Kategorie

Tor w Le Mans - najtrudniejsze zakręty

Audi R18 w Le Mans
Audi R18 w Le Mans
castrol
24-godzinny wyścig w Le Mans to jedna z najsłynniejszych imprez motoryzacyjnych na świecie. Eksperci z Goodyear opisali najtrudniejsze sekcje tego obiektu.

Le Mans 24h - tor

Już po raz trzeci Dunlop prezentuje przewodnik po zakrętach, w którym Mark Hales, Olivier Pla i  Sebastien Montet opowiadają o różnych odcinkach toru Le Mans, a każdy z ekspertów przedstawia swój punkt widzenia. Filmowe przewodniki Dunlopa są produkowane przez Marka Halesa, uznanego pisarza, dziennikarza, instruktora jazdy i kierowcę wyścigowego. Mark ma na koncie prawie 200 zwycięstw w wyścigach na różnych torach na świecie, dzięki czemu posiada najlepsze kwalifikacje, by skompilować precyzyjny, szczegółowy i użyteczny przewodnik pokonywania zakrętów. Olivier Pla jest kierowcą zespołu
G-Drive Racing i zwycięzcą pierwszych dwóch rund World Endurance Championship, natomiast Sebastien Montet to menedżer w dziale Dunlop Motosport, odpowiedzialny za projektowanie i rozwój opon wyścigowych. 

Opinia instruktora – Mark Hales

Video przewodniki:

Zakręty Porsche: https://www.youtube.com/watch?v=bBIizTGdidM

Zakręt Dunlop: https://www.youtube.com/watch?v=Mjcxddr37g8

Zakręt Mulsanne: https://www.youtube.com/watch?v=ti9122YqkwM

Opinia kierowcy – Olivier Pla z G Drive Racing

O zakrętach Porsche

„To jeden z najtrudniejszych odcinków toru Le Mans. Bardzo szybki zakręt z gwałtowną zmianą kierunku, dlatego opony odgrywają wyjątkowo istotną rolę.
Na tym odcinku potrzeba naprawdę dużej przyczepności, dlatego tak dobrze sprawdzają się tu opony Dunlop.”

O zakręcie Dunlop

„To pierwszy zakręt za prostą do boksów. Hamowanie nie jest łatwe, gdyż trzeba robić to na pochylonych kołach, a do takiego manewru potrzeba bardzo stabilnej maszyny. Prawidłowe wejście w zakręt Dunlop jest bardzo ważne podczas zmniejszania prędkości na tym odcinku. Szykana jest dość ciasna, a na wyjeździe bardzo istotna jest trakcja, ponieważ determinuje ona dojazd do Tertre Rouge.”

O zakręcie Mulsanne

„Dojazd do podwójnego zakrętu Mulsanne jest jednym z najtrudniejszych punktów hamowania na całym Le Mans. Samochód klasy LMP2 zwalnia z około 300 km/godz. do 70 km/godz. na odcinku stu metrów! To ogromne zmniejszenie prędkości. Wyjazd z Mulsanne jest bardzo ważny i tam również potrzebna jest naprawdę dobra trakcja, ponieważ od tego zależy wyjazd na długą prostą prowadzącą do Indianapolis. Nocą odcinek między Mulsanne a Arnage jest najciemniejszym odcinkiem toru.”

Arnage

„Przejazd Arnage to delikatna sprawa, bo tutaj mamy najsłabszą przyczepność podczas hamowania. W tym miejscu kierowcy często popełniają błędy, szczególnie nocą. Wydaje się, że można hamować naprawdę późno, ale te kilka dodatkowych centymetrów może prowadzić do błędu. To naprawdę bardzo trudne miejsce, szczególnie nocami, gdy tor jest chłodniejszy.”

Opinia Dunlop – Sebastien Montet, menedżer ds. projektowania i rozwoju opon wyścigowych Dunlop Motorsport

Zakręty Porsche

„Zakręty Porsche narzucają oponom duże obciążenia boczne. Jedną z najważniejszych kwestii w specyfikacji opon na sezon 2014 było właśnie poprawienie bocznego zachowania naszego ogumienia. Osiągnęliśmy cel, co potwierdzają zwycięstwa w czterech pierwszych wyścigach (WEC i ELMS). Poprawa ogólnej przyczepności opon w sezonie 2014 da naszym partnerom pewność jazdy na granicy możliwości w zapierających dech w piersiach szybkich zakrętach.”

Zakręt Dunlop

„Poprawa przyczepności opon tylnych na sezon 2014, dzięki nowemu profilowi i konstrukcji, spowodowała również udoskonalenie parametrów opon przednich. Wzrosła siła hamowania oraz nośność boczna, które potrzebne są podczas pokonywania zakrętów Dunlop. Opony na sezon 2014 znakomicie sprawdzą się w tym łuku – pozwolą samochodom jadącym na oponach Dunlop szybko pokonać trudną szykanę i przejechać pod legendarnym mostem Dunlop.”

Zakręt Mulsanne

Reklama

„O ile zakręty Porsche i Dunlop stanowią poważne obciążenie dla opon pod każdym względem, w zakręcie Mulsanne chodzi nade wszystko o obciążenia wzdłużne. Przód musi być bardzo mocny, by wytrzymać jeden z najtrudniejszych punktów hamowania. Następnie cała moc i obciążenie przenoszą się na tylne opony, które muszą zapewnić bardzo dobrą trakcję na prostej Indianapolis. Sprawdziliśmy już, że nasze nowe opony na sezon 2014 radzą sobie w tych warunkach, co potwierdziły wyniki rundy WEC na torze Spa. Pierwszy zakręt Spa jest dość podobny do tego odcinka i choć warunki hamowania nie są tak wymagające, to trakcja jest bardzo ważna, ponieważ za zakrętem znajduje się najszybszy odcinek toru.”

„Mieszanki przygotowane na sezon 2014 zostały zaprojektowane dla szerszego zakresu temperatur, a tegoroczne warunki pogodowe już pozwoliły je przetestować. Mieliśmy do czynienia z zimnym i twardym torem, takim jak Silverstone, na którym nowa twarda mieszanka sprawdziła się bardzo dobrze. Jeździliśmy też na torze Imola, gdzie w wysokich temperaturach doskonale radziła sobie nowo wprowadzona miękka mieszanka. Nasze opony na sezon 2014 nie mogą zapewnić kierowcom lepszej widoczności nocą, ale mogą dać większą przyczepność i pewniejsze prowadzenie, utrzymując przy tym lepszą odporność na zmiany temperatury toru.”

Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance, z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Bogate doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. W 2013 roku minęła 125. rocznica powstania marki i wynalezienia przez jej założyciela opony pneumatycznej.

Po ustanowieniu pierwszych rekordów prędkości, Dunlop zwyciężył po raz pierwszy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1924 r. i jest rekordzistą wśród producentów opon pod względem liczby sukcesów w tym wyścigu, mając na koncie 34 zwycięstwa. W 2013 r.  opony Dunlop wybrali mistrzowie klasy LMP2 w europejskiej serii Le Mans i Mistrzostw Świata FIA w jeździe na wytrzymałość, a także zwycięzcy
24-godzinnego wyścigu na Nurburgringu.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    30 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.