REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pokonać zakręt samochodem z napędem na przednie koła oraz z napędem na tylne koła?

Jakubowski Ryszard
Zbliżając się do zakrętu powinniśmy zredukować prędkośc jazdy, fot. Opel
Zbliżając się do zakrętu powinniśmy zredukować prędkośc jazdy, fot. Opel

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczne pokonywanie zakrętów, szczególnie zimą wymaga poznania technik pokonywania zakrętów. Technika ta samochodem z napędem na przód wygląda inaczej niż samochodem z napędem na koła tylne. Warto poćwiczyć wchodzenie w zakręt aby jeździć bezpieczniej.

Zbliżając się do zakrętu, powinniśmy odpowiednio wcześnie zmniejszyć prędkość jazdy, do takiej, z jaką możemy ten zakręt przejechać. Redukując prędkość powinniśmy zredukować odpowiednio biegi. Ostatnią redukcję biegów wykonajmy przed wejściem w zakręt. W czasie pokonywania zakrętu obie ręce musimy trzymać na kierownicy, co umożliwi ostatnia redukcja biegu przed zakrętem. 

REKLAMA

Zobacz też: Jak jechać w korku?

Zakręt powinniśmy wykonać po możliwie łagodnym łuku. Pokonywanie zakrętów zaczynamy od zewnętrznej krawędzi naszego pasa drogi. W połowie łuku zbliżamy się do krawędzi wewnętrznej pasa, a na wyjściu z zakrętu znowu znajdujemy się przy skrajnej zewnętrznej krawędzi drogi, płynnie wracając do jej środka. Zakrętu nie możemy pokonywać na luzie. Po wyjściu z zakrętu powinniśmy lekko dodać gazu.

Pokonywanie zakrętów samochodem z napędem na przednie koła

REKLAMA

W przypadku samochodów wyposażonych w napęd na przednie koła, zakręt można pokonać zgodnie z dwiema technikami. Pierwsza technika polega na tym, aby jechać na granicy poślizgu tak, by do niego nie doprowadzić. W czasie jazdy trzeba delikatnie dodawać gazu do momentu uślizgu kół osi napędowej, po czym należy ująć gazu i dokonać korekty toru jazdy. Manewr należy ponawiać aż do momentu pokonania zakrętu.

Druga technika polega na wjechaniu w zakręt szybciej niż w przypadku kontrolowania uślizgu. Lewą noga się hamuje, prawą trzyma się na gazie w pozycji do pokonywania zakrętu. Gdy pojawia się odpowiedni moment, należy zdecydowanym ruchem kierownicy wejść w zakręt, hamując lewą nogą. Samochód popada wtedy w lekki poślizg, który redukuje szybkość. Skręt kończy się w szczycie zakrętu, gdy kierowca zwalnia hamulec i dodaje gazu. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Czym jest ecodriving?

Technika ta jest trudniejsza, wymaga doświadczenia i wprawy. Stosuje się ją przeważnie, gdy na drodze zalega wysoki, puszysty śnieg. Pozwala ona na wyhamowanie koła, które stara się obracać najszybciej. Wymaga ona operowania lewą stopą na hamulcu, do czego wielu kierowców jest nieprzyzwyczajonych. Pomimo, iż jest trudna warto się jej nauczyć, okazuje się bardzo pomocna w zimie.

Pokonywanie zakrętów samochodem z napędem na tylne koła

Samochody z napędem na tylne koła prawie zawsze będą jechały szybciej poślizgiem, niż na granicy przyczepności. Chcąc zwiększyć poślizg należy dodać gazu i jednocześnie pogłębić skręt kół w kierunku przeciwnym do pokonywanego zakrętu. Warto pamiętać, że im głębszy poślizg, tym auto wolniej pokona zakręt.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA