REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe przepisy UE odnośnie wymiarów i mas ciężarówek

Nowe przepisy UE odnośnie wymiarów i mas ciężarówek.
Nowe przepisy UE odnośnie wymiarów i mas ciężarówek.

REKLAMA

REKLAMA

Parlament Europejski przyjął przepisy w wyniku, których na europejskich drogach pojawią się aerodynamiczne cieżarówki (z dłuższymi "nosami"). Co się konkretnie zmieni?

Po drogach UE będą jeździły bezpieczniejsze cieżarówki

Za kilka lat mają pojawić się na drogach w UE aerodynamiczne ciężarówki. Mają być bardziej bezpieczne i ekologiczne. To efekt zmian przepisów, które we wtorek przyjął Parlament Europejski, a w ciągu kilku tygodni zatwierdzą formalnie państwa członkowskie.

REKLAMA

„Wreszcie będziemy mieć bezpieczniejsze ciężarówki” - powiedział europoseł sprawozdawca Joerg Leichtfried po przegłosowaniu w PE nowych przepisów na sesji plenarnej w Strasburgu.

„Dzisiejsze zatwierdzenie przepisów przez Parlament to znaczące osiągnięcie, które posuwa nas o krok naprzód, w stronę lepszych ciężarówek na naszych drogach. Będzie prowadzić do zmniejszenia zarówno emisji, jak i liczby ofiar wypadków, a także obniży koszty paliwa” - oświadczyła komisarz ds. transportu Violeta Bulc.

Pojazdy ciężarowe i autobusy poruszające się po drogach Unii Europejskiej podlegają normom dotyczącym masy, wysokości, szerokości i długości.

Samochody ciężarowe, autobusy i autokary odpowiadają za ok. 5 proc. wszystkich emisji gazów cieplarnianych w UE i za ok. jedną czwartą emisji CO2 całego transportu drogowego. Obecne przepisy (dyrektywa o masach i rozmiarach z 1996 r.) ograniczają maksymalną dopuszczalną masę pojazdów ciężarowych do 40 ton (44 ton w transporcie kombinowanym, czyli np. drogowym w połączeniu z wodnym czy kolejowym), a ich długość do 18,75 metrów w transporcie międzynarodowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czy ubezpieczenie AC chroni za granicą?

Nowe przepisy UE odnośnie wymiarów ciężarówek

Dzięki zmianie przepisów zaproponowanej przez Komisję Europejską w 2013 r. maksymalna długość pojazdów może zostać zwiększona o 15 cm, tak aby umożliwić transport kombinowany dla większych kontenerów (45 stóp), które - choć stanowią dopiero kilka proc. wszystkich kontenerów trafiających do UE - są coraz bardziej popularne w handlu transatlantyckim. Obecnie jest to możliwe, ale wymaga dodatkowych zezwoleń. Jeśli chodzi o masę, to nadal będzie obowiązywać maksymalny limit 40 ton (44 tony dla transportu kombinowanego).

Państwa członkowskie mogą jednak zezwolić na swoim terytorium na użytkowanie dłuższych i cięższych pojazdów (LHV), tzw. megaciężarówek.

Nowe ciężarówki będą mogły być wyposażone w wysuwane i składane klapy z tyłu pojazdu, które mają przyczynić się do zmniejszenia zużycia paliwa (od 2018 r.). Część przednia – z kabiną kierowcy, będzie mogła być zaokrąglona (najprawdopodobniej od 2020 r.), co również ma poprawić energooszczędność oraz zwiększyć widoczność i bezpieczeństwo zarówno kierowcy, jak i pieszych i rowerzystów w razie wypadku. Według danych Komisji zaokrąglenie przodu ciężarówki może przyczynić się do uratowania nawet 300 istnień ludzkich rocznie.

Zobacz też: Jedno urządzenie do naliczania opłat za przejazd drogami w UE

REKLAMA

Szacuje się, że zastosowanie nowych parametrów pozwoli zaoszczędzić ok. 7-10 proc. paliwa i w związku z tym zmniejszy emisje CO2. Według szacunków KE przyniesie to oszczędności rzędu 5 tys. euro rocznie dla typowej ciężarówki o rocznym przebiegu 100 tys. km. Zarówno stare, jak i nowe modele aerodynamiczne będą mogły współistnieć na rynku.

Pojazdy wyposażone w silnik przyjazny dla środowiska, np. silnik elektryczny czy hybrydowy, mogą przekraczać maksymalną masę o tonę, jeśli jest to podyktowane wymogami technologicznymi ze względu na zastosowanie czystego paliwa.

Dopuszczalna masa autobusów zostanie zwiększona o 1,5 tony.

Zobacz też: Odebrania prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h

Służby kontrolne będą mogły łatwiej wykrywać przeładowane pojazdy za pomocą automatycznych systemów ważenia i montowanych w pojazdach czujników, które zdalnie wysyłają dane. Obecnie ok. 1/3 kontrolowanych ciężarówek przekracza dopuszczalną masę, co według KE powoduje w UE szkody rzędu 950 milionów euro.

Co roku każde państwo członkowskie musi wykonać odpowiednią liczbę kontroli, proporcjonalnie do całkowitej liczby pojazdów.

Przepisy, po zatwierdzeniu przez państwa członkowskie, co zapewne nastąpi w ciągu kilku tygodni, wejdą w życie 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym UE. Później państwa członkowskie będą miały dwa lata na ich transpozycję do systemu krajowego. Przepisy dotyczące designu kabin kierowców zaczną obowiązywać trzy lata po przyjęciu zmienionych zasad homologacji, które KE ma zaproponować w przyszłym roku.

Z Brukseli Renata Bancarzewska (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA