reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Rynek > Koniec epoki diesla?

Koniec epoki diesla?

W 2011 roku czeka nas podwyżka akcyzy na olej napędowy, którego cena zrówna się na stałe z ceną benzyny. Tymczasem rozwój silników benzynowych sprawia, że inwestycja w diesla może się nigdy nie zwrócić.

Jak donosi Gazeta Prawna, unijne dyrektywy wymusiły na polskim sektorze paliwowym podwyżkę akcyzy na olej napędowy, która wejdzie w życie w roku 2012. Według ekspertów ceny oleju na stacjach wzrosną o około 15 groszy, co może oznaczać gwóźdź do trumny diesla. 

Zobacz też: Jak uruchamiać silnik Diesla zimą?

Właściciele aut z jednostką wysokoprężną jeszcze parę lat temu mogli cieszyć się nie tylko tańszym paliwem, ale i wolniejszym jego spalaniem. Eksploatacja samochodów z dieslem pod maską była tańsza nawet o 30 - 40%. Dziś jednak koncerny samochodowe dynamicznie unowocześniają tańsze w produkcji silniki benzynowe, osiągając coraz lepsze wyniki.

Rozwój silników benzynowych opiera się przede wszystkim na tzw. downsizingu - pod maski samochodów trafiają jednostki o coraz mniejszej pojemności i liczbie cylindrów, przy jednoczesnym zwiększaniu mocy i obniżeniu zużycia paliwa. Na przykład najnowszy wynalazek Fiata, silnik TwinAir, który napędzać będzie m.in. popularnego Fiata 500, ma pojemność zaledwie 0,9 litra, jednak dzięki turbosprężarce osiąga moc 85 KM. Z kolei w nowej Skodzie Superb możemy znaleźć silnik 1,4, podczas gdy w poprzedniej generacji tego modelu najmniejsze dostępne jednostki miały pojemność 1,8 l.

Zobacz też: Fiat 500 z silnikiem TwinAir

Różnice w cenie pomiędzy autami zaopatrzonymi w silnik benzynowy, a tymi posiadającymi diesla są znaczne, wynoszą często od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Przy założeniu, ze litr zarówno benzyny, jak i oleju napędowego kosztować będzie 5 zł, inwestycja taka zwróci się dopiero po przejechaniu 500 000 km w przypadku Fiata 500, 215 000 km w Skodzie Superb, 190 000 km w Oplu Astra IV i aż 680 000 km w Audi Q5. W praktyce samochody wymienia się jednak co około 5 lat, a więc znacznie szybciej niż zdołamy osiągnąć tak wysokie przebiegi.

Dlatego na Zachodzie, gdzie ceny paliw zrównały się już jakiś czas temu, kierowcy przestają kupować samochody z silnikami wysokoprężnymi. Udział diesla w rynku samochodowym zwiększył się gwałtownie w latach 1990-2007 z 13 do 53%, jednak już wkrótce później zaczął spadać i w 2009 wyniósł tylko 46%. Wygląda na to, że w przyszłości z silników diesla korzystać będą głównie firmy transportowe, zaś klienci prywatni powrócą do poczciwych jednostek benzynowych. 

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Źródło:

Własne

Zdjęcia

Ceny oleju zwrównaja się na stałe z ceną benzyny, Fot. Fotolia
Ceny oleju zwrównaja się na stałe z ceną benzyny, Fot. Fotolia

Czas pracy 2020. Planowanie, rozliczanie i ewidencja59.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Advicero Nexia

Doradztwo podatkowe, księgowość, corporate services, obsługa płacowo-kadrowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama