| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Ubezpieczenie pojazdu > Ubezpieczyciel wstrzymał wypłatę odszkodowania? Podpowiadamy co należy zrobić

Ubezpieczyciel wstrzymał wypłatę odszkodowania? Podpowiadamy co należy zrobić

Jedną z najpopularniejszych nieuczciwych praktyk stosowanych przez ubezpieczycieli jest wstrzymanie wypłaty odszkodowania. Najczęściej pojawiającymi się problemami są sytuacje, w których ubezpieczyciel odmówił wypłacenia odszkodowania lub zwleka z zamknięciem sprawy. Jakie działania w takiej sytuacji może podjąć poszkodowany?

Jak się okazuje w walce o odszkodowanie zwycięsko może wyjść nie tylko ubezpieczyciel. W przypadku otrzymania odmowy wypłacenia odszkodowania każdemu przysługuje prawo do odwołania się od decyzji ubezpieczyciela. Zgodnie z artykułem art. 817 § 1 kodeksu cywilnego ubezpieczyciel jest zobowiązany do wypłaty należności w terminie 30 dni, licząc od daty otrzymania zawiadomienia o wypadku przewidzianym w umowie. Natomiast jeśli wyjaśnienie okoliczności we wspomnianym terminie nie jest możliwe, świadczenie (np. zapłata) powinno być spełnione w ciągu 14 dni od dnia, w którym wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe. Należy pamiętać, że bezsporną część świadczenia ubezpieczyciel powinien spełnić w terminie wspomnianych 30 dni – mówi mec. Jakub Brykczyński z Kancelarii Adwokackiej Brykczyński i Partnerzy.

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela

W przypadku podjęcia decyzji o wniesieniu odwołania od decyzji ubezpieczyciela najczęściej pojawiającym się pytaniem jest kwestia terminu, a dokładnie w jakim czasie można złożyć takie odwołanie. Mianowicie termin na wniesienie odwołania do zakładu ubezpieczeń można utożsamić z terminem przedawnienia roszczenia z umowy ubezpieczenia, gdyż w takim terminie można z zakładem ubezpieczeń polemizować odnośnie zajętego przez niego stanowiska.

Zobacz też: Jaka jest kara za brak ubezpieczenia OC?

Kolejną nurtującą kwestią jest czas, w którym powinno otrzymać się odpowiedź na odwołanie. Zgodnie z Kodeksem Dobrych Praktyk Ubezpieczeniowych można przyjąć, że termin odpowiedzi na odwołanie to 30 dni od momentu jego otrzymania przez ubezpieczyciela. Ważną rzeczą jest fakt, iż brak odpowiedzi ze strony zakładu ubezpieczeń nie jest równoznaczny z akceptacją roszczeń zawartych w piśmie odwoławczym.

Rzecznik Ubezpieczonych

Wyjściem z sytuacji gdy ubezpieczyciel nie chce wypłacić odszkodowania, podając jednocześnie mało zasadne argumenty, jest złożenie pisemnej skargi do Rzecznika Ubezpieczonych. W ten sposób można skarżyć zarówno towarzystwo ubezpieczeniowe, jak i fundusz emerytalny. Instytucja Rzecznika ma za zadanie udzielanie pomocy prawnej oraz reprezentacji interesów poszkodowanej osoby. Dzięki niej wiele spraw można rozwiązać polubownie - poprzez mediację. Można także skorzystać z Sądu Polubownego działającego przy Rzeczniku Ubezpieczonych. Zajmuje się on sporami pomiędzy ubezpieczonymi i ubezpieczycielami. Na uwadze trzeba mieć jednak fakt, iż na rozpatrzenie sprawy przez Sąd Polubowny, musi wyrazić zgodę oskarżany zakład ubezpieczeń.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Paweł Zemła

Dyrektor ds. rozwoju Equity Investments S.A. Ekspert w dziedzinie usług profesjonalnych i outsourcingu.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »