Kategorie

Używane: Citroen DS 5 (2011 - 2018) - oponie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
Citroen DS5
Fot. Moto.wieszjak.pl
Jego nadwozie było inspirowane Concordem i bez wątpienia jest awangardowym dodatkiem motoryzacyjnym. Czy jednak oryginalny znaczy atrakcyjny? Zobaczmy jak starzeje się używany Citroen DS5.
Reklama

Citroen DS5 był niczym innym jak atakiem francuzów na segment premium. Ci doskonale wiedzieli o tym, że nie przebiją się do świadomości klientów standardową koncepcją auta. W końcu osoby poszukujące klasyki i tak wybrałyby Audi A4, BMW serii 3 czy Mercedesa klasy C. Wybrali zatem własną drogę. A jej elementem stało się nadwozie typu hatchback. Podobne próby były podejmowane wcześniej przez inne marki - Renault miało Vel Satisa, a Opel Signum. Obydwie skończyły się fiaskiem. Czemu zatem Citroenowi miało się udać? Ten w przeciwieństwie do obydwu konstrukcji miał zaoferować zachwycający design nadwozia.

Linia nadwozia DS5 jest wysmakowana oraz pełna detali i mocnych przetłoczeń. Nie ma jednak w sobie nawet krztyny dziwactwa charakterystycznego dla Citroenów. W zamian prezentuje się dynamicznie i nowocześnie. Charakterystyczny kształt był o tyle ważny dla całej koncepcji auta, że Francuzi dość szybko dopisali do niego dość ciekawą filozofię. Otóż próbowali na siłę udowodnić, że był inspirowany inną legendą - a mianowicie miał korzenie w awiacji, konkretnie w projekcie samolotu ponaddźwiękowego Concorde. Do roku 2015 DS5 był produkowany jako Citroen. Później pójście w stronę segmentu premium zostało jeszcze mocniej podkreślone. Powstała nowa marka - DS.

Citroen DS5

Używane: Citroen DS 5 - czyszczenie magazynów. Tyle przycisków, ile się da!

Zdjęcia nowego modelu przed premierą w roku 2011 robiły potężne wrażenie. I gdy auto zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, zapanowała delikatna konsternacja. Bo o ile nadwozie rzeczywiście przypominało dzieło sztuki samochodowej, o tyle wnętrze… już takie nie było. Kabina pasażerska składa się z obłych i gładkich plastików oraz potężnej ilości... przycisków. Guziki są praktycznie wszędzie - po lewej stronie pod kierownicą, na kierownicy, na konsoli centralnej. Kabina DS 5 wygląda trochę jak przytłaczający kokpit samolotu pasażerskiego. Po co to wszystko? Logika francuska jest ciężka do odgadnięcia. Szczególnie że w 2011 dało się już upchnąć 90 proc. funkcji w dotykowym ekranie.

Zobacz również: Test DS DS5 2.0 HDi 180 KM aut.

Problemy z ergonomią nie wyczerpują jednak listy niedoskonałości kabiny pasażerskiej używanego Citroena DS5. Z biegiem lat coraz mocniej uwidaczniają się problemy jakościowe. Tapicerki nie starzeją się najlepiej, a zastosowane miejscami twarde i nieprzyjemne w dotyku plastiki zaczynają niepokojąco potrzaskiwać w czasie jazdy. Co z bagażnikiem? Używany DS5 w wersji spalinowej oferuje kufer o pojemności od 468 do 1288 litrów. To przyzwoity wynik w segmencie D. Gorzej ma się sytuacja w przypadku modeli hybrydowych. Ich kierowcy mogą korzystać z bagażnika o pojemności standardowej wynoszącej zaledwie 322 litry.

Używane: Citroen DS 5 - dynamiczny, ale raczej nie oszczędny

Paletę używanego Citroena DS5 otwiera silnik 1.6 THP. Ma cztery cylindry, doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Do tego występuje w dwóch wersjach - o mocy 156 i 200 koni mechanicznych. Problemy? Kierowcy skarżą się na niską trwałość łańcucha rozrządu. Aby element wytrzymywał duże przebiegi, trzeba regularnie kontrolować zużycie… oleju silnikowego i uzupełniać ewentualne braki. To właśnie ubytek smarowidła najczęściej odbija się na stanie rozrządu. Poza tym benzyniak choć całkiem dynamiczny jest też paliwożerny. Tym samy deklaracje producenta mówiące o średnim spalaniu na poziomie 7 litrów można włożyć między bajki.

Zobacz również: Silnik 1.6 HDi PSA - awarie, problemy, opinie

Paletę silników wysokoprężnych pod maską używanego Citroena DS5 otwiera motor 1.6 HDI. Zarówno wersja 112-, jak i 120-konna ma pewne braki w kwestii dynamiki. Z drugiej strony po stronie ich zalet zapisać można symboliczne spalanie - w trasie spokojnie w okolic 4,5 litra oraz dobrą trwałość. W dieslu PSA pamiętać należy właściwie o jednym elemencie - przewodzie doprowadzającym olej do turbosprężarki. Zbierają się w nim zabrudzenia, a gdy stanie się niedrożny, dość szybko doprowadzi do zatarcia doładowania. Oczko wyżej plasuje się silnik 2.0 HDI. Ten występował w trzech wersjach mocy - 150, 163 i 180 koni mechanicznych.

Citroen DS5

Używane: Citroen DS 5 - czy hybryda to dobry pomysł?

Większy z ropniaków jest równie trwały jak mniejszy. W efekcie do przebiegu na poziomie 250 - 300 tysięcy kilometrów nie powinien się stać źródłem zbyt wielu awarii. Wytrzymuje i sprzęgło, i doładowanie, i wtryski. A do tego oferuje dobrą dynamikę i jest mocno oszczędny. Co z hybrydą? To dość ciekawa konstrukcja, która łączy 163-konnego diesla napędzającego przednie koła i 37-konny agregat elektryczny dostarczający moc do tylnej osi. Elektryk ma funkcję wspomagającą. Za sprawą niewielkiego akumulatora włącza się tylko na kilka minut. W efekcie napęd spalinowo-elektryczny nie ma dużej szansy na drastyczne obniżenie wyników spalania, a 4x4 to raczej wspomagacz podjazdu pod niewielkie wzniesienie.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 2.0 HDI

W przypadku używanego Citroena DS5 Hybrid4 ciężko mówić o mocno efektywnie działającej hybrydzie i napędzie 4x4. A to jeszcze nie koniec problemów. Bo jeżeli któraś z wersji jest szczególnie omawiana na formach użytkowników auta, to właśnie jest nią elektryczny diesel. Kierowcy często piszą o niedziałającym wspomaganiu układu kierowniczego, chwilowych utratach mocy czy częstych komunikatach o awarii. Problem z układem napędowym jest taki, że wymaga ingerencji dobrego elektromechanika i wnikliwej diagnostyki komputerowej. Poza tym z pewnością nie jest tani w naprawie.

Używane: Citroen DS 5 - dane techniczne producenta:

  • Citroen DS5 - silniki benzynowe:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.6 THP 156 KM 240 Nm 9,7 s. 202 km/h 7,1
1.6 THP 200 KM 275 Nm 8,2 s. 235 km/h 6,7
  • Citroen DS5 - diesle:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.6 HDI 112 KM 270 Nm 12,4 s. 191 km/h 4,8
1.6 HDI 120 KM 300 Nm 11,7 s. 191 km/h 3,9
2.0 HDI 150 KM 370 Nm 9,8 s. 210 km/h 4,0
2.0 HDI 163 KM 340 Nm 8,8 s. 215 km/h 4,9
2.0 HDI 180 KM 400 Nm 9,2 s. 220 km/h 4,5
2.0 HDI Hybrid4 200 KM brak danych 8,6 s. 211 km/h 3.9

Modelem DS5 Citroen chciał pokazać, że wraca do korzeni. I stylizacja auta rzeczywiście jest awangardowa i rzucająca się w oczy. To samo nie dotyczyło jednak zawieszenia. Bo wizytówka francuskiej marki - układ hydropneumatyczny - nie był dostępny nawet na liście opcji! W zamian Francuzi postawili na kolumny McPhersona na przedniej i… belkę skrętną na tylnej osi. Zawieszenie ma archaiczną konstrukcję i w opinii kierowców nie sprawdza się najlepiej. Okazuje się niezwykle sztywne. I być może to nie byłoby takie złe - w końcu było w stanie potęgować sportowy potencjał modelu. Tak się jednak nie stało.

Używane: Citroen DS 5 - zawieszenie twarde, a układ kierowniczy nieczuły!

Reklama

Twarde zawieszenie w DS5 nie ma całkowicie sensu z uwagi na dwa elementy. Pierwszym jest mało precyzyjny i zbyt mocno wspomagany - a przez to nieczuły - układu kierowniczego. Drugim okazuje się głośna praca elementów zawieszenia. Resorowanie używanego Citroena DS5 mimo wszystko ma pewne zalety. A te dotyczą głównie jego trwałości. Ciężko znaleźć doniesienia mówiące o tym, że któryś z elementów resorowania zużył się przedwcześnie. Poza tym nawet jeżeli konieczna będzie wymiana łącznika, drążka czy tulei, ceny części zamiennych z uwagi na prostotę konstrukcji są naprawdę niskie.

Używany Citroen DS5 nie jest autem specjalnie awaryjnym. W końcu początek drugiej dekady XXI weku jest czasem, w którym Francuzi dysponowali już całkiem trwałą technologią. Auta nie psują się na każdym kroku, mimo wszystko są elementy na które kierowcy dość często narzekają. Przykład? Ten dotyczy systemu multimedialnego - radia, które działa z opóźnieniem, wieszającego się ekranu i słabej nawigacji satelitarnej. Czy to jednak zasadnicza usterka? To raczej uroda DS-a.

Citroen DS5

Używane: Citroen DS 5 - tanio nie było!

Citroen DS5 nie był autem tanim. W momencie rynkowej premiery w Polsce został wyceniony na 100 tysięcy złotych. Kwota była zdecydowanie solidna! Dziś ceny modeli używanych mocno stopniały i startują od jakiś 35 tysięcy złotych. To dużo? Nie do końca. Szczególnie że w zamian kierowca otrzymuje świetnie wyposażone auto segmentu D z silnikiem diesla. Problemy? Diesle z dolnej części przedziału cenowego mają wysokie przebiegi. Hybrydy - jak wskazują raporty - mogą być problematyczne. Lepiej zatem odpuścić sobie ich kandydaturę. Ceny wersji benzynowych zaczynają się od jakiś 37 tysięcy złotych.

Używany Citroen DS5 to samochód w typowo… francuskim stylu. Inżynierowie PSA zbudowali naprawdę piękną karoserię i połączyli ją ze sprawdzoną technologią świetnych silników diesla. Niestety w tym samym czasie uzupełnili konstrukcję wnętrzem ponabijanym masą przycisków i postawili na innowację w stylu hybrydy, która się nie sprawdza. Czy to oznacza, że DS5 trzeba omijać szerokim łukiem? Z pewnością nie. Ten samochód wymaga jednak amatora. Kupi go tylko ktoś, kto zrozumie jego filozofię, ewentualnie zauroczy się stylizacją. I co ciekawe, to nie musi oznaczać strzału w kolano. Bo wybór dobrego egzemplarza to zakup solidnego i trwałego auta.

Używane: Citroen DS 5 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 28 zł
  • filtr paliwa - od 40 zł
  • filtr kabinowy - od 32 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 248 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 381 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 123 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 111 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 65 zł
  • łącznik stabilizatora - od 24 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 27 zł
  • amortyzator - od 149 zł
  • sprzęgło komplet - od 681 zł
  • koło dwumasowe - od 1369 zł
  • zawór EGR - od 485 zł

Citroen DS5
Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS5
Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS5
Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS5
Citroen DS5
Fot. Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    19 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.