Pierwszym, podstawowym krokiem, jaki powinien zostać wykonany przez odbiorcę niesłusznie oskarżonego o nielegalny pobór energii (NPE), jest kontakt z przedsiębiorstwem energetycznym, tzw. operatorem systemu dystrybucyjnego (OSD), właściwego dla miejsca zamieszkania odbiorcy. To właśnie OSD powinien zająć oficjalne stanowisko, np. w formie pisemnego wyjaśnienia podstawy orzeczenia NPE w stosunku do odbiorcy.
Pomocny w wyjaśnieniu wszelkich nieporozumień może być Rzecznik klienta, jeżeli właściwy OSD zatrudnia taką osobę w swoich strukturach. Niestety, nie jest normą na dzień dzisiejszy, aby każdy odbiorca mógł być wspierany przez Rzecznika klienta u swojego OSD. Klient ma dostęp natomiast do biur obsługi klientów oraz informacji zamieszczanych na stronach internetowych operatorów.
reklama
reklama
Kwestie kontroli układów pomiarowych oraz sposobu wykonywania warunków umów i rozliczeń reguluje Rozporządzenie ministra gospodarki z dn. 11.08.2000r. w sprawie przeprowadzania kontroli przez przedsiębiorstwa energetyczne (Dz.U. 2000 nr 75. poz. 866.).
Zobacz także: Jak sprawdzić czy licznik energii elektrycznej działa prawidłowo?
Zarzut NPE musi opierać się m.in. o wyniki kontroli układów pomiarowo-rozliczeniowych u odbiorcy energii. Ważną kwestię stanowi tutaj poprawność przeprowadzonej kontroli.
Zgodnie z § 10. ww. rozporządzenia, wejście na teren prywatny odbiorcy i kontrola układów pomiarowych odbywa się przy obecności odbiorcy lub osób przez niego upoważnionych. Kontrola taka odbywać się może w godzinach od 7:00 do 20:00 w dni pracujące (§ 7). Kontrolę przeprowadzają co najmniej dwie osoby, posiadające odpowiednie upoważnienie oraz legitymacje, których wzór stanowi załącznik nr 2 do ww. rozporządzenia (§ 5). Odbiorca/osoba upoważniona udostępnia dokumentację oraz przekazuje niezbędne informacje kontrolującym, aby kontrola przebiegła sprawnie. O nieprawidłowościach wykrytych w trakcie kontroli, kontrolujący mają obowiązek poinformować odbiorcę/ osobę upoważnioną (§ 12), a następnie przedstawić do podpisu protokół z przeprowadzonej kontroli (§ 13).
Odbiorca/osoba upoważniona ma prawo nie zgodzić się z przedstawionym jej do podpisu protokołem pokontrolnym, informując o tym kontrolującego. W następstwie tego, odbiorca powinien złożyć u OSD pisemne umotywowane wyjaśnienia odmowy podpisania protokołu kontroli i własne uwagi w terminie 7 dni od dnia dokonania tej kontroli (§ 15). OSD informuje odbiorcę w terminie do 14 dni od dnia kontroli o stwierdzonych nieprawidłowościach oraz konsekwencjach (§ 16).