| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Tachograf analogowy czy cyfrowy? Który z nich musi posiadać nasz pojazd?

Tachograf analogowy czy cyfrowy? Który z nich musi posiadać nasz pojazd?

Aby poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym, kierowcy aut ciężarowych (lecz nie tylko oni) muszą wyposażyć swój pojazd w odpowiedni typ tachografu.

Tachograf czyli urządzenie pomiarowe rejestrujące takie parametry jak chwilową prędkość samochodu, przebyty przez niego dystans czy przede wszystkim aktywność kierowcy (czas pracy, odpoczynek) zapisuje ww. dane w sposób analogowy bądź cyfrowy. To jakim typem tachografu musi dysponować dany samochód określają odpowiednie przepisy.

Od 1 maja 2006 roku nowo rejestrowane pojazdy muszą być wyposażone w tachograf cyfrowy. Natomiast  te pojazdy, które zarejestrowano przed tą datą, mogą korzystać z urządzenia analogowego. Odstępstwem od tego przypadku może być sytuacja, w której tachograf analogowy zostanie uszkodzony, a jego naprawa będzie niemożliwa. Wtedy można zmienić rodzaj urządzenia na nowszy.

Zobacz też: Instalacja LPG a auto firmowe

Osoby, które kupiły pojazd poza granicami kraju, również nie muszą zmieniać tachografu analogowego na cyfrowy, o ile samochód był już wcześniej zarejestrowany w krajach Unii Europejskiej. Jeśli jednak pojazd został sprowadzony z kraju nienależące do UE, wtedy powinien zostać on wyposażony w tachograf cyfrowy.

Jakie pojazdy nie muszą posiadać na swoim pokładzie tachografu? Pojazd wykorzystywany do przewozu osób lub rzeczy jest zwolniony z konieczności instalowania urządzenia pomiarowego jeśli:

  • używany jest on do przewozu osób w ramach przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 km;
  • jego prędkość maksymalna nie przekracza 40 km/h;
  • jest on własnością sił zbrojnych, służb obrony cywilnej, straży pożarnej i sił odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego, lub jest wynajmowany przez nie bez kierowcy, gdy przewóz wykonywany jest
    w związku z zadaniami powierzonymi tym służbom
    i pozostaje pod ich kontrolą;
  • jest to pojazd używany w razie wypadków lub do prowadzenia działań ratunkowych, w tym pojazd używany w niehandlowym przewozie pomocy humanitarnej;
  • jest to pojazd specjalistyczny używany do celów medycznych;
  • jest on pojazdem specjalistycznym pomocy drogowej poruszający się w promieniu 100 km od swej bazy;
  • jest poddawany próbom drogowym do celów rozwoju technicznego lub w ramach napraw albo konserwacji oraz pojazdami nowymi lub przebudowanymi, które nie zostały jeszcze dopuszczone do ruchu;
  • jest pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 ton używanymi do niehandlowego przewozu rzeczy;
  • to pojazd użytkowy o statusie pojazdu zabytkowego zgodnie z przepisami Państwa Członkowskiego, który jest użytkowany, wykorzystywanymi do niehandlowych przewozów osób lub rzeczy.
reklama

Ekspert:

Instytut Transportu Samochodowego

Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Funkcjonariusze z Inspekcji Ruchu Drogowego mogą zakwestionować rodzaj tachografu jaki wykorzystujemy jeśli est on niezgodny z przepisami. fot. ITD
Funkcjonariusze z Inspekcji Ruchu Drogowego mogą zakwestionować rodzaj tachografu jaki wykorzystujemy jeśli est on niezgodny z przepisami. fot. ITD

E-urząd Cyfrowe usługi publiczne. Poradnik dla administracji i przedsiębiorców (książka)79.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Coris Lex Services sp. z o. o.

Ubezpieczenia ochrony prawnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »