| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Bezpieczeństwo > Aktywne systemy bezpieczeństwa stosowane w wyścigowych samochodach Audi

Aktywne systemy bezpieczeństwa stosowane w wyścigowych samochodach Audi

22 czerwca rozpocznie się jubileuszowy, 90-ty wyścig w Le Mans. Z tego powodu firma Audi przedstawia rozwiązania dotyczące aktywnego bezpieczeństwa zastosowane w wyścigowym samochodzie Audi R18 e-tron. quattro .

Aktywne systemy bezpieczeństwa stosowane w cywilnych samochodach Audi

Asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist ułatwia zmianę pasa ruchu, system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense pozwala uniknąć wypadków, asystent jazdy nocą rozpoznaje pieszych. To tylko kilka przykładów systemów, które klienci Audi bardzo sobie cenią w codziennej eksploatacji pojazdu.

Zobacz też: Wyniki testów Euro NCAP - ile są warte?

Aktywne systemy bezpieczeństwa stosowane w wyścigowych samochodach Audi (wyścig w Le Mans)

Nie wszystkie z tych rozwiązań nadają się jednak do zastosowania w sportach motorowych. Od kierowców wyścigowych oczekuje się bowiem, że udowodnią swoje predyspozycje za sterami bolidów i nie zrzucą wszystkich zadań na barki elektronicznych układów. Mimo to, systemy wsparcia stosowane przez Audi w produkcji seryjnej w samochodach wyścigowych, mają ze sobą wiele wspólnego:

Zaawansowane reflektory LED

- Od roku 2006, Audi zwiększyło zasięg świateł swoich samochodów LMP o 85 procent. Dzięki temu, podczas nocnej jazdy w Le Mans, kierowcy mogą korzystać z przewagi, jaką daje ponad 800-metrowy zasięg reflektorów. Każdy z nich składa się z ośmiu zespołów diod. Stosowana w nich technika matrix beam polega na podziale diodowych świateł drogowych na wiele pojedynczych segmentów. Ta sama zasada zastosowana w pojazdach seryjnych pozwala osiągnąć efekt jazdy na światłach drogowych, bez oślepiania kierowców jadących z przeciwka.

Zobacz też: Nowoczesne systemy bezpieczeństwa -Mazda6 i-ACTIVSENSE

W samochodach wyścigowych, Audi wykorzystuje przewagę matrix beam do specjalnego doświetlenia zakrętów. Diody oświetlające zewnętrzną stronę zakrętu świecą z mniejszą mocą, a te po wewnętrznej stronie, zdecydowanie jaśniej. Kierowca odczuwa wyraźnie większy komfort – droga w zasięgu pola widzenia jest lepiej doświetlona.

Cyfrowe lusterko wsteczne

- Audi R18 e-tron quattro wyposażono też w cyfrowe lusterko wsteczne. Tylna część zamkniętego nadwozia typu monocoque nie ma szyby od strony zamontowanego z tyłu silnika. Nie można więc zamontować tradycyjnego lusterka wstecznego. Dlatego na dachu zainstalowano niewielkich rozmiarów kamerę, która monitoruje przestrzeń za pojazdem w promieniu 60 stopni. Sygnał z kamery przekazywany jest do monitora AMOLED w kokpicie. Skrót AMOLED, tj. Active Matrix Organic Light Emitting Diode, oznacza ulepszoną wersję diody elektroluminescencyjnej, czyli diodę z aktywną matrycą emitującą światło organiczne. W porównaniu do wyświetlacza ciekłokrystalicznego, monitor o przekątnej 6,8 cala, składający się z 600 tys. pikseli, ma dziesięć razy lepszy kontrast, przy zużyciu energii mniejszym o 30 procent. System przynosi szereg korzyści podczas wyścigów. Monitor jest odporny na wibracje, a tradycyjne lusterko – nie. Znika też problem martwego punktu. Podczas wyprzedzania, kierowcy mogą z większą pewnością decydować, kiedy możliwa będzie zmiana toru. W pojedynku na trasie można ocenić, czy przeciwnik zaatakuje z lewej, czy z prawej strony. Obecnie, Audi testuje nowe lusterko cyfrowe w modelu R8 e-tron i ocenia, że system ma potencjał, by w przyszłości używać go w regularnym ruchu drogowym.


Zobacz też: Alergia - wpływ na jazdę samochodem

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Dyja

Ekspert w zakresie giełdy i rynków kapitałowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »