Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uzyskać pozwolenie na budowę domu

Paulina Karpińska, Redaktor
Paulina Karpińska, Redaktor
Z Grupą Infor PL zwązana od grudnia 2021 roku. Pełni w niej funkcję redaktora prowadzącego serwis Nieruchomości oraz współprowadzącego serwisy Prawo i Biznes.
Jak uzyskać pozwolenie na budowę domu
Jak uzyskać pozwolenie na budowę domu
Fotolia
Budowa własnego domu to marzenie wielu Polaków. Jednak jego realizacja wymaga wielu przygotowań, m.in. należy uzyskać pozwolenie na budowę. Jak to zrobić, co będzie potrzebne i gdzie złożyć wniosek?

Co to jest pozwolenie na budowę?

W myśl Ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane pozwolenie na budowę jest to niezbędna zgoda na budowę domu. Rozpoczęciu robót budowlanych można rozpocząć jedynie na podstawie uzyskanego pozwolenia na budowę.

Każdy właściciel działki gruntowej ma prawo ubiegać się o taką zgodę. Jednak musi wykazać prawo do dysponowania nieruchomością. Aby ją uzyskać zamierzenia budowlane muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

Co jest potrzebne do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o pozwolenie na budowę musi zostać złożony na formularzu urzędowym. Jest on dostępny w starostwie lub urzędzie miasta na prawach powiatu. Możliwe jest także pobranie formularzy ze stron internetowych wskazanych instytucji.

Do wniosku o pozwolenie na budowę należy dołączyć:

  1. Projekt budowlany domu w czterech egzemplarzach.
  2. Zaświadczenie, które potwierdzi, że projektant ma odpowiednie uprawnienia do projektowania domów.

- zaświadczenie musi być wydane przez właściwą izbę samorządu zawodowego (na przykład izbę architektów) i być aktualne na dzień, w którym został opracowany projekt.

  1. Oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane, w którym potwierdza się możliwość zarządzania przedmiotową działką.

- wzór oświadczenia jest dostępny w urzędzie powiatowym/ miasta, bądź na ich stronie internetowej.  

  1. Decyzję o warunkach zabudowy jeśli dla terenu, na którym znajduje się twoja działka, nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.
  2. Urząd może wymagać dodatkowych dokumentów w nietypowych przypadkach. Dlatego warto skontaktować się z urzędem powiatowym albo urzędem miasta i zapytać o wymagane dokumenty.

Co powinien zawierać projekt budowlany?

Projekt budowlany musi zostać sporządzony przez uprawnionego projektanta zgodnie z wymogami urzędowymi i prawem budowlanym. Powinien zawierać:

  1. Projekt zagospodarowania działki lub terenu sporządzony na aktualnej mapie do celów projektowych lub jej kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez projektanta, obejmujący:
  • określenie granic działki lub terenu
  • usytuowanie, obrys i układy istniejących i projektowanych obiektów budowlanych, w tym sieci uzbrojenia terenu, oraz urządzeń budowlanych sytuowanych poza obiektem budowlanym
  • sposób odprowadzania lub oczyszczania ścieków
  • układ komunikacyjny i układ zieleni, ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich
  • informację o obszarze oddziaływania obiektu
  1. Projekt architektoniczno-budowlany obejmujący:

układ przestrzenny oraz formę architektoniczną istniejących i projektowanych obiektów budowlanych

zamierzony sposób użytkowania obiektów budowlanych, w tym liczbę projektowanych do wydzielenia lokali, z wyszczególnieniem lokali mieszkalnych

charakterystyczne parametry techniczne obiektów budowlanych

opinię geotechniczną oraz informację o sposobie posadowienia obiektu budowlanego

projektowane rozwiązania materiałowe i techniczne mające wpływ na otoczenie, w tym środowisko

charakterystykę ekologiczną

informację o wyposażeniu technicznym budynku, w tym projektowanym źródle lub źródłach ciepła do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej

opis dostępności dla osób niepełnosprawnych

informację o minimalnym udziale lokali mieszkalnych, w przypadku budynków mieszkalnych wielorodzinnych

postanowienie udzielające zgody na odstępstwo, jeżeli zostało wydane

  1. Projekt zagospodarowania działki lub terenu sporządzony na aktualnej mapie do celów projektowych lub jej kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez projektanta, obejmujący:
    • określenie granic działki lub terenu
    • usytuowanie, obrys i układy istniejących i projektowanych obiektów budowlanych, w tym sieci uzbrojenia terenu, oraz urządzeń budowlanych sytuowanych poza obiektem budowlanym
    • sposób odprowadzania lub oczyszczania ścieków
    • układ komunikacyjny i układ zieleni, ze wskazaniem charakterystycznych elementów, wymiarów, rzędnych i wzajemnych odległości obiektów, w nawiązaniu do istniejącej i projektowanej zabudowy terenów sąsiednich
    • informację o obszarze oddziaływania obiektu
  2. Projekt architektoniczno-budowlany obejmujący:
    • układ przestrzenny oraz formę architektoniczną istniejących i projektowanych obiektów budowlanych
    • zamierzony sposób użytkowania obiektów budowlanych, w tym liczbę projektowanych do wydzielenia lokali, z wyszczególnieniem lokali mieszkalnych
    • charakterystyczne parametry techniczne obiektów budowlanych
    • opinię geotechniczną oraz informację o sposobie posadowienia obiektu budowlanego
    • projektowane rozwiązania materiałowe i techniczne mające wpływ na otoczenie, w tym środowisko
    • charakterystykę ekologiczną
    • informację o wyposażeniu technicznym budynku, w tym projektowanym źródle lub źródłach ciepła do ogrzewania i przygotowania ciepłej wody użytkowej
    • opis dostępności dla osób niepełnosprawnych
    • informację o minimalnym udziale lokali mieszkalnych, w przypadku budynków mieszkalnych wielorodzinnych
    • postanowienie udzielające zgody na odstępstwo, jeżeli zostało wydane
  3. Projekt techniczny obejmujący:
    • projektowane rozwiązania konstrukcyjne obiektu wraz z wynikami obliczeń statyczno-wytrzymałościowych
    • charakterystykę energetyczną – w przypadku budynków
    • dokumentację geologiczno-inżynierską lub geotechniczne warunki posadowienia obiektów budowlanych - w zależności od potrzeb
    • inne opracowania projektowe
  4. W przypadku drogi krajowej lub wojewódzkiej – oświadczenie właściwego zarządcy drogi o możliwości połączenia działki z drogą, zgodnie z przepisami o drogach publicznych - w zależności od potrzeb
  5. Opinie, uzgodnienia, pozwolenia i inne dokumenty.

Gdzie złożyć wniosek o pozwolenie na budowę domu?

Wniosek o pozwolenia na budowę domu wraz z załącznikami można złożyć na dwa sposoby:

  1. Elektronicznie

Aby złożyć wniosek o pozwolenie na budowę przez internet można skorzystać z serwisu e-budownictwo.gunb.gov.pl uruchomionego przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (GUNB

  1. Osobiście w starostwie powiatowym, na terenie którego znajduje się twoja działka. W przypadku miast na prawach powiatu – wniosek należy złożyć w urzędzie miasta.

Złożenie wniosku o pozwolenie na budowę domu przeznaczonego tylko na cele mieszkalne jest bezpłatne.

Kiedy pozwolenie na budowę nie jest wymagane?

W niektórych sytuacjach zamiast pozwolenia na budowę domu możliwe jest dokonanie zgłoszenia. Dzieje się tak w szczególności wtedy, kiedy obszar oddziaływania danego domu będzie się mieścić na terenie, gdzie obiekt został zaprojektowany. Obszar oddziaływania dotyczy zagospodarowania terenu wokół obiektu, a określa go architekt.

Nie jest ono wymagane również, gdy chcemy wybudować dom w ramach programu Dom 70 m2 bez pozwolenia na budowę.

Jak długo się czeka na wydanie pozwolenia na budowę domu?

Organ administracyjny na wydanie decyzji ma do 65 dni kalendarzowych od złożenia wniosku.

Termin może się wydłużyć gdy:

  • we wniosku będzie brakowało jakichś informacji lub dokumentów (wniosek będzie niekompletny).

- urzędnik poinformuje cię o tym i wskaże termin, do którego musisz uzupełnić wniosek.

  • wniosek będzie niezgodny z przepisami prawa (na przykład budynek został zaprojektowany zbyt blisko drogi).

- urzędnik poinformuje cię o tym i wskaże termin, do którego musisz poprawić wniosek.

Kiedy wygasa pozwolenie na budowę?

Decyzja o pozwoleniu na budowę wygasa, jeżeli budowa nie zostanie rozpoczęta przed upływem 3 lat od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna lub gdy budowa została przerwana na czas dłuższy niż 3 lata.

Budowę domu można rozpocząć dopiero po otrzymaniu decyzji pozwolenia na budowę.

Ważne! Jeśli będziesz wykonywać roboty budowlane przed otrzymaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, będzie to samowola budowlana.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Nieruchomości
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Najem instytucjonalny – sektor PRS z ambitnymi planami budowy

    Przedłużający się konflikt w Ukrainie oraz znacznie obniżona zdolność kredytowa ludzi zwiększają popyt na wynajem mieszkań i tym samym wpływają na rozwój rynku PRS w Polsce. Według danych Eurostatu z 2021 roku, w Unii Europejskiej około 30 proc. ludności mieszka w wynajmowanych mieszkaniach, podczas gdy w Polsce tylko około 13 proc.

    Na co zwracają uwagę najemcy mieszkań wybierając mieszkanie?

    Pieniądze to nie wszystko. Długa lista pytań od lokatorów do właścicieli mieszkań na wynajem                  

    Dlaczego warto kupić mieszkanie w kamienicy?

    Mieszkania w kamienicach przeżywają prawdziwy renesans! Oto 3 powody, dla których warto je teraz kupić.

    Dlaczego panele fotowoltaiczne wyłączają się w słoneczne dni?

    Urząd Regulacji Energetyki podpowiada, jak sobie poradzić, kiedy domowa instalacja fotowoltaiczna nie działa prawidłowo.

    Światło dzienne w mieszkaniu – same korzyści. Jak poprawić dostęp do światła dziennego?

    Większość Polaków zauważa poprawę samopoczucia w pomieszczeniach dobrze doświetlonych światłem dziennym, a połowa wskazuje na pogorszenie nastroju, gdy go brakuje. Jednocześnie co trzeci Polak uważa, że nie ma odpowiedniego dostępu do naturalnego światła w swoim domu - to wyniki najnowszych badań ARC Rynek i Opinia na zlecenie VELUX Polska. Tymczasem światło naturalne ma bardzo duży wpływ na nasze zdrowie psychiczne i poczucie szczęścia. Warto o tym pamiętać choćby z okazji obchodzonego 20 marca Międzynarodowego Dnia Szczęścia.

    Jak ogrzewane są polskie domy? RAPORT

    Jak ogrzewane są polskie domy? W Polsce od kilku lat można zaobserwować zmianę rodzaju stosowanych systemów centralnego ogrzewania. Odnotowano, że coraz rzadziej w nowych domach montowane są piece gazowe. Blisko 50% inwestorów w 2022 roku wybrało pompę ciepła jako centralną jednostkę instalacji grzewczej – wynika z Raportu o budowie domów w Polsce, przygotowanego przez Oferteo.pl. 

    Hortiterapia sposobem na stres dziecięcy. Czym jest terapia ogrodnicza i jak ją stosować?

    Hortiterapię warto stosować bez względu na to czy mieszkamy na wsi, czy w mieście, w bloku, czy w domu z ogrodem. Rośliny możemy uprawiać na balkonie, w mieszkaniu na parapecie czy właśnie w ogrodzie.

    Jaki będzie 2023 w mieszkaniówce?

    Jak będzie rozwijał się rynek mieszkaniowy w 2023 roku? Czy zapowiedziany przez rząd program mieszkaniowy, który ma przynieść kredyty z dopłatą może zmienić sytuację w sektorze? W jakim stopniu? Jaką strategię działania przyjęli deweloperzy? Jakie inwestycje wejdą do sprzedaży w tym roku? 

    Sektor PRS z rekordowym wolumenem transakcji w 2022

    Najem instytucjonalny wywodzi się z Europy Zachodniej i jest mocno ugruntowany m.in. w Niemczech, Szwajcarii czy Holandii. Od kilku lat zainteresowanie rynkiem PRS w Polsce stale wzrasta, zarówno ze strony inwestorów, jak i najemców.

    Jak wybrać idealne mieszkanie dla rodziny?

    Klienci poszukujący mieszkania dla rodziny mają zdecydowanie inne wymagania niż ci, których celem jest zakup małego, kameralnego lokum tylko dla siebie. Rodzinna nieruchomość powinna odpowiadać zróżnicowanym i zmieniającym się w czasie potrzebom wszystkich domowników. Nie powinno zabraknąć w niej kącika dla dziecka, miejsca, w którym rodzice będą mogli odpocząć i części wspólnej, służącej do integracji. Jak znaleźć idealne mieszkanie dla rodziny?

    Najemcy Mieszkania Plus będą mogli nabyć je na własność. Na jakich warunkach?

    Najemcy lokali z programu Mieszkanie Plus będą mieć możliwość dojścia do własności - zapewnił we wtorek w Sejmie prezes PFR Nieruchomości Wojciech Caruk. Przyznał, że tempo usuwania usterek w różnych lokalizacjach bywa różne. Wszystkie projekty są na 5 letniej gwarancji lub rękojmi - podkreślił.

    Jak walczyć z ubóstwem energetycznym

    Działacze, eksperci i liderzy biznesu wzywają Polskę do poparcia dyrektywy EPBD, która po uzyskaniu ponadpartyjnego poparcia w Parlamencie wchodzi w ostatnią rundę negocjacji z UE. Dyrektywa określa plan działania w zakresie renowacji budynków w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i walki z ubóstwem energetycznym.

    Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku - zmiany od 28 kwietnia 2023 r.

    Obowiązek sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynku (lub części budynku) nie jest nowym wymogiem, ale w związku z wchodzącą w życie od 28 kwietnia 2023 r. nowelizacją przepisów w tym zakresie pojawiło się wiele pytań i wątpliwości. Ministerstwo Rozwoju i Technologii wyjaśnia najważniejsze zmiany.

    O czym musisz wiedzieć przed kupnem mieszkania w lofcie?

    O czym musisz wiedzieć przed kupnem mieszkania w lofcie?Co różni prawdziwy loft od tzw. „soft loftu”? Na jakie architektoniczne detale powinniśmy zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że kupujemy mieszkanie, w którym deweloper naprawdę zachował wszystkie cechy prawdziwego loftu?

    Energooszczędne rozwiązania wdrażane na nowych osiedlach mieszkaniowych

    Czy deweloperzy wykorzystują w realizowanych projektach mieszkaniowych nowe rozwiązania pozwalające obniżyć koszty utrzymania nieruchomości? Jakie? W których inwestycjach? Ile można dzięki nim zaoszczędzić? 

    Zdolność kredytowa w marcu po obniżeniu rekomendacji KNF

    KNF pozwoliła bankom na obniżenie bufora bezpieczeństwa. Z danych zebranych przez Expandera wynika, że w bankach, które wprowadziły taką zmianę dostępna kwota kredytu wzrosła średnio o 16%. Rekordzistą jest Millennium, w którym wzrost to aż 26%. Dla przykładu rodzina z dwójką dzieci i dochodem 10 000 zł netto może uzyskać 630 000 zł, czyli aż o 130 000 zł więcej niż w lutym.

    Jak oszczędzać na pierwsze mieszkanie? Od czego zacząć? Ceny mieszkań w 2023 roku

    W 2023 roku zakup mieszkania staje się coraz większym wyzwaniem finansowym. Niepewna sytuacja gospodarcza w Polsce i szalejąca inflacja negatywnie wpływają na ceny nieruchomości. Problemem są też trudności w uzyskaniu kredytu hipotecznego. Kryzys dotyka szczególnie ludzi młodych, którzy dopiero wchodzą w dorosłość. Jak w dzisiejszych czasach zacząć oszczędzać na własne M? 

    Stopy procentowe w marcu bez zmian, ale rata kredytu hipotecznego może spaść o 136 zł

    Rada Polityki Pieniężnej nie zmieniła poziomu stóp procentowych, ale marcowa rata części kredytobiorców i tak będzie niższa niż w lutym. Którzy kredytobiorcy mogą liczyć na obniżenie raty spłacanego kredytu hipotecznego?

    Rynek biurowy w Poznaniu w 2022 - podsumowanie wyników

    W 2022 roku w Poznaniu zawarto umowy najmu na ponad 48 tys. mkw. powierzchni biurowej. Stolica Wielkopolski plasuje się na szóstym miejscu wśród miast regionalnych pod względem podaży powierzchni z ponad 623 tys. mkw. biur.

    Dla kogo cena maksymalna energii w branży nieruchomości komercyjnych?

    Właściciele i zarządcy nieruchomości komercyjnych będą musieli we własnym zakresie zweryfikować, czy obiekty oraz działalność najemców ich lokali użytkowych spełniają kryteria uznania za odbiorcę uprawnionego i czy w związku z tym mogą ubiegać się o rozliczenie w ramach ceny maksymalnej energii elektrycznej. Rozszerzenie możliwości zastosowania zamrożenia ceny, wprowadzone nowelizacją z 15 grudnia 2022, w założeniu miało pomóc odbiorcom sprostać wysokim kosztom energii elektrycznej. Jednak  nieprecyzyjna konstrukcja przepisów mnoży pytania, na które wciąż brakuje jednoznacznych odpowiedzi. 

    Trudna sytuacja deweloperów mieszkaniowych

    Poważna sytuacja na rynku nieruchomości odbija się na przedsiębiorcach. „Mieszkania wracają do deweloperów, klienci nie podpisują umów końcowych”

    Zmiany w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym 2023-2026

    W dniu 7 marca 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który ma na celu uproszczenie, przyspieszenie i ujednolicenie procedur dotyczących planowania przestrzennego w gminach. Wprowadzone zostanie nowe narzędzie planistyczne – plan ogólny gminy. Funkcjonować będzie także nieodpłatny i dostępny dla wszystkich zainteresowanych Rejestr Urbanistyczny, który prowadzony będzie w systemie teleinformatycznym.

    W lutym wzrosła sprzedaż mieszkań w dużych miastach

    Sprzedaż nowych mieszkań na 7 największych rynkach w Polsce sięgnęła w lutym 4,6 tys. i była najwyższa od 13 miesięcy. 38 % wzrost sprzedaży nie zmobilizował jednak deweloperów do większych wprowadzeń, a liczba mieszkań które trafiły do oferty była trzykrotnie niższa niż sprzedanych - wynika z danych Otodom Analytics. Nie może zatem dziwić, że ceny z miesiąca na miesiąc rosną.

    Suma nowej powierzchni magazynowej w 2022 roku

    Rok 2022 był rekordowy pod względem dostarczonej nowej powierzchni magazynowo-przemysłowej w Polsce. Również aktywność najemców utrzymywała się na stosunkowo wysokim poziomie, a wolumen powierzchni magazynowej będącej w budowie stopniowo się zmniejszał.

    Program Mieszkanie bez wkładu własnego - zmiany od marca

    Program Mieszkanie bez wkładu własnego zostanie znowelizowany od marca br. Gwarancją zastępującą wkład własny ma zostać objętych więcej osób. Teraz z programu będą mogli skorzystać kredytobiorcy, którzy nie posiadają środków na wkład własny oraz osoby, które mogą wnieść wkład własny nieprzekraczający 200 tys. zł. i niższy niż 20 proc. kwoty wydatków, na który kredyt jest udzielany. Ale zmian jest więcej.