| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Restauracja > Silnik wielopaliwowy - co to jest?

Silnik wielopaliwowy - co to jest?

Definicja silnika wielopaliwowego mówi, że jest to silnik spalinowy, tłokowy o dowolnym rodzaju zapłonu, który może być zasilany różnego rodzaju paliwami ciekłymi o pochodzeniu roślinnym, mineralnym lub syntetycznym, a także gazowym, przy czym zmiana rodzaju paliwa nie wymaga żadnych lub prawie żadnych zmian konstrukcyjnych lub regulacyjnych silnika.

Pierwsze silniki wielopaliwowe powstały bardzo dawno temu, już w okresie poprzedzającym bezpośrednio drugą wojnę światową. Były to silniki z tzw. gruszami żarowymi, których rozgrzanie było konieczne do ich rozruchu. Miały one niewielki stopień sprężania, dzięki czemu mogły być zasilane w zasadzie każdą palną cieczą, z wyjątkiem alkoholi. Zasilano je olejem napędowym, naftą, próbowano zasilać także ciężkimi frakcjami ropy naftowej, a także różnymi rodzajami benzyny. Silniki te miały niewielką sprawność i szybko zrezygnowano z ich użytkowania i produkcji.

Nieco wcześniej firmy Hesselmann i Boghetto skonstruowały niezależnie od siebie silniki o zasilaniu wtryskowym, z zapłonem iskrowym, które były w pewnym sensie pierwowzorami dla silników, budowanych współcześnie i uznawanych za najnowsze osiągnięcia techniki motoryzacyjnej. Tamte silniki miały nad współczesnymi pewną istotną przewagę: mogły być zasilane oprócz benzyny, także znacznie tańszymi paliwami, a więc naftą a nawet najgorszymi gatunkami oleju napędowego. Charakteryzowały się one stosunkowo niewielkim stopniem sprężania, nie przekraczającym 1:10, dlatego do zapłonu paliw cięższych od benzyny wymagały również stosowania zapłonu iskrowego.

Zobacz także: Jak działa wtryskowe zasilanie silników o zapłonie iskrowym?

Po zakończeniu II wojny światowej kilka koncernów, w tym Barber-Texaco i Jalbert, próbowało stworzyć silnik uniwersalny, pracujący na wszystkich dostępnych wówczas paliwach. Ich wysiłki zakończyły się połowicznym sukcesem. Nie stworzono popularnego silnika wielopaliwowego, natomiast zainteresowało się tym tematem wojsko i jego konstruktorzy opracowali kilka różnych silników, spalających większość znanych paliw płynnych. Wojskowe rozwiązania techniczne są jednak tajne i ich poznanie nie jest na razie możliwe. Wiadomo jedynie, że silniki te mają, jak na silniki z zapłonem samoczynnym, których są mutacjami, niewielki stopień sprężania, rzędu 1:20, co powoduje, że do wystąpienia zapłonu jest konieczna iskra elektryczna.

Oprócz wojskowych, pojawiły się także rozwiązania „cywilne”, prawdopodobnie niewiele się od nich różniące. Jednym z pierwszych był silnik Meurera, zbudowany w oparciu o silnik MAN. Zastosowano w nim wtryskiwacze dwuotworowego oraz stycznego kanału dolotowego, co powoduje zawirowania zasysanego powietrza wokół osi cylindra. W każdym cyklu pracy następują w nim dwa zapłony: pierwszy typowy samozapłon po sprężeniu powietrza w cylindrze, do którego jest wtryskiwana niewielka ilość paliwa, oraz drugi, kiedy zapala się paliwo uprzednio wtryśnięte do cylindra i parujące przy ściankach w wirującym strumieniu powietrza. Silniki o takiej konstrukcji pracują na każdym rodzaju paliwa, nawet na wysokooktanowych benzynach.

Zobacz także: Koniec epoki diesla?

W pewnym sensie silnikiem wielopaliwowym jest każdy silnik współczesny, współpracujący z instalacją gazową, w którym do rozruchu jest wykorzystywana benzyna.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

dr Arletta Bolesta

Adwokat kościelny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK