| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Auto firmowe > Tachograf analogowy czy cyfrowy? Który z nich musi posiadać nasz pojazd?

Tachograf analogowy czy cyfrowy? Który z nich musi posiadać nasz pojazd?

Aby poprawić bezpieczeństwo w ruchu drogowym, kierowcy aut ciężarowych (lecz nie tylko oni) muszą wyposażyć swój pojazd w odpowiedni typ tachografu.

Tachograf czyli urządzenie pomiarowe rejestrujące takie parametry jak chwilową prędkość samochodu, przebyty przez niego dystans czy przede wszystkim aktywność kierowcy (czas pracy, odpoczynek) zapisuje ww. dane w sposób analogowy bądź cyfrowy. To jakim typem tachografu musi dysponować dany samochód określają odpowiednie przepisy.

Od 1 maja 2006 roku nowo rejestrowane pojazdy muszą być wyposażone w tachograf cyfrowy. Natomiast  te pojazdy, które zarejestrowano przed tą datą, mogą korzystać z urządzenia analogowego. Odstępstwem od tego przypadku może być sytuacja, w której tachograf analogowy zostanie uszkodzony, a jego naprawa będzie niemożliwa. Wtedy można zmienić rodzaj urządzenia na nowszy.

Zobacz też: Instalacja LPG a auto firmowe

Osoby, które kupiły pojazd poza granicami kraju, również nie muszą zmieniać tachografu analogowego na cyfrowy, o ile samochód był już wcześniej zarejestrowany w krajach Unii Europejskiej. Jeśli jednak pojazd został sprowadzony z kraju nienależące do UE, wtedy powinien zostać on wyposażony w tachograf cyfrowy.

Jakie pojazdy nie muszą posiadać na swoim pokładzie tachografu? Pojazd wykorzystywany do przewozu osób lub rzeczy jest zwolniony z konieczności instalowania urządzenia pomiarowego jeśli:

  • używany jest on do przewozu osób w ramach przewozów regularnych, których trasa nie przekracza 50 km;
  • jego prędkość maksymalna nie przekracza 40 km/h;
  • jest on własnością sił zbrojnych, służb obrony cywilnej, straży pożarnej i sił odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego, lub jest wynajmowany przez nie bez kierowcy, gdy przewóz wykonywany jest
    w związku z zadaniami powierzonymi tym służbom
    i pozostaje pod ich kontrolą;
  • jest to pojazd używany w razie wypadków lub do prowadzenia działań ratunkowych, w tym pojazd używany w niehandlowym przewozie pomocy humanitarnej;
  • jest to pojazd specjalistyczny używany do celów medycznych;
  • jest on pojazdem specjalistycznym pomocy drogowej poruszający się w promieniu 100 km od swej bazy;
  • jest poddawany próbom drogowym do celów rozwoju technicznego lub w ramach napraw albo konserwacji oraz pojazdami nowymi lub przebudowanymi, które nie zostały jeszcze dopuszczone do ruchu;
  • jest pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 7,5 ton używanymi do niehandlowego przewozu rzeczy;
  • to pojazd użytkowy o statusie pojazdu zabytkowego zgodnie z przepisami Państwa Członkowskiego, który jest użytkowany, wykorzystywanymi do niehandlowych przewozów osób lub rzeczy.
reklama

Polecamy artykuły

Ekspert:

Instytut Transportu Samochodowego

Instytut Transportu Samochodowego prowadzi, koordynuje i popularyzuje badawczo-wdrożeniową działalność naukową w dziedzinie transportu samochodowego. ITS istnieje od 1952 roku i jest najstarszą tego typu jednostką badawczą w Polsce.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Funkcjonariusze z Inspekcji Ruchu Drogowego mogą zakwestionować rodzaj tachografu jaki wykorzystujemy jeśli est on niezgodny z przepisami. fot. ITD
Funkcjonariusze z Inspekcji Ruchu Drogowego mogą zakwestionować rodzaj tachografu jaki wykorzystujemy jeśli est on niezgodny z przepisami. fot. ITD

Koszty podatkowe – wyłączenia i ograniczenia (PDF)14.90 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria RK Legal

Od 10 lat wspieramy biznes naszych klientów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK