Kategorie

Instalacja LPG a auto firmowe

Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Jacek Dobkowski
Instalacja LPG w aucie firmowym: czy warto?
Instalacja LPG w aucie firmowym: czy warto?
Choć gaz LPG jest dwa razy tańszy od benzyny, rachunek oszczędności w stosunku do zasilania benzyną wcale nie jest taki oczywisty.

Pozorna oszczędność w cenie paliwa ma drugie dno. Paliwo gazowe jest znacznie tańsze, lecz wyższe są koszty serwisowania i badań technicznych, większa utrata wartości pojazdu. W rezultacie realne oszczędności przy gazie fabrycznym to tylko 8-10 procent! A rośnie ryzyko awarii silnika, co będzie wiązało się z kolejnymi wydatkami.

VW na linii produkcyjnej

Najlepiej, gdy wyjeżdża się z salonu nowiutkim autem z już założoną instalacją gazową. Oferta na polskim rynku dotyczy kilku marek, wybranych modeli: Chevroleta, Dacii, Kii, Mitsubishi, Peugeota, Seata, Škody. Niektórzy eksperci, krytycznie nastawieni do autogazu, wskazują, że Volkswagen, w przeciwieństwie do swoich tańszych marek (SEAT, Škoda) nie oferuje LPG w Polsce. Sprawę wyjaśnia Tomasz Tonder z firmy Kluczyk Tradex, importera Volkswagena:

- Zarówno w Škodach jak i SEAT-atach instalacje LPG montowane są dopiero u dealerów. Volkswagen nie dopuszcza takich rozwiązań, na niektórych rynkach można kupić samochody z fabryczną instalacją LPG, która montowana jest na linii produkcyjnej. Aktualnie, toczą się rozmowy, nad wprowadzeniem do sprzedaży w Polsce w przyszłym roku Polo i Tourana wyposażonych w takie instalacje - komentuje Tomasz Tonder.

Drożej, ale bez straty gwarancji

Koszty dołożenia instalacji LPG w autoryzowanych stacjach obsługi, albo zamówienia auta z gazem instalowanym w fabryce (Dacia, Kia) są wyższe niż w przypadku montażu podobnego urządzenia u „gazownika”, o co najmniej kilkaset złotych, lecz zachowana zostaje fabryczna gwarancja na auto. Sama instalacja zostaje objęta taką samą gwarancją jak samochód. Standardowo niezależne zakłady LPG dają dwa lata gwarancji. Importerzy dalekowschodnich marek oferują dłuższą ochronę, Chevrolet i Mitsubishi trzy lata lub 100 000 kilometrów, Kia siedem lat lub 150 000 km. W razie kłopotów unikniemy jakże częstych sytuacji, że „gazownik” odsyła nas do mechanika i odwrotnie. W przypadku gazu nazywanego potocznie „fabrycznym” z każdym problemem - na gwarancji - jedzie się do ASO.

Mało benzyny w Picanto

Jednak Kia może wiele zyskać nad konkurencją. Wprowadziła bowiem właśnie do oferty nowe Picanto napędzane LPG. Instalacja montowana jest w fabryce, a nie w dealerstwie. Przegląd przeprowadzany jest, podobnie jak w zwykłym benzyniaku, co 15 000 kilometrów, a jego koszty według zapowiedzi mają być tylko minimalnie wyższe od pojazdu tylko na PB. Zaletą tego samochodu jest także to, że jego podstawowego paliwa nie stanowi benzyna, lecz właśnie gaz - bak na PB ma zaledwie 10 litrów. Kia na LPG kosztuje o 4500 zł więcej od auta napędzanego tylko na benzynę. Spalanie w trybie miejskim (dane importera) to odpowiednio 7,4-5,4 l/100 km.

Zobacz też: Samochód prywatny do celów służbowych: jak rozliczyć koszty?

Będąca pod skrzydłami Renault rumuńska marka Dacia właśnie wprowadza na rynek nowe pojazdy z fabrycznie montowaną instalacją na LPG. Bliższe szczegóły na temat modeli - w jednej z ramek. Jak podaje importer, wyeliminowano w autach różnice w dynamice i mocy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, system automatycznie przechodzi z zasilania PB na LPG. I analogicznie - jeśli wyczerpie się gaz, znów można jechać na benzynie. Nie ma ryzyka cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.

Ładowność wersji z fabryczną instalacją gazową LPG wynosi 750 kg dla Logana Van oraz 770 kg dla Logana Pick-up. Oba pojazdy mają dwa zbiorniki paliwa - benzynowy o pojemności 50 l i LPG o pojemności 42 l (w zależności od modelu). Spalanie w mieście LPG (l/100 km): 8,8 (van), 8,6 (pickup).

Policz wszystko

W tabeli prezentujemy koszty na przykładzie Škody Octavii II 1.6 hatchback po liftingu i pięciodrzwiowego Chevroleta Aveo 1.2 na dystansie 120 000 km przez trzy lata. Oszczędność w wysokości tylko ok. 6-7 tys. zł  każe zastanowić się nad sensem przestawiania na gaz, zwłaszcza przedstawiciela Grupy VW. Korzyść niewielka i to przy założeniu, że gaz nie zepsuje niczego w silniku, a instalacja LPG będzie sprawowała się bezawaryjnie. Dodajmy, że w przypadku Škody Octavii sprzed liftingu, rachunki są bardziej korzystne na rzecz gazu. Do Octavii Tour 1.6 instalację LPG o wartości 4 299 zł dostaje się promocyjnie w cenie auta: 48 100 zł hatchback określany w cennikach na wyrost „limuzyną”, 51 400 zł kombi.

Zobacz też: ABS i ESP - niezbędne dla każdego auta firmowego

Na niektórych stronach internetowych promujących stosowanie LPG, działają specjalne kalkulatory. Biorą one jednak pod uwagę tylko koszty paliwa oraz instalacji. Takie rachunki  są zaniżone, wręcz fałszywe. Kontrowersje dotyczą już tego, o ile auto pali więcej na gazie? Gaz odznacza się mniejszą wartością opałową od benzyny, więc cudów nie ma, silnik musi potrzebować go więcej. Szacunkowo, przy bardzo starannie dobranej instalacji do konkretnego modelu i silnika oraz przy perfekcyjnym jej montażu, zużycie gazu jest o 15 procent większe niż PB. Jeżeli te kryteria nie są spełnione, gazu „pójdzie” jeszcze więcej. 

Częstsze przeglądy

Aby otrzymać prawdziwy obraz sytuacji, koniecznie należy uwzględnić inne wydatki związane z gazem. A więc spalanie benzyny przez zimny silnik, do momentu nagrzania się cieczy chłodzącej do 30-40 stopni Celsjusza. W autach wyposażonych we wskaźnik temperatury wody, moment ten jest w praktyce równoznaczny z podniesieniem się wskazówki. Można przyjąć, że przy międzymiastowych przebiegach, jakie dominują we flotach, potrzeba tej benzyny 0,5 l/100 km. Przy krótkich dojazdach w mieście z pewnością więcej.

Instalacja LPG wymaga regularnych przeglądów, co 10 000-20 000 km. W przypadku Škody normalne przeglądy Octavii II wypadają co 30 000 km, egzemplarz dwupaliwowy musi przejść co 15 000 km dodatkową inspekcję, nie ograniczającą się tylko do gazu. Dlatego jej koszty wynoszą 670 zł, droższe są także wizyty „zagazowanego” samochodu w ASO po każdych 30 000 km. Serwisowanie Aveo LPG jest relatywnie tańsze. Przeglądy LPG są doliczane do standardowego przeglądu, 70 zł lub 120 zł przy wymianie filtra fazy ciekłej.

Kontrola co roku

Na stacji kontroli pojazdów trzeba stawiać się co roku, również pojazdem na gwarancji, a dodatkowe specjalistyczne badanie wiąże się z wydatkiem 63 zł. Należy przygotować się na wymianę wtryskiwaczy, zazwyczaj po około 100 000 km, a bywa, że znacznie wcześniej: za 1200-1300 zł. To kwota żądana w Chevrolecie i Škodzie. Ciekawostka - cena w ASO Mitsubishi została wzięta z sufitu - 5712 zł. Dodajmy, że niezależne warsztaty proponują wymianę wtryskiwaczy za 350-1200 zł, zależnie od ich jakości.

Mogą przytrafić się jeszcze inne wydatki, trudne do precyzyjnego oszacowania, przykładowo wymiana świec zapłonowych oraz przewodów wysokiego napięcia, bardziej obciążonych przy zasilaniu gazem. Jeden z portali o LPG (gazeo.pl) podaje ryczałtową kwotę 300 zł za naprawy samej instalacji co 60 000 km. Gorzej, jeżeli nieprawidłowo pracująca instalacja będzie wytwarzała zbyt ubogą mieszankę, co przyczyni się do przyspieszonego zużycia głowicy, zaworów, gniazd zaworowych. Krótko rzecz ujmując - do ich wypalenia. Aby zapobiec takim efektom, niektórzy producenci (Chevrolet, Mitsubishi) specjalnie przygotowują silniki do montażu LPG. Mitsubishi stosuje w Lancerze 1.8 LPG inne zawory i gniazda zaworów, za co pobiera 300 zł (Chevrolet 200 zł). Czas oczekiwania na tak przyszykowane Mitsubishi wynosi aż pięć miesięcy.

„Zagazować” samemu

Kolejne ujemne strony autogazu wiążą się z pogorszoną funkcjonalnością auta. Zbiornik z przewodami i tzw. wielozaworem zabiera około 100 litrów pojemności bagażnika. Powiększanie przestrzeni bagażowej przez rozkładanie tylnej kanapy staje się problematyczne, zresztą zbiornik, leżący przeważnie przy oparciu kanapy, nie powinien być „przykryty” żadnym ciężkim ładunkiem. Jeżeli butla wypełnia wnękę pod podłogą kufra przeznaczoną na koło zapasowe, trzeba to koło wrzucić do bagażnika. Objętość koła z pokrowcem wynosi co najmniej 60 litrów.

Wiele hipermarketów, spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych zakazuje autom na LPG wjazdu do podziemnych parkingów. Wybuchowy propan-butan jest cięższy od powietrza i w razie wycieku spowodowanego nieszczelnością układu będzie zalegał przy podłodze.

Cena przy odsprzedaży samochodu z LPG, wbrew pozorom nie musi być korzystna. Wielu dealerów i właścicieli renomowanych komisów przyjmujących auta w rozliczeniu, na samym początku pyta, czy jest gaz? Jeżeli jest, bierze taki pojazd niechętnie, albo wcale. Natomiast potencjalni nabywcy, owszem, doceniają dokumentację dotyczącą założenia i serwisowania LPG, ale przeważnie wolą nabyć auto na benzynę i „zagazować” samemu. Utrata wartości auta z gazem jest większa, za co winę ponosi właśnie gaz.

Moc mało znaczy

- Spadek wartości instalacji gazowej założonej jako wyposażenie dodatkowe u dealera, jest większy niż innego wyposażenia, na przykład aluminiowych felg - mówi Jacek Gnoiński z Info-Eksperta. - Na rynku wtórnym samochody z już założonym gazem nie są poszukiwane. Dla wielu potencjalnych kupców gaz jest dodatkowym obciążeniem przy serwisowaniu pojazdu.

Zmniejszenie maksymalnej mocy o kilka procent to w praktyce mało znacząca sprawa. Bo jeżeli ktoś stawia wyłącznie na obniżenie kosztów eksploatacji, zaakceptuje wszystkie ujemne strony LPG.

Instalacja LPG wymaga regularnych przeglądów, co 10 000-20 000 km. Cena przy odsprzedaży samochodu z LPG, wbrew pozorom, nie musi być korzystna.

Porównanie kosztów eksploatacji, 120 000 km przez trzy lata

Samochód

Chevrolet Aveo 1.2 Base+ 5d

Chevrolet Aveo 1.2 Base+ 5d LPG

Cena nowego (bez promocji i opcji)

38 990 zł

42 690 zł

Cena po 3 latach*

20 200 zł

21 353 zł

Utrata wartości

18 790 zł

21 337 zł

Paliwo**

33 660 zł

22 716 zł

Przeglądy okresowe***

15 000 km

680 zł

750 zł

30 000 km

750 zł

870 zł

45 000 km

800 zł

870 zł

60 000 km

750 zł

870 zł

75 000 km

680 zł

750 zł

90 000 km

800 zł

920 zł

105 000 km

680 zł

750 zł

120 000 km

750 zł

870 zł

Przeglądy łącznie

5 890 zł

6 650 zł

Wymiana wtryskiwaczy LPG

1 200 zł

Badania techniczne

98 zł

483 zł

Koszty ogółem

58 438 zł

52 386 zł

Oszczędność na LPG

6 052 zł, 10,4 proc.

*Dane Info-Eksperta.

**Przyjęliśmy średnie spalanie benzyny wg danych fabrycznych 5,5 l/100 km. Spalanie gazu wyższe o 15 proc., czyli 6,3 l/100 km oraz 0,5 l/100 km benzyny. Cena benzyny 5,10 zł/l, cena LPG 2,60 zł/l.

***Na przykładzie ASO w Olsztynie.

Porównanie kosztów eksploatacji, 120 000 km przez trzy lata

Samochód

Skoda Octavia II 1.6 Ambiente hb

Skoda Octavia II 1.6 Ambiente hb LPG

Cena nowego (bez promocji i opcji)

66 000 zł

70 764 zł

Cena po 3 latach

36 400 zł

37 870 zł

Utrata wartości

29 600 zł

32 894 zł

Paliwo*

43 452 zł

28 644 zł

Przeglądy okresowe**

15 000 km

670 zł

30 000 km

975 zł

1 122 zł

45 000 km

670 zł

60 000 km

1 150 zł

1 172 zł

75 000 km

670 zł

90 000 km

2 025 zł

2 172 zł

105 000 km

670 zł

120 000 km

1 150 zł

1 172 zł

Przeglądy łącznie

5 300 zł

8 318 zł

Wymiana wtryskiwaczy LPG

1 300 zł

Badania techniczne

98 zł

483 zł

Koszty ogółem

78 450 zł

71 639 zł

Oszczędność na LPG

6 811 zł, 8,7 proc.

*Dane Info-Eksperta.

**Przyjęliśmy średnie spalanie benzyny wg danych fabrycznych 7,1 l/100 km. Spalanie gazu wyższe o 15 proc., czyli 8,2 l/100 km oraz 0,5 l/100 km benzyny. Cena benzyny 5,10 zł/l, cena LPG 2,60 zł/l.

***Na przykładzie ASO w Olsztynie.

Peugeot 207
Silnik:
1.4 litra, moc 75 KM
Spalanie (dane producenta): 6,3 l/100 km (trasa), miasto 10,5 l/100 km
Gwarancja: taka sama, jak na cały samochód (standardowo 2 lata bez limitu + trzeci rok Optiway do 100 000 km).
Przeglądy: co 20 000 km
Cena: 50 100-52 090 zł.

Dacia Logan
Silnik:
1.2 16V 75 GPL , moc 75 KM
Pojemność zbiornika LPG: 42 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 60 000 km
Spalanie (dane producenta): miasto 8,0 l/100 km (miasto), 5,1 l/100 km (trasa),
Cena: od 29 900 zł

Dacia Sandero
Silnik:
1.2 16V 75 GPL , moc 75 KM
Pojemność zbiornika LPG: 34 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 60 000 km
Spalanie (dane producenta): 8,0 l/100 km (miasto), 5,1 l/100 km (trasa)
Cena: od 29 900 zł

Dacia Logan MCV
Silnik:
1.6 MPI 85 GPL , moc 82 KM
Pojemność zbiornika LPG: 42 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 40 000 km
Spalanie (dane producenta): 12,8. l/100 km (miasto), 7,7 l/100 km (trasa)
Cena: od 35 050 zł

Dacia Logan Van
Silnik:
1.6 MPI 85 GPL,  moc 82 KM
Pojemność zbiornika LPG: 42 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 40 000 km
Spalanie (dane producenta): 13,9 l/100 km (miasto), 8,8 l/100 km (trasa)
Cena: 27 073 zł

Dacia Logan Pick-up
Silnik:
1.6 MPI 85 GPL, moc 82 KM
Pojemność zbiornika LPG: 42 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 40 000 km
Cena: 32 154 zł netto - 35 849 zł netto
Spalanie (dane producenta): 13,7 l/100 km (miasto), 8,6 l/100 km (trasa)
We wszystkich modelach obowiązywać będzie gwarancja standardowa dla Dacii: trzy lata lub 100 000 km.

Kia Picanto
Silnik:
1.0. moc 82 KM
Pojemność zbiornika LPG: 35 l
Cena: 34 490 – 41 990 zł
Spalanie (dane producenta): 7,4 l/100 km (miasto), 5 l/100 km (trasa)

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    26 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.