REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy kierowca może mieć podwójne ubezpieczenie?

Podwójne ubezpieczenie komunikacyjne
Podwójne ubezpieczenie komunikacyjne
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podwójne ubezpieczenie to dość szczególna sytuacja. W przypadku polis osobowych, nie jest ona problematyczna, gdyż obowiązuje zasada tzw. kumulacji świadczeń.

Zasada kumulacji świadczeń oznacza, że posiadacz polis na życie lub ubezpieczeń NNW może otrzymać zsumowane zadośćuczynienie z kilku firm. Zatem wyższa składka przekłada się na większą rekompensatę po wypadku. Taka sama zasada nie dotyczy polis majątkowych (w tym ubezpieczeń OC dla kierowców oraz ubezpieczeń Autocasco -> ich wysokość obliczyć za pomocą kalkulatora Ubea.pl). Posiadacz wspomnianych ubezpieczeń, co do zasady nie powinien otrzymać odszkodowania większego niż wartość szkody (nawet jeśli zapłacił dwie składki). W związku z powyższym, podwójne ubezpieczenie jest nieopłacalne ekonomicznie, jeżeli dotyczy polis innych niż życiowe i NNW. W dodatku, pobranie podwójnego świadczenia za szkodę majątkową może narazić kierowcę na konsekwencje karne.

REKLAMA

Mimo zmiany przepisów problem podwójnego OC jest powszechny

Kwestia podwójnego ubezpieczenia komunikacyjnego, najczęściej dotyczy obowiązkowych polis OC dla posiadaczy pojazdów mechanicznych. Po zmianach prawnych, które obowiązują od 11 lutego 2012 roku, łatwiej można pozbyć się drugiego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, ale to nie oznacza, że wszyscy kierowcy korzystają z takiej możliwości.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Po zmianach ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych z 11 lutego 2012 r. kierowca może łatwiej pozbyć się niepotrzebnej polisy OC.

REKLAMA

Podwójne ubezpieczenie OC może występować, jeżeli poprzednia polisa przeszła na kierowcę po zakupie pojazdu, a później zostało opłacone inne ubezpieczenie. W takiej sytuacji, nowy właściciel pojazdu może w dowolnym czasie wypowiedzieć umowę ubezpieczenia, którą „odziedziczył” po sprzedającym (patrz artykuł 31 ustęp 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). Prawo do rozwiązania umowy niepotrzebnego OC przysługuje kierowcy również wtedy, gdy niechciane ubezpieczenie odnowiło się automatycznie po upływie roku (patrz artykuł 28a ustęp 1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych).

ZWRÓĆ UWAGĘ: Prawo do wypowiedzenia umowy niepotrzebnej polisy OC przysługuje kierowcy, jeżeli to ubezpieczenie odnowiło się automatycznie po roku lub zostało przejęte po poprzednim właścicielu pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto nadmienić, że ustawowe restrykcje i zasady dotyczą tylko ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej kierowców. Przepisy nie przewidują konieczności zapewnienia ciągłej ochrony z tytułu polisy Autocasco. W związku z powyższym, kierowca bez żadnych ograniczeń może wypowiedzieć umowę pierwszego lub drugiego ubezpieczenia AC.

Zobacz też: Czy warto zakupić samochodowe OC na spółkę z rodzicami?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zasady ustanowione przez ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych, nie dotyczą dobrowolnych polis Autocasco dla kierowców.

Dwaj ubezpieczyciele będą tak samo odpowiadać za szkody z OC

REKLAMA

Zgodnie z artykułem 824 indeks 1 paragraf 1 kodeksu cywilnego, odszkodowanie z ubezpieczeń majątkowych (tzn. innych niż polisy na życie i polisy NNW), nie powinno być wyższe od wartości poniesionej szkody. Inne zasady może wprowadzać tylko umowa przynajmniej jednego z zawartych ubezpieczeń. Takie dodatkowe klauzule, w praktyce są jednak bardzo rzadkie. Zasada określona w art. 824 indeks 1 paragraf 1 zapobiega sytuacji, w której szkoda byłaby majątkowo korzystna dla poszkodowanego (wartość skumulowanych odszkodowań > wartość szkody). Wspomniana sytuacja, zachęcałaby wiele osób do umyślnego powodowania wypadków i wyłudzania odszkodowań.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Co do zasady, odszkodowanie z tytułu ubezpieczeń majątkowych nie może być wyższe od wartości szkody. Taka reguła jest możliwa do stosowania, gdyż szkody majątkowe wycenia się łatwiej, niż szkody osobowe.

Spore znaczenie ma także zasada określona w art. 824 indeks 1 paragraf 2. Zgodnie ze wspomnianym przepisem, każdy ubezpieczyciel odpowiada za szkodę proporcjonalnie do wysokości sumy ubezpieczenia obejmującego to samo ryzyko. Tak więc w przypadku podwójnej polisy AC, dwaj ubezpieczyciele wspólnie „złożą” się na odszkodowanie, a ich udział w wypłacie będzie proporcjonalny do stosunku między sumami ubezpieczenia. Jeżeli chodzi o podwójne polisy OC dla kierowców, to sprawa jest prostsza, bo każde takie ubezpieczenie posiada minimalną sumę ustaloną ustawowo (patrz artykuł 36 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych). W praktyce, zakłady ubezpieczeń nie ubezpieczają odpowiedzialności kierowcy samochodu osobowego na kwotę inną niż 5 mln euro (szkody osobowe dla jednego wypadku) i 1 mln euro (szkody majątkowe dla jednego wypadku). Ze względu na równość sum ubezpieczenia z tytułu OC dla kierowców, każdy ubezpieczyciel będzie w identycznej proporcji odpowiadał za szkodę. Rozliczenie między zakładami ubezpieczeń może mieć formę regresu (tzn. jeden z nich wypłaci całe odszkodowanie, a później zażąda od drugiego zwrócenia połowy tej kwoty). Taką zasadę potwierdził Sąd Najwyższy w uchwałach z 13 maja 2016 r. (sygnatura akt III CZP 11/16 i III CZP 16/16).

ZWRÓĆ UWAGĘ: W przypadku ubezpieczeń majątkowych (w tym OC dla kierowców i Autocasco), każdy z ubezpieczycieli odpowiada proporcjonalnie do umownej sumy ubezpieczenia.

Osoba posiadająca podwójne lub wielokrotne ubezpieczenie, powinna powiadomić o tym fakcie wszystkie zainteresowane strony. Ta zasada jest szczególnie istotna w przypadku ubezpieczeń nieobjętych publiczną ewidencją (np. Autocasco). W tym kontekście warto pamiętać, że pobranie odszkodowania większego niż wartość szkody, bywa kwalifikowane jako przestępstwo z artykułu 286 § 1 kodeksu karnego i jest zagrożone karą więzienia od 6 miesięcy do 8 lat.

ZWRÓĆ UWAGĘ: Osoba posiadająca wielokrotne ubezpieczenie AC, powinna powiadomić o tym fakcie każdego z odpowiadających ubezpieczycieli.

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    REKLAMA

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    REKLAMA

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    REKLAMA