Kategorie

Instalacja LPG a auto firmowe

Flota Auto Biznes
FlotaAutoBiznes to motoryzacyjno-biznesowe czasopismo poświęcone zagadnieniom związanym z zarządzaniem samochodami w przedsiębiorstwach. Magazyn ukazuje się co dwa miesiące.
Jacek Dobkowski
Instalacja LPG w aucie firmowym: czy warto?
Choć gaz LPG jest dwa razy tańszy od benzyny, rachunek oszczędności w stosunku do zasilania benzyną wcale nie jest taki oczywisty.

Pozorna oszczędność w cenie paliwa ma drugie dno. Paliwo gazowe jest znacznie tańsze, lecz wyższe są koszty serwisowania i badań technicznych, większa utrata wartości pojazdu. W rezultacie realne oszczędności przy gazie fabrycznym to tylko 8-10 procent! A rośnie ryzyko awarii silnika, co będzie wiązało się z kolejnymi wydatkami.

VW na linii produkcyjnej

Reklama

Najlepiej, gdy wyjeżdża się z salonu nowiutkim autem z już założoną instalacją gazową. Oferta na polskim rynku dotyczy kilku marek, wybranych modeli: Chevroleta, Dacii, Kii, Mitsubishi, Peugeota, Seata, Škody. Niektórzy eksperci, krytycznie nastawieni do autogazu, wskazują, że Volkswagen, w przeciwieństwie do swoich tańszych marek (SEAT, Škoda) nie oferuje LPG w Polsce. Sprawę wyjaśnia Tomasz Tonder z firmy Kluczyk Tradex, importera Volkswagena:

- Zarówno w Škodach jak i SEAT-atach instalacje LPG montowane są dopiero u dealerów. Volkswagen nie dopuszcza takich rozwiązań, na niektórych rynkach można kupić samochody z fabryczną instalacją LPG, która montowana jest na linii produkcyjnej. Aktualnie, toczą się rozmowy, nad wprowadzeniem do sprzedaży w Polsce w przyszłym roku Polo i Tourana wyposażonych w takie instalacje - komentuje Tomasz Tonder.

Drożej, ale bez straty gwarancji

Koszty dołożenia instalacji LPG w autoryzowanych stacjach obsługi, albo zamówienia auta z gazem instalowanym w fabryce (Dacia, Kia) są wyższe niż w przypadku montażu podobnego urządzenia u „gazownika”, o co najmniej kilkaset złotych, lecz zachowana zostaje fabryczna gwarancja na auto. Sama instalacja zostaje objęta taką samą gwarancją jak samochód. Standardowo niezależne zakłady LPG dają dwa lata gwarancji. Importerzy dalekowschodnich marek oferują dłuższą ochronę, Chevrolet i Mitsubishi trzy lata lub 100 000 kilometrów, Kia siedem lat lub 150 000 km. W razie kłopotów unikniemy jakże częstych sytuacji, że „gazownik” odsyła nas do mechanika i odwrotnie. W przypadku gazu nazywanego potocznie „fabrycznym” z każdym problemem - na gwarancji - jedzie się do ASO.

Mało benzyny w Picanto

Jednak Kia może wiele zyskać nad konkurencją. Wprowadziła bowiem właśnie do oferty nowe Picanto napędzane LPG. Instalacja montowana jest w fabryce, a nie w dealerstwie. Przegląd przeprowadzany jest, podobnie jak w zwykłym benzyniaku, co 15 000 kilometrów, a jego koszty według zapowiedzi mają być tylko minimalnie wyższe od pojazdu tylko na PB. Zaletą tego samochodu jest także to, że jego podstawowego paliwa nie stanowi benzyna, lecz właśnie gaz - bak na PB ma zaledwie 10 litrów. Kia na LPG kosztuje o 4500 zł więcej od auta napędzanego tylko na benzynę. Spalanie w trybie miejskim (dane importera) to odpowiednio 7,4-5,4 l/100 km.

Zobacz też: Samochód prywatny do celów służbowych: jak rozliczyć koszty?

Reklama

Będąca pod skrzydłami Renault rumuńska marka Dacia właśnie wprowadza na rynek nowe pojazdy z fabrycznie montowaną instalacją na LPG. Bliższe szczegóły na temat modeli - w jednej z ramek. Jak podaje importer, wyeliminowano w autach różnice w dynamice i mocy pomiędzy zasilaniem gazowym i benzynowym. Po osiągnięciu odpowiedniej temperatury silnika, system automatycznie przechodzi z zasilania PB na LPG. I analogicznie - jeśli wyczerpie się gaz, znów można jechać na benzynie. Nie ma ryzyka cofnięcia się płomienia w układzie dolotowym.

Ładowność wersji z fabryczną instalacją gazową LPG wynosi 750 kg dla Logana Van oraz 770 kg dla Logana Pick-up. Oba pojazdy mają dwa zbiorniki paliwa - benzynowy o pojemności 50 l i LPG o pojemności 42 l (w zależności od modelu). Spalanie w mieście LPG (l/100 km): 8,8 (van), 8,6 (pickup).

Policz wszystko

W tabeli prezentujemy koszty na przykładzie Škody Octavii II 1.6 hatchback po liftingu i pięciodrzwiowego Chevroleta Aveo 1.2 na dystansie 120 000 km przez trzy lata. Oszczędność w wysokości tylko ok. 6-7 tys. zł  każe zastanowić się nad sensem przestawiania na gaz, zwłaszcza przedstawiciela Grupy VW. Korzyść niewielka i to przy założeniu, że gaz nie zepsuje niczego w silniku, a instalacja LPG będzie sprawowała się bezawaryjnie. Dodajmy, że w przypadku Škody Octavii sprzed liftingu, rachunki są bardziej korzystne na rzecz gazu. Do Octavii Tour 1.6 instalację LPG o wartości 4 299 zł dostaje się promocyjnie w cenie auta: 48 100 zł hatchback określany w cennikach na wyrost „limuzyną”, 51 400 zł kombi.

Zobacz też: ABS i ESP - niezbędne dla każdego auta firmowego

Na niektórych stronach internetowych promujących stosowanie LPG, działają specjalne kalkulatory. Biorą one jednak pod uwagę tylko koszty paliwa oraz instalacji. Takie rachunki  są zaniżone, wręcz fałszywe. Kontrowersje dotyczą już tego, o ile auto pali więcej na gazie? Gaz odznacza się mniejszą wartością opałową od benzyny, więc cudów nie ma, silnik musi potrzebować go więcej. Szacunkowo, przy bardzo starannie dobranej instalacji do konkretnego modelu i silnika oraz przy perfekcyjnym jej montażu, zużycie gazu jest o 15 procent większe niż PB. Jeżeli te kryteria nie są spełnione, gazu „pójdzie” jeszcze więcej. 

Częstsze przeglądy

Aby otrzymać prawdziwy obraz sytuacji, koniecznie należy uwzględnić inne wydatki związane z gazem. A więc spalanie benzyny przez zimny silnik, do momentu nagrzania się cieczy chłodzącej do 30-40 stopni Celsjusza. W autach wyposażonych we wskaźnik temperatury wody, moment ten jest w praktyce równoznaczny z podniesieniem się wskazówki. Można przyjąć, że przy międzymiastowych przebiegach, jakie dominują we flotach, potrzeba tej benzyny 0,5 l/100 km. Przy krótkich dojazdach w mieście z pewnością więcej.

Instalacja LPG wymaga regularnych przeglądów, co 10 000-20 000 km. W przypadku Škody normalne przeglądy Octavii II wypadają co 30 000 km, egzemplarz dwupaliwowy musi przejść co 15 000 km dodatkową inspekcję, nie ograniczającą się tylko do gazu. Dlatego jej koszty wynoszą 670 zł, droższe są także wizyty „zagazowanego” samochodu w ASO po każdych 30 000 km. Serwisowanie Aveo LPG jest relatywnie tańsze. Przeglądy LPG są doliczane do standardowego przeglądu, 70 zł lub 120 zł przy wymianie filtra fazy ciekłej.

