Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Biznesplan - krok pierwszy / Fotolia
Przygotowując biznesplan w pierwszym punkcie przedsiębiorca powinien zamieścić podstawowe informacje dotyczące firmy, jej historii oraz dane dotyczące oferowanych przez firmę usług bądź produktów. W tej części biznesplanu zamieszcza się również kontakty handlowe, doświadczenie w branży, a więc atuty firmy. Nie powinno się zapomnieć o charakterystyce branży i konkurentach funkcjonujących na tym samym rynku.

Dane firmy – najważniejszymi częściami tego opisu powinny być:

  • nazwa firmy,
  • adres, telefon,
  • rodzaj prowadzonej działalności,
  • forma prawna,
  • struktura organizacyjna,
  • główny produkt lub usługa.

Historia firmy – po wypisaniu tych wszystkich informacji dotyczących przedsiębiorstwa należy w krótki i zwięzły sposób przedstawić historię firmy, uwzględniającą okres ostatnich lat oraz najważniejsze dane finansowe z tego okresu (nie dotyczy nowo powstałych firm). W tej części powinna być również zawarta data oraz forma założenia przedsiębiorstwa.

Zobacz: Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Strategia przedsiębiorstwa składa się z trzech elementów: misji, wizji i celów strategicznych. To właśnie strategia w tej części poddawana jest analizie.

Misja firmy należy ją opisać krótko w jednym zdaniu, nazwać ją można maksymą firmy. Stanowi jej istotę oraz określa rynek działania, jak również jest w niej zawarta informacja o unikatowości firmy, czyli o tym, co ją odróżnia od konkurencji. Misja powinna odzwierciedlać cel przedsiębiorstwa, definiuje jego zakres działalności oraz wartości uważane przez właścicieli za najważniejsze w działalności.

Wizja firmy – powinna dać odpowiedź na pytanie, jak będzie wyglądało przedsiębiorstwo za parę lat. Opis powinien
zawierać docelowy rynek oraz oferowany produkt lub usługę.

Cele działania firmy – powinny być zbieżne z wizją i misją oraz określać co firma pragnie osiągnąć w najbliższych
latach. Cele są zawsze mierzalne. Osiąganie poszczególnych celów oznacza, że firma się rozwija.

Branża – po opisaniu powyższych elementów należałoby dokonać krótkiej i ogólnej charakterystyki branży wraz
z opisem głównych konkurentów, podając o ile to możliwe, wyniki ich działalności. W tej części byłoby właściwe, gdyby
przedsiębiorca podał wymagania stawiane przez nabywców co do produktu lub usługi oraz określił cechy wyróżniające
produkt/usługę pośród innych na rynku.

Analiza SWOT – jedna z wielu analiz strategicznych uwzględniająca mocne i słabe strony firmy oraz opisująca
szanse i zagrożenia. A następnie nadająca im ocenę. Ocena tych czynników pomaga zdecydować o powodzeniu przedsięwzięcia. To podstawowa analiza firmy, a dokładniej jej strategii, która stanowi nieodłączny element biznesplanu.
Zwrot SWOT pochodzi z języka angielskiego od pierwszych liter wyrazów: Strenghy (silne strony), Weeakness (słabe strony), Opportunities (szanse, okazje) i Treats (zagrożenia).

Przy określaniu silnych i słabych stron należy uwzględnić następujące czynniki:

  • cechy produktu,
  • zasoby finansowe,
  • personel,
  • dystrybucję i promocję,
  • kadrę zarządzającą,
  • majątek trwały,
  • wizerunek firmy,
  • strategię,
  • pozycję firmy na rynku.

Podobnie należy postąpić przy opisywaniu szans i zagrożeń, uwzględniając między innymi:

  • czynniki technologiczne,
  • relację z bankiem obsługującym firmę,
  • czynniki ekonomiczno-polityczne,
  • czynniki społeczno-prawne,
  • nową konkurencję,
  • potrzeby i gusta nabywców,
  • recesję i wahania koniunktury.

Analiza silnych i słabych stron sprowadza się do wyodrębnienia istotnych z punktu widzenia konkurencyjności czynników, które mogą pomóc przedsiębiorstwu w realizacji określonych celów, bądź też mogą stać się przeszkodą w ich osiągnięciu. Analiza szans i zagrożeń wskazuje potencjalne kierunki rozwoju interesów w analizowanym obszarze. Należy dokonać opisu wpływu silnych i słabych stron firmy oraz możliwości szans i zagrożeń pochodzących z rynku.

Zobacz koniecznie przykładowy biznesplan

Zatem analiza SWOT pozwala na dokonanie oceny sytuacji firmy poprzez zestawienie i porównanie słabych i mocnych stron przy uwzględnieniu powiązań przedsiębiorstwa z otoczeniem. Uwzględnia także szereg warunków wpływających zarówno na pożytek, jak i na niekorzyść przedsiębiorstwa. Dzięki zestawieniu najpoważniejszych zagrożeń i największych możliwości stojących przed przedsiębiorstwem, można opisać jego ogólną atrakcyjność, tak więc zadaniem analizy SWOT jest zebranie i przestawienie w uporządkowany sposób wszystkich informacji, które będą miały decydujący wpływ na przyszłe wybory strategiczne.

W tej części należy umieścić informacje o: danych firmy, jej historii, strategii, branży, w której działa oraz dokonać charakterystyki silnych i słabych stron, jak również opisać szanse i zagrożenia z dokonaniem oceny ich wzajmenych relacji.

Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Moja firma
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu
26 kwi 2024

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?
26 kwi 2024

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej
26 kwi 2024

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?
25 kwi 2024

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić
25 kwi 2024

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?
24 kwi 2024

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]
23 kwi 2024

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać
23 kwi 2024

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm
23 kwi 2024

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję
22 kwi 2024

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

pokaż więcej
Proszę czekać...