| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Zakup auta > Dwie awarie i zwrot pieniędzy za samochód?

Dwie awarie i zwrot pieniędzy za samochód?

Druga awaria samochodu i prawo do zwrotu pieniędzy za pojazd. Oto nowy pomysł jaki ustawodawca chce przeforsować przy okazji implementacji dyrektywy konsumenckiej. Na czym polegałyby nowe prawa nabywcy towaru?

Zwrot pieniędzy za towar

Przy okazji prac związanych z implementacją dyrektywy konsumenckiej polski ustawodawca chce zmienić zapisy Kodeksu cywilnego rozszerzając prawa konsumenta o możliwość żądania zwrotu pieniędzy za towar po wykryciu po raz drugi jego wady. Zdaniem Konfederacji Lewiatan nowe przepisy wyraźnie uderzą w przedsiębiorców. Dlaczego?

Obecnie: napraw lub wymiana towaru, rzadziej zwrot pieniędzy

Obecnie jeśli klient nabywa towar, który okazuje się wadliwy, to w ciągu dwóch lat od daty  jego zakupu może żądać od jego sprzedawcy doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy. Jeśli naprawa lub wymiana nie jest możliwa bądź jest nieopłacalna ze względu na koszty to dopiero wtedy klient może domagać się wyraźnego obniżenia ceny bądź odstąpienia od umowy.

Zobacz też: Problemy związane z odliczaniem podatku VAT w 2014 roku

Warunki dotyczące roszczeń nabywcy towaru wobec sprzedającego określa artykuł 8 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej:

„Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia.”

"Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany, albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia."

Zobacz też: Zastaw skarbowy na samochodzie

Nowe przepisy ochronią kupującego?

Według nowego pomysłu ustawodawcy klient, który nabyłby dany towar a ten okazałaby się wadliwy, to przy drugiej jego awarii/stwierdzeniu wady czy niezgodności z umową mógłby żądać zwrotu pieniędzy za towar (bez uwzględnienia jego spadku wartości). Byłoby to zwłaszcza dotkliwe w przypadku sprzedawców aut osobowych, dla których straty na jednym aucie liczone byłyby w tysiącach złotych (duży spadek wartości rezydualnej aut).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

PLISZKA inżyniering przeciwpożarowy

PLISZKA inżyniering przeciwpożarowy od 1989 roku działa na polu zwiększenia świadomości społecznej w zakresie profilaktyki i bezpieczeństwa przeciwpożarowego w domach, biurach, zakładach przemysłowych itp.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »