Kategorie

GP Monaco: Weber wygrywa i ustanawia nowy rekord!

Kamil Fraszkiewicz
Na torze w Monaco zabrakło efektownych manewrów wyprzedzania ale wyścig okazał się rekordowym.
Mark Webber wykorzystał start z pierwszego pola startowego i po raz drugi w swej karierze zwyciężył na torze w Monaco . Po sześciu wyścigach w tym sezonie, mamy też sześciu różnych triumfatorów.Tego w Formule 1 jeszcze nie było!

Tor Monaco, będący królestwem Ayrtona Senny, znany jest z tego, że aby na nim zwyciężyć trzeba wcześniej wygrać kwalifikacje. Wyprzedzanie na tym obiekcie jest prawie niemożliwe. W ciągu ostatnich trzech lat, na tym najkrótszym autodromie w całej serii F1, zawsze triumfowali zawodnicy startujący z „pole position”.  W tym roku, podczas sobotnich kwalifikacji do GP Monaco, najlepszy czas uzyskał Michael Schumacher, jednak w związku z nałożoną na niego karą za spowodowanie kolizji z Bruno Senną podczas GP Hiszpanii, został on cofnięty na starcie do wyścigu o pięć miejsc. W rezultacie pierwsze pole startowe na torze w Monte Carlo przypadło Markowi Webberowi z RedBulla. Tuz za nim znalazł się Nico Rosberg z Mercedesa, triumfator wyścigu w Chinach.  W drugiej linii do rywalizacji przystąpili Lewis Hamilton z McLarena oraz Romain Grosjean z zespołu Lotusa.

Zobacz też: Maldonado zwycięża pod Barceloną-GP Hiszpanii

Start okazał się bardzo widowiskowy. Sprzęgło w swoim pojeździe świetnie wyczuł Michael Schumacher, który błyskawicznie nabrał prędkości tuż przed pierwszym, prawym zakrętem. Niestety, plany na zyskanie kilku pozycji pokrzyżował mu po raz kolejny Romain Grosjean, który zajechał mu częściowo drogę(Romain zderzył się z Schumacher również podczas GP Malezji). W wyniku kontaktu obu zawodników, bolid młodego Francuza stanął w poprzek toru, przez co cześć zawodników, aby uniknąć kolizji, zmuszona była nieregulaminowo ściąć pierwszy zakręt. Sędziowie uznali jednak, że było to konieczne i nie nałożyli kar na kierowców. Grosjean nie powrócił jednak do walki i po raz trzeci w tym sezonie musiał wycofać się z wyścigu(wcześniej nie ukończył też GP Australii i Malezji). Bolid Schumachera nie doznał większych uszkodzeń, przez co Niemiec nadal liczył się w wyścigu, zajmując w tym momencie ósme miejsce. Aby uporządkować tor, na drugim okrążeniu pojawił się samochód bezpieczeństwa(Mercedes SLS AMG), który wykonał na nim jeden pełny przejazd i powrócił do strefy napraw. Początek wyścigu obfitował też w liczne awarie bolidów, które wyeliminowały z rywalizacji kilku kierowcy. Najpierw odpadł Maldonado, chwilę później Pedro de la Rosa(obaj uszkodzili bolidy w wyniku wypadku Grosjeana). Na 17-tym okrążeniu, usterka instalacji elektrycznej wyeliminowała także Pietrowa.

Zobacz też: Alonso triumfuje w deszczowym GP Malezji

Reklama

Ze względu na charakterystykę autodromu Monaco, widzowie mogli czuć się zawiedzeni mała ilością efektownych manewrów wyprzedzania. Pomimo silnych starań, nawet tak utytułowany kierowca jak Jenson Button, który zwyciężył tu w 2009 roku ścigając się dla zespołu Brawn GP, nie był wstanie zademonstrować swojego talentu przed kibicami. Mimo usilnych prób, przez cały wyścig Brytyjczyk nie zdołał wyprzedzić Heikki Kovalainena, dysponującego znacznie słabszym bolidem Cathermana.

Walka o punktowane miejsca zależała więc od strategii jaką przyjęły poszczególne stajnie wyścigowe oraz umiejętnego dbania o stan opon przez kierowców. Pierwszy do pit-stopu zjechał Nico Rosberg, który zdołał pokonać 27 okrążeń na „kwalifikacyjnym” komplecie opon. Dwa okrążenia później u swoich mechaników pojawili się Mark Weber, Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen , Nico Hulkenberg i Bruno Senna. Opony w bolidzie Fernando Alonso wytrzymały trudy sportowej rywalizacji przez 30 okrążeń.  Zawodnicy opóźniali jak tylko mogli wymianę opon na nowe, bowiem wcześniej zapowiadano opady deszczu.  Zużycie opon w większości bolidów było jednak na tyle duże, że zawodnicy zmuszeni byli porzucić plany wyczekiwania na deszcz i po prostu założyć świeże "slicki". Sebastian Vettel jako jedyny kierowca z pierwszej dziesiątki startował do wyścigu na oponach z twardszej mieszanki(Soft a nie Super Soft) przez co po  31 okrążeniach był liderem wyścigu.  Niemiec przyjął podobną strategię jak w ubiegłym roku, kiedy to udało mu się przejechać na jednym komplecie opon aż 62 okrążenia. Tym razem zdołał przejechać trasę toru dokładnie 46-razy,  po czym zjechał do pit-stopu i otrzymał drugi komplet opon, tym razem już z super miękkiej mieszanki .

Zobacz też: Alonso triumfuje w deszczowym GP Malezji

Wyścig w Monaco pokazał, że pech nie opuścił Michaela Schumachera.  Na 60-tym okrążeniu Niemiec przekazał informację swoim mechanikom  o spadku mocy w jego pojeździe. Zespół poinformował go, że dostrzega problem na telemetrii ale zalecił mu dalszą jazdę licząc, że problem jest przejściowy i minie. Niestety, bolid Schumachera był coraz wolniejszy, zwłaszcza na prostych, na których osiągał prędkość nie przekraczającą 210km/h, a jego straty na poszczególnych okrążeniach przekraczały ponad 5 sekund. W rezultacie tego Schumacher postanowił zjechać do strefy serwisowej i zakończyć udział w tym wyścigu. Dla 7-krotnego Mistrza Świata w F1 było to już czwarte Grand Prix w tym sezonie, którego nie ukończył(poprzednie to GP Australii,  Chin i Hiszpanii). Gdy wydawało się, że na tym etapie wyścigu problemy techniczne są już mało realne, te uderzyły ze zdwojoną siłą. Najpierw awaria wykluczyła Daniela Ricciardo, który podczas wizyty w boksie, nie wyjechał już ze strefy serwisowej. Chwilę później pech dopadł debiutującego w tym sezonie w Formule 1 Charlesa Pica, który nie zdołał nawet dojechać swoim bolidem do strefy napraw i zmuszony był pozostawić go w zakręcie nr 11.

Zobacz też: i-MiEV wystartuje w Pikes Peak!

Kulminacyjny moment wyścigu przypadł w okolice 70-tego okrążenia.  Czołową szóstkę a więc Webbera, Rosberga, Alonsa, Vettela, Hamiltona i Massę dzieli zaledwie ułamki sekund. Mimo usilnych prób, nikomu z tej szóstki nie udało się zmienić losów wyścigu. Emocje próbował podnieść Vergne z ekipy Toro Rosso, który zmieniając opony na przejściowe sygnalizował pojawienie się deszczu, jednak pozostali kierowcy wytrzymali presje i dojechali na oponach typu slick do samej mety. Jak się okazało, opady były bardzo niewielkie przez co Vergne doszczętnie zniszczył  „przejściówki” i stracił na każdym okrążeniu około 10 sekund. Jenson Button nie zaliczy wyścigu w Monte Carlo do udanych. Nie dość, że próby wyprzedzenia Kovalainena spełzły na niczym, to dodatkowo jego bolid odmówił współpracy pod koniec wyścigu(najprawdopodobniej w wyniku uszkodzeń poniesionych przy próbie wyprzedzenia Kovalainena w zakręcie nr 15).

Zobacz też: Jenson Button zwycięzcą GP Australii

Reklama

Zwycięstwo Marka Webbera w jubileuszowym, 70. Grand Prix Monaco to jego drugi triumf w tych zawodach. Równa i bezbłędna jazda zapewniła mu upragnione zwycięstwo. Po raz kolejny potwierdziła się stara zasada, mówiąca o tym, że aby wygrać z w  Monte Carlo trzeba startować z „pole position”.  Co więcej, Webber ustanowił nowy rekord w dziejach Formuły 1. Pierwsze sześć  wyścigów w tym sezonie zakończyło się zwycięstwem sześciu różnych kierowców. Takiej sytuacji nie było nigdy w historii „królowej sportów motorowych”. Obrazuje to wyjątkową nieprzewidywalność tegorocznych mistrzostw oraz wyrównany poziom poszczególnych  stajni wyścigowych.

W wyścigu udanie zaprezentował się także Massa, który w końcu utrzymywał tempo pokrewne jego zespołowemu koledze, czyli  trzeciemu na mecie Alonso. Kolejne podium Hiszpana zapewniło mu prowadzenie w klasyfikacji generalne Mistrzostw Formuły 1 i realne szanse na kolejny tytuł mistrzowski. Jednak czy tak będzie pokażą kolejne Grand Prix.

Poz.

  Kierowca

Zespół

Czas

  1

  M.Webber

Red Bull

1:46:06,557

  2

  N.Rosberg

Mercedes

+ 0,6 s.

  3

  F.Alonso

Ferrari

+ 0,9 s.

  4

  S.Vettel

Red Bull

+ 1,3 s.

  5

  L.Hamilton

McLaren

+ 4,1 s.

  6

  F.Massa

Ferrari

+ 6,1 s.

  7

  P. di Resta

Force India

+ 41,5 s.

  8

  N.Hulkenberg

Force India

+ 42,5 s.

  9

  K.Raikkonen

Lotus

+ 44,0 s.

  10

  B.Senna

Williams

+ 44,5 s.

  11

  S.Perez

Sauber

+ 1 okr.

  12

  J.E.Vergne

Toro Rosso

+ 1 okr.

  13

  H.Kovalainen

Caterham

+ 1 okr.

  14

  T.Glock

Marussia

+ 1 okr.

  15

  N.Karthikeyan

HRT F1

+ 2 okr.

  16

  J.Button

McLaren

n/u

  17

  D.Ricciardo

Toro Rosso

n/u

  18

  C.Pic

Marussia

n/u

  19

  M.Schumacher

Mercedes

n/u

  20

  W.Pietrow

Caterham

n/u

  21

  K.Kobayashi

Sauber

n/u

  22

  P.de la Rosa

HRT F1

n/u

  23

  P.Maldonado

Williams

n/u

  24

  R.Grosjean

Lotus

n/u

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    20 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.