Kontrola co roku

Na stacji kontroli pojazdów trzeba stawiać się co roku, również pojazdem na gwarancji, a dodatkowe specjalistyczne badanie wiąże się z wydatkiem 63 zł. Należy przygotować się na wymianę wtryskiwaczy, zazwyczaj po około 100 000 km, a bywa, że znacznie wcześniej: za 1200-1300 zł. To kwota żądana w Chevrolecie i Škodzie. Ciekawostka - cena w ASO Mitsubishi została wzięta z sufitu - 5712 zł. Dodajmy, że niezależne warsztaty proponują wymianę wtryskiwaczy za 350-1200 zł, zależnie od ich jakości.

Mogą przytrafić się jeszcze inne wydatki, trudne do precyzyjnego oszacowania, przykładowo wymiana świec zapłonowych oraz przewodów wysokiego napięcia, bardziej obciążonych przy zasilaniu gazem. Jeden z portali o LPG (gazeo.pl) podaje ryczałtową kwotę 300 zł za naprawy samej instalacji co 60 000 km. Gorzej, jeżeli nieprawidłowo pracująca instalacja będzie wytwarzała zbyt ubogą mieszankę, co przyczyni się do przyspieszonego zużycia głowicy, zaworów, gniazd zaworowych. Krótko rzecz ujmując - do ich wypalenia. Aby zapobiec takim efektom, niektórzy producenci (Chevrolet, Mitsubishi) specjalnie przygotowują silniki do montażu LPG. Mitsubishi stosuje w Lancerze 1.8 LPG inne zawory i gniazda zaworów, za co pobiera 300 zł (Chevrolet 200 zł). Czas oczekiwania na tak przyszykowane Mitsubishi wynosi aż pięć miesięcy.

„Zagazować” samemu

Kolejne ujemne strony autogazu wiążą się z pogorszoną funkcjonalnością auta. Zbiornik z przewodami i tzw. wielozaworem zabiera około 100 litrów pojemności bagażnika. Powiększanie przestrzeni bagażowej przez rozkładanie tylnej kanapy staje się problematyczne, zresztą zbiornik, leżący przeważnie przy oparciu kanapy, nie powinien być „przykryty” żadnym ciężkim ładunkiem. Jeżeli butla wypełnia wnękę pod podłogą kufra przeznaczoną na koło zapasowe, trzeba to koło wrzucić do bagażnika. Objętość koła z pokrowcem wynosi co najmniej 60 litrów.

Wiele hipermarketów, spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych zakazuje autom na LPG wjazdu do podziemnych parkingów. Wybuchowy propan-butan jest cięższy od powietrza i w razie wycieku spowodowanego nieszczelnością układu będzie zalegał przy podłodze.

Cena przy odsprzedaży samochodu z LPG, wbrew pozorom nie musi być korzystna. Wielu dealerów i właścicieli renomowanych komisów przyjmujących auta w rozliczeniu, na samym początku pyta, czy jest gaz? Jeżeli jest, bierze taki pojazd niechętnie, albo wcale. Natomiast potencjalni nabywcy, owszem, doceniają dokumentację dotyczącą założenia i serwisowania LPG, ale przeważnie wolą nabyć auto na benzynę i „zagazować” samemu. Utrata wartości auta z gazem jest większa, za co winę ponosi właśnie gaz.

Moc mało znaczy

- Spadek wartości instalacji gazowej założonej jako wyposażenie dodatkowe u dealera, jest większy niż innego wyposażenia, na przykład aluminiowych felg - mówi Jacek Gnoiński z Info-Eksperta. - Na rynku wtórnym samochody z już założonym gazem nie są poszukiwane. Dla wielu potencjalnych kupców gaz jest dodatkowym obciążeniem przy serwisowaniu pojazdu.

Zmniejszenie maksymalnej mocy o kilka procent to w praktyce mało znacząca sprawa. Bo jeżeli ktoś stawia wyłącznie na obniżenie kosztów eksploatacji, zaakceptuje wszystkie ujemne strony LPG.

Instalacja LPG wymaga regularnych przeglądów, co 10 000-20 000 km. Cena przy odsprzedaży samochodu z LPG, wbrew pozorom, nie musi być korzystna.

Porównanie kosztów eksploatacji, 120 000 km przez trzy lata

Samochód

Chevrolet Aveo 1.2 Base+ 5d

Chevrolet Aveo 1.2 Base+ 5d LPG

Cena nowego (bez promocji i opcji)

38 990 zł

42 690 zł

Cena po 3 latach*

20 200 zł

21 353 zł

Utrata wartości

18 790 zł

21 337 zł

Paliwo**

33 660 zł

22 716 zł

Przeglądy okresowe***

15 000 km

680 zł

750 zł

30 000 km

750 zł

870 zł

45 000 km

800 zł

870 zł

60 000 km

750 zł

870 zł

75 000 km

680 zł

750 zł

90 000 km

800 zł

920 zł

105 000 km

680 zł

750 zł

120 000 km

750 zł

870 zł

Przeglądy łącznie

5 890 zł

6 650 zł

Wymiana wtryskiwaczy LPG

1 200 zł

Badania techniczne

98 zł

483 zł

Koszty ogółem

58 438 zł

52 386 zł

Oszczędność na LPG

6 052 zł, 10,4 proc.

*Dane Info-Eksperta.

**Przyjęliśmy średnie spalanie benzyny wg danych fabrycznych 5,5 l/100 km. Spalanie gazu wyższe o 15 proc., czyli 6,3 l/100 km oraz 0,5 l/100 km benzyny. Cena benzyny 5,10 zł/l, cena LPG 2,60 zł/l.

***Na przykładzie ASO w Olsztynie.

Porównanie kosztów eksploatacji, 120 000 km przez trzy lata

Samochód

Skoda Octavia II 1.6 Ambiente hb

Skoda Octavia II 1.6 Ambiente hb LPG

Cena nowego (bez promocji i opcji)

66 000 zł

70 764 zł

Cena po 3 latach

36 400 zł

37 870 zł

Utrata wartości

29 600 zł

32 894 zł

Paliwo*

43 452 zł

28 644 zł

Przeglądy okresowe**

15 000 km

670 zł

30 000 km

975 zł

1 122 zł

45 000 km

670 zł

60 000 km

1 150 zł

1 172 zł

75 000 km

670 zł

90 000 km

2 025 zł

2 172 zł

105 000 km

670 zł

120 000 km

1 150 zł

1 172 zł

Przeglądy łącznie

5 300 zł

8 318 zł

Wymiana wtryskiwaczy LPG

1 300 zł

Badania techniczne

98 zł

483 zł

Koszty ogółem

78 450 zł

71 639 zł

Oszczędność na LPG

6 811 zł, 8,7 proc.

*Dane Info-Eksperta.

**Przyjęliśmy średnie spalanie benzyny wg danych fabrycznych 7,1 l/100 km. Spalanie gazu wyższe o 15 proc., czyli 8,2 l/100 km oraz 0,5 l/100 km benzyny. Cena benzyny 5,10 zł/l, cena LPG 2,60 zł/l.

***Na przykładzie ASO w Olsztynie.

Peugeot 207
Silnik:
1.4 litra, moc 75 KM
Spalanie (dane producenta): 6,3 l/100 km (trasa), miasto 10,5 l/100 km
Gwarancja: taka sama, jak na cały samochód (standardowo 2 lata bez limitu + trzeci rok Optiway do 100 000 km).
Przeglądy: co 20 000 km
Cena: 50 100-52 090 zł.

Dacia Logan
Silnik:
1.2 16V 75 GPL , moc 75 KM
Pojemność zbiornika LPG: 42 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 60 000 km
Spalanie (dane producenta): miasto 8,0 l/100 km (miasto), 5,1 l/100 km (trasa),
Cena: od 29 900 zł

Dacia Sandero
Silnik:
1.2 16V 75 GPL , moc 75 KM
Pojemność zbiornika LPG: 34 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 60 000 km
Spalanie (dane producenta): 8,0 l/100 km (miasto), 5,1 l/100 km (trasa)
Cena: od 29 900 zł

Dacia Logan MCV
Silnik:
1.6 MPI 85 GPL , moc 82 KM
Pojemność zbiornika LPG: 42 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 40 000 km
Spalanie (dane producenta): 12,8. l/100 km (miasto), 7,7 l/100 km (trasa)
Cena: od 35 050 zł

Dacia Logan Van
Silnik:
1.6 MPI 85 GPL,  moc 82 KM
Pojemność zbiornika LPG: 42 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 40 000 km
Spalanie (dane producenta): 13,9 l/100 km (miasto), 8,8 l/100 km (trasa)
Cena: 27 073 zł

Dacia Logan Pick-up
Silnik:
1.6 MPI 85 GPL, moc 82 KM
Pojemność zbiornika LPG: 42 l
Przeglądy: co 20 000 km + dodatkowa kontrola elementów instalacji LPG co 40 000 km
Cena: 32 154 zł netto - 35 849 zł netto
Spalanie (dane producenta): 13,7 l/100 km (miasto), 8,6 l/100 km (trasa)
We wszystkich modelach obowiązywać będzie gwarancja standardowa dla Dacii: trzy lata lub 100 000 km.

Kia Picanto
Silnik:
1.0. moc 82 KM
Pojemność zbiornika LPG: 35 l
Cena: 34 490 – 41 990 zł
Spalanie (dane producenta): 7,4 l/100 km (miasto), 5 l/100 km (trasa)

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    7 maja 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć wyząbkowane opony? Czy się da?

    Jak założyć wyząbkowane opony? To o tyle zasadnicze pytanie, że ząbkowanie oznacza uszkodzenie bieżnika w ogumieniu.

    Kto płaci za parking policyjny po wypadku?

    Kto płaci za parking policyjny po wypadku? To postanowiliśmy sprawdzić dziś. Odpowiedź na pytanie jest o tyle ważna, że koszty mogą być wysokie!

    Wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym: czym jest?

    Wspólne oświadczenie o zdarzeniu drogowym: czym jest, do czego może być potrzebne i czemu ułatwia załatwienie sprawy kierowcy? Sprawdziliśmy to.

    Jazda na suwak a wymuszanie. Kiedy kierowcy łamią przepisy?

    Jazda na suwak a wymuszanie, czyli dziś opowiemy o przypadkach, w których kierowca nie ma obowiązku ustąpienia pierwszeństwa.

    Test: Audi Q2 po liftingu. Recepta jest prosta: benzyniak i automat

    Audi Q2 po liftingu w czerwonym kolorze stanęło przed redakcją. Recepta na sukces? Półtoralitrowy benzyniak, automatyczna skrzynia i wyposażenie.

    Co druga Toyota w Polsce jest... hybrydowa!

    Sprzedaż hybryd Toyoty w Polsce wzrosła do poziomu 30 316 sztuk. W efekcie co drugi model opuszczający salon japońskiej marki ma eko-napęd.

    Ile kosztuje doba na parkingu policyjnym?

    Ile kosztuje doba na parkingu policyjnym? Od 1 stycznia kierowcy powinni się liczyć z wyższymi opłatami. O ile wzrosły i ile teraz wynoszą?

    Brak nalepki na szybie 2021 r. Ile wynosi mandat?

    Brak nalepki na szybie: 2021 r. coś zmienia? Ile wynosi mandat? Jakie jeszcze konsekwencje czekają na kierowcę? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Kupno auta z parkingu policyjnego: co musisz wiedzieć?

    Kupno auta z parkingu policyjnego? Tak jest możliwe. Atrakcyjna cena to jednak nie wszystko. Kupujący musi też pamiętać o wadach takich pojazdów.

    Mandat za dwie naklejki na szybie. Czy jest możliwy?

    Mandat za dwie naklejki na szybie. Czy jest możliwy? I ile może wynosić? Poszukajmy odpowiedzi na te pytania.

    Auta luksusowe: Polacy kupują je coraz chętniej!

    Auta luksusowe zdają się być... korona-odporne w Polsce. Bo pomimo pandemii rynek samochodów premium ma się świetnie. Na ile świetnie? Oto raport.

    Przejęcie leasingu samochodu przez osobę prywatną

    Przejęcie leasingu samochodu przez osobę prywatną: na czym polega, czy jest możliwe i co musisz o nim wiedzieć? Na te pytania odpowiemy w tekście.

    Jak odebrać auto z parkingu policyjnego?

    Jak odebrać auto z parkingu policyjnego? Podstawą są dokumenty uprawniające do odbioru, ale także... wniesienie opłaty za holowanie i postój.

    Porzucony samochód na terenie prywatnym. Da się go usunąć?

    Porzucony samochód na terenie prywatnym? Niestety jego usunięcie nie jest takie łatwe. Bo w większości przypadku płaci za nie właściciel parkingu!

    Jak odebrać prawo jazdy starszej osobie? Da się to zrobić?

    Jak odebrać prawo jazdy starszej osobie? Jest to możliwe. Gdy kierowca nie popełni rażącego wykroczenia, uprawnienia odebrać może tylko... lekarz.

    Volkswagen ID.4 GTX - pierwszy elektryczny GTI ma 300 KM!

    Volkswagen ID.4 GTX został oficjalnie zaprezentowany. Elektryczny GTI ma 300 koni mocy, napęd na cztery koła i krwisty, czerwony lakier.

    Obowiązkowe badania kierowców po 60. roku życia?

    Obowiązkowe badania kierowców po 60 roku życia miały być, ale czy będą? Na razie niestety nie. A czemu mogą poprawić bezpieczeństwo na drogach?

    Umorzenie opłaty za holowanie pojazdu. Czy to możliwe?

    Umorzenie opłaty za holowanie pojazdu jest możliwe? W pewnym sensie tak. Niestety droga do uniknięcia wysokiej opłaty nie jest ani krótka, ani łatwa.

    Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie?

    Brak pasów bezpieczeństwa w starym samochodzie oznacza że nie można nim jeździć? Na szczęście nie. Mimo wszystko kierowcy dotyczą ograniczenia.

    Wyząbkowane opony: naprawa jest możliwa?

    Wyząbkowane opony: naprawa jest możliwa? W pewnym sensie tak. Dyskusyjna jest jednak skuteczność tej metody. Co zatem powinien zrobić kierowca?

    BMW M5 CS w Polsce! Ma 635 koni i 750 Nm!

    BMW M5 CS to najmocniejszy produkcyjny model z Bawarii. Sedan jest napędzany 4.4-litrową V-ósemką. Ma 635 koni mechanicznych mocy!

    Test: Toyota Land Cruiser - w starym stylu, ale nadal urzeka!

    Toyota Land Cruiser jest bardziej terenówką czy rodzinnym SUV-em? A może jednym i drugim? Sprawdziliśmy to w czasie naszego testu.

    Do jakiego wieku można zdawać na prawo jazdy?

    Do jakiego wieku można zdawać na prawo jazdy? Prawo nie przewiduje ograniczeń. To jednak nie oznacza, że do egzaminu może przystąpić każdy.

    Czy pasy z tyłu są obowiązkowe?

    Czy pasy z tyłu są obowiązkowe? Oczywiście. I przepisy w tym zakresie obowiązują od roku 1991! Jaka kara grozi za brak pasów? Sprawdźmy.

    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: SUV dostępny w polskich salonach

    Mitsubishi Eclipse Cross PHEV został oficjalnie zaprezentowany w Polsce. Co musisz wiedzieć o SUV-ie plug-in? Ile kosztuje Eclipse PHEV?