reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Wiadomości > Stagnacja na rynku deweloperskim

Stagnacja na rynku deweloperskim

Stagnacja na rynku deweloperskim to wynik przemyślanej polityki deweloperów, którzy rozpoczynają mniej inwestycji i realizują projekty mieszkaniowe dopasowane do potrzeb kupujących.

Od początku roku do końca lipca 2011 roku deweloperzy oddali o jedną czwartą mniej mieszkań niż w ubiegłym roku (22,7 tys. mieszkań), podaje Główny Urząd Statystyczny. Liczba rozpoczynanych budów przez deweloperów spadła z kolei o 9,5 proc. w porównaniu do tego samego okresu w 2010 roku.

Mniejsza liczba oddawanych obecnie lokali to skutek załamania rynkowego w latach 2008–2009 i wstrzymania wielu planowanych wówczas projektów. W tym czasie większość inwestorów przez szereg miesięcy zastanawiało się nad dalszą strategią działania, nie rozpoczynając przy tym żadnej nowej inwestycji. Liczba oddawanych mieszkań powinna się jednak niedługo zwiększyć, bo inicjowane po kryzysowej przerwie projekty są już na ukończeniu.

Większa liczba pozwoleń na budowę

Lepiej wygląda sytuacja pod względem liczby wydawanych pozwoleń na budowę. Jak podaje GUS, od stycznia do lipca br. w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku, deweloperzy uzyskali pozwolenia na budowę na prawie 20 proc. mieszkań więcej.

Zobacz także: Ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego – zmiany Senatu

Jednocześnie na rynku gruntów inwestycyjnych analitycy obserwują odchodzenie od transakcji spekulacyjnych. Teraz deweloperzy nie gromadzą ziemi, ale kupują działki pod konkretne inwestycje. Co ciekawe, analitycy Colliers International odnotowali w tym roku na tym polu znaczne ożywienie. Z lipcowego raportu tej firmy wynika, że liczba transakcji kupna działek inwestycyjnych wzrosła co najmniej dwukrotnie w porównaniu z tymi z 2010 roku. Według danych zawartych w analizie Colliers International, transakcje sfinalizowane w tym roku mogą przekroczyć wartość miliarda złotych. Inwestorzy chętniej kupują grunty, ale działają ostrożnie i inwestują w działki przeznaczone pod określone projekty.  

Bogata oferta mieszkaniowa w Warszawie

Efektem aktywności firm deweloperskich w ostatnim czasie jest znaczna podaż mieszkań. Na największym w kraju stołecznym rynku deweloperskim jest obecnie do kupienia 18,3 tys., z czego 4,9 tys. to lokale gotowe (raport RedNet). W Warszawie popyt utrzymuje się na stałym poziomie. Kwartalnie sprzedaje się ok. 3 tys. mieszkań (dane Reas).

Na rynku zalegają mieszkania z lat 2008–2009 roku, które poza dużym metrażem charakteryzuje wysoka cena całkowita, znacznie przekraczająca obecne możliwości finansowe kupujących. Tymczasem, według GUS optymalna powierzchnia mieszkania poszukiwanego przez nabywców wynosi obecnie około 51,5 mkw.  

Duża popularność segmentów

Deweloperzy doskonale wiedzą, jakie zmiany dokonały się na rynku mieszkaniowym po kryzysie finansowym. Chcąc przyciągnąć klientów, wprowadzają do sprzedaży takie lokale, które bardziej odpowiadają obecnym kryteriom wyboru klientów. Oferują mieszkania o mniejszej powierzchni i niższej cenie całkowitej. Jak podają analitycy Emmerson, niemal wszystkie nowo wprowadzone mieszkania na warszawski rynek w II kwartale tego roku to lokale budowane w standardzie popularnym. 

Zobacz także: Rośnie zainteresowanie inwestycjami w kamienice

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Stagnacja na rynku deweloperskim to wynik przemyślanej polityki deweloperów. Fot. Skaland sp. z o.o.
Stagnacja na rynku deweloperskim to wynik przemyślanej polityki deweloperów. Fot. Skaland sp. z o.o.

Dokumentacja kadrowa. Zasady prowadzenia i przechowywania79.00 zł
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

GSW Legal Grabarek, Szalc i Wspólnicy Sp.k.

Warszawska kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama