| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Prezentacje > Renault 8 Gordini - historia modelu

Renault 8 Gordini - historia modelu

Renault 8 Gordini to auto kultowe dla Francuzów. Warto dowiedzieć czym zasłużył sobie na takie traktowanie.

Renault 8 Gordini - wyścigówka!

Legenda Renault 8 Gordini opierała się na trzech nierozłącznych filarach: samochodu seryjnego, pucharu i rajdu. Dzięki temu małemu niebieskiemu bolidowi z białymi pasami każdy mógł być „Mistrzem Świata na swojej ulicy”.

W 1968 r. Jean-Pierre Nicolas zwyciężył w Rajdzie Maroka, a w styczniu 1969 r. Jean-Luc Thérier dokonał innego spektakularnego wyczynu, jakim było zwycięstwo w Grupie 1 (seryjne samochody osobowe) w połączeniu z doskonałym piątym miejscem w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo. Stało się to kulminacyjnym wydarzeniem w historii Renault 8 Gordini, postrzeganego odtąd jako ikona francuskich sportów motorowych. W tym samym roku Belg, Jean-Marie Jacquemin, kończy na 7 miejscu bardzo wymagający Puchar Alp (1. miejsce w Grupie 1), a w roku 1970 Jannick Auxemer zwycięża w Critérium français des Circuits w grupie seryjnych samochodów osobowych.

Po oficjalnym wprowadzeniu na jego miejsce modelu Renault 12 Gordini podczas niezapomnianego „Dnia G”, zorganizowanego w dniu 19 lipca 1970 r. na torze w Le Castellet, pasmo sukcesów Renault 8 Gordini, najczęściej „udoskonalanego" przez specjalistów (w Grupie 2) lub „przerabianego" przez amatorów (w Grupie 5), trwało nadal. Auto można było zobaczyć na starcie wyścigów górskich, z okazji slalomów na parkingach hipermarketów czy na trasach rajdowych
OS-ów, gdzie nadal wzbudzało entuzjazm tłumów.

W latach 1964-1970, w wytypowanym przez Pierre'a Lefaucheux zakładzie Flins nad brzegami Sekwany, wyprodukowanych zostało ponad dziesięć tysięcy R8 Gordini (2626 typu R 1134 i 8981 typu R 1135). Pięćdziesiąt lat później są one nadal uwielbiane przez miłośników, którzy uczynili
z nich jeden z obowiązkowych modeli kolekcjonerskich.

Wybrane osiągnięcia Renault 8 Gordini w Rajdzie Monte Carlo

1967 Piot / Karaky (7 miejsce) Jansson / Senysmann (8 miejsce) Vinatier / Roure (9 miejsce)
1968 Koob / Kridel (20 miejsce i 1. miejsce w klasie)
1969 Thérier / Callewaert (5 miejsce i 1. miejsce w grupie)
1970 Kris / Crous (15 miejsce i 1. miejsce w klasie)

Zobacz też: Renault 11: historia modelu

Dane techniczne Renault 8 Gordini

R 1134 (RENAULT 8 G 1100)  R 1135 (RENAULT 8 G 1300)
Silnik  typ 804 - 00  typ 812 - 00 
4-suwowy – 4-cylindrowy 4-suwowy - 4-cylindrowy
Pojemność skokowa  1108 cm3 1255 cm3
Pojemność skokowa jednego cylindra  277 cm3 313,75 cm3
Średnica cylindra x skok tłoka  70 x 72  74,5 x 72
Rozrząd  1 wałek rozrządu w bloku silnika  1 wałek rozrządu w bloku silnika
Tuleje cylindrowe  Mokre wstawiane  Mokre wstawiane
Zawory ssące  35 mm  35 mm
Zawory wydechowe  32,6 mm  32,6 mm
Wał korbowy  z 5 łożyskami głównymi  z 5 łożyskami głównymi
Stopień sprężania  10,4 / 1  10,5 / 1
Maksymalna moc  95 KM SAE przy 6500 obr/min (80 KM DIN) 110 KM SAE przy 6750 obr./min (88 KM DIN)
Maksymalny moment obrotowy  10,5 mkg (SAE)  12,7 mkg (SAE)
Zasilanie  2 gaźniki Solex 40 PHH2  2 GAŹNIKI Weber 40 DCOE
Instalacja elektryczna  Prądnica 12 V  Alternator 12 V
Skrzynia biegów  typ 330 - 06 (4-biegowa)  typ 353 - 03 (5-biegowa)
Przełożenie na 1. biegu 3.61 3.61
Przełożenie na 2 biegu 2.25 2.36
Przełożenie na 3 biegu 1.48 1.69
Przełożenie na 4 biegu 1.03 1.29
Przełożenie na 5 biegu - 1.03
Przełożenie biegu wstecznego 3.07 3.07
Przełożenie przekładni głównej  8 x 33  8 x 33
Sprzęgło  Jednotarczowe suche Ø 160  Jednotarczowe suche Ø 180
Układ kierowniczy  Przekładnia zębatkowa – 3,2 obrotu  Przekładnia zębatkowa – 3,2 obrotu
Układ hamulcowy  4 hamulce tarczowe Ø 260  4 hamulce tarczowe Ø 260
Długość  3,995 m  3,995 m
Szerokość  1,49 m  1,49 m
Wysokość  1,38 m  1,38 m
Masa własna  795 kg  855 kg
Obręcze kół (szerokość)  4,5 cala  4,5 cala
Opony  135 x 380  135 x 380
Zbiornik paliwa  40 litrów  38 litrów (tylny) 
26 litrów (przedni)
Lata produkcji  1964-1965  1966-1970
Cena brutto  11.500 FRF (1965)  13.500 FRF (1967)

Źródło: materiały prasowe Renault

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Justyna Godlewska

Prawnik, aplikantka radcowska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »