| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Auta zabytkowe > Eksploatacja > Jak sprawdzić świece zapłonowe i wymienić na nowe?

Jak sprawdzić świece zapłonowe i wymienić na nowe?

Przyczyną przerw w pracy silnika oraz utraty mocy mogą być niesprawne świece zapłonowe. Sprawdzenie stanu świec zapłonowych nie jest czynnością skomplikowaną.

Do sprawdzenia świec zapłonowych będzie konieczne ich wymontowanie z silnika. Przedtem jednak można sprawdzić wstępnie, który z cylindrów zakłóca pracę silnika. Można to zrobić sprawdzając ostrożnie palcami temperaturę izolatorów świec po zdjęciu z nich końcówek przewodów zapłonowych. Świeca źle pracującego lub niepracującego cylindra będzie miała izolator wyraźnie chłodniejszy od pozostałych świec. Różnica w temperaturach utrzyma się jednak bardzo krótko po wyłączeniu zapłonu, potem zniweluje ją przewodnictwo cieplne głowicy i cieczy chłodzącej.

Zobacz też: Różnice pomiędzy silnikami dolnozaworowymi i górnozaworowymi

Po wykręceniu świec należy je obejrzeć, zwracając uwagę na ich wygląd. Świeca w cylindrze źle pracującym będzie miała wewnętrzny izolator i elektrody pokryte ciemnoszarym, wilgotnym lub nawet tłustym nalotem. Jeżeli odstęp między jej elektrodami jest prawidłowy i wynosi od 0,4 do 0,8 mm, należy w pierwszej kolejności sprawdzić jakość przewodu zapłonowego i jego zakończeń oraz jego końcówkę („fajkę”), a zwłaszcza rezystor przeciwzakłóceniowy jaki się w niej znajduje.

Następnie świecę taką należy umieścić w „fajce”, oprzeć o dowolny metalowy element silnika, włączyć zapłon i ręcznie obrócić wałem korbowym, ciągnąć za pasek klinowy. Pamiętać, aby wszystkie świece były w tym czasie wykręcone, co ułatwi obracanie wałem i uniemożliwi przypadkowe uruchomienie silnika. Obserwując elektrody świecy zapłonowej można zauważyć, czy pojawia się pomiędzy nimi iskra raz na pełen obrót wału korbowego.

Iskra będzie słabo widoczna w promieniach słonecznych, ale jej pojawieniu się towarzyszy charakterystyczny dźwięk przypominający dźwięk towarzyszący łamaniu zapałki lub bardzo cienkiego, suchego patyczka. W ten sposób można sprawdzić pozostałe świece zapłonowe, ale nie jest to konieczne, jeżeli ich izolatory i elektrody są czyste, jasnobrązowe lub szarobrązowe, suche.

Zobacz też: Jak zabezpieczyć się przed skutkami różnych awarii w trasie?

Wykręcanie gorących świec z głowicy wykonanej ze stopu lekkiego, a także wkręcanie zimnych świec w gorącą głowicę mogą być przyczyną uszkodzenia gwintów w gniazdach świec. Na dodatek zimne świece wkręcone w gorącą głowicę i mocno dokręcone najczęściej nie dadzą się wykręcić po nagrzaniu się. Najlepiej, aby temperatura świec była zbliżona do temperatury głowicy, w którą będą one wkręcane. Nie jest to aż tak ważne w przypadku głowic żeliwnych, jak w przypadku głowic ze stopów aluminium.

Zła praca jednego z cylindrów może mieć także kilka innych przyczyn, niezwiazanych z układem zapłonowym, np. zapieczenie pierścieni tłokowych, wypalenie otworu w denku tłoka, nadpalenie przylgni zaworowych lub niedomykanie się zaworu, złe luzy zaworowe itp.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Ostrowski i Wspólnicy sp.k.

Ekspert w dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »