ustawienia szybkości wirowania tarczy nieprzekraczającej 2000 obr/min, również wykonanie zadania jest możliwe. Jednak ograniczanie prędkości obrotowej polega na osłabieniu jej mocy i gdy przyłożymy tarczę do karoserii, może okazać się, że polerowanie nie przynosi zamierzonych efektów. Błędem w takim przypadku jest dłuższe polerowanie jednego miejsca i zwiększanie docisku. Ostatecznie możemy doprowadzić do tzw. przepalenia lakieru, co objawia się pół okrągłymi lub długimi pasami widzianymi pod mocnym światłem (np. w słoneczny dzień). Są to miejsca, gdzie lakier został spolerowany zbyt głęboko. Profesjonaliści do sprawdzania efektów swojej pracy używają zawsze mocnych lamp halogenowych oraz kontrolują pracę miernikiem grubości lakieru na każdym etapie polerowania.

Zobacz też: Jak zamontować/przykleić reklamę lub naklejkę na samochodzie?

Czystość oraz dobór past i padów polerskich

Najważniejszą sprawą podczas wykonywania pracy jest czystość. Jedno ziarenko piasku na tarczy może pozostawić trudne do korekcji ślady. Pasty polerskie, które mogą być stosowane na sucho lub mokro dobieramy oceniając stan zmatowienia lakieru. Będą różniły się ilością środka ściernego. Wśród tarcz również znajdziemy różne twardości i zastosowane materiały. Możemy kupić tarcze wykonane z gąbki oraz z włókien wełny. Bezpieczniejsze dla lakieru są te pierwsze – delikatne, ale jednocześnie sztywne gąbki. Pastę nakładamy w niewielkiej ilości dokładnie na całą tarczę, uzupełniając ją co jakiś czas. Jeżeli zmieniamy rodzaj pasty, musimy wcześniej koniecznie tarczę wyprać. Zmieniamy ją też, gdy polerujemy samochód pastą wykańczającą. Zastosujemy wtedy pad wykonany z miększej gąbki.

Jeżeli nasz samochód posiada miejsca o większych zarysowaniach, używamy w nich miejscowo past o mocniejszym działaniu, ale tu działa podobna zasada, jak w przypadku błędów popełnianych przy użyciu szlifierki kątowej. Głębokiej rysy nie powinniśmy traktować polerką do skutku. Miejsce powinniśmy wcześniej przygotować do polerowania. Na rynku dostępne są papiery o bardzo małej gradacji, którym matowimy na mokro obszar zarysowania. Jednak, jeżeli oczekujemy tak gruntownego odnowienia lakieru, zastanówmy się nad zleceniem zadania specjaliście. Koszt zakupu dobrych urządzeń i środków przewyższy kilkukrotnie wartość usługi. A pamiętajmy, że każde polerowanie, to w rzeczywistości ściągnięcie minimum kilkunastu mikronów lakieru z naszego samochodu. Jest to więc kosmetyka, której nie wykonujemy rutynowo. Ważniejsze jest odpowiednie mycie i zabezpieczanie lakieru w trakcie użytkowania samochodu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Anna Snochowska

Aplikantka radcowska w OIRP w Łodzi

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »