Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Citroen DS 5 (2011 - 2018) - oponie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
Citroen DS5
Citroen DS5
Fot. Moto.wieszjak.pl
Jego nadwozie było inspirowane Concordem i bez wątpienia jest awangardowym dodatkiem motoryzacyjnym. Czy jednak oryginalny znaczy atrakcyjny? Zobaczmy jak starzeje się używany Citroen DS5.

Citroen DS5 był niczym innym jak atakiem francuzów na segment premium. Ci doskonale wiedzieli o tym, że nie przebiją się do świadomości klientów standardową koncepcją auta. W końcu osoby poszukujące klasyki i tak wybrałyby Audi A4, BMW serii 3 czy Mercedesa klasy C. Wybrali zatem własną drogę. A jej elementem stało się nadwozie typu hatchback. Podobne próby były podejmowane wcześniej przez inne marki - Renault miało Vel Satisa, a Opel Signum. Obydwie skończyły się fiaskiem. Czemu zatem Citroenowi miało się udać? Ten w przeciwieństwie do obydwu konstrukcji miał zaoferować zachwycający design nadwozia.

Linia nadwozia DS5 jest wysmakowana oraz pełna detali i mocnych przetłoczeń. Nie ma jednak w sobie nawet krztyny dziwactwa charakterystycznego dla Citroenów. W zamian prezentuje się dynamicznie i nowocześnie. Charakterystyczny kształt był o tyle ważny dla całej koncepcji auta, że Francuzi dość szybko dopisali do niego dość ciekawą filozofię. Otóż próbowali na siłę udowodnić, że był inspirowany inną legendą - a mianowicie miał korzenie w awiacji, konkretnie w projekcie samolotu ponaddźwiękowego Concorde. Do roku 2015 DS5 był produkowany jako Citroen. Później pójście w stronę segmentu premium zostało jeszcze mocniej podkreślone. Powstała nowa marka - DS.

Citroen DS5

Używane: Citroen DS 5 - czyszczenie magazynów. Tyle przycisków, ile się da!

Zdjęcia nowego modelu przed premierą w roku 2011 robiły potężne wrażenie. I gdy auto zostało zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie, zapanowała delikatna konsternacja. Bo o ile nadwozie rzeczywiście przypominało dzieło sztuki samochodowej, o tyle wnętrze… już takie nie było. Kabina pasażerska składa się z obłych i gładkich plastików oraz potężnej ilości... przycisków. Guziki są praktycznie wszędzie - po lewej stronie pod kierownicą, na kierownicy, na konsoli centralnej. Kabina DS 5 wygląda trochę jak przytłaczający kokpit samolotu pasażerskiego. Po co to wszystko? Logika francuska jest ciężka do odgadnięcia. Szczególnie że w 2011 dało się już upchnąć 90 proc. funkcji w dotykowym ekranie.

Zobacz również: Test DS DS5 2.0 HDi 180 KM aut.

Problemy z ergonomią nie wyczerpują jednak listy niedoskonałości kabiny pasażerskiej używanego Citroena DS5. Z biegiem lat coraz mocniej uwidaczniają się problemy jakościowe. Tapicerki nie starzeją się najlepiej, a zastosowane miejscami twarde i nieprzyjemne w dotyku plastiki zaczynają niepokojąco potrzaskiwać w czasie jazdy. Co z bagażnikiem? Używany DS5 w wersji spalinowej oferuje kufer o pojemności od 468 do 1288 litrów. To przyzwoity wynik w segmencie D. Gorzej ma się sytuacja w przypadku modeli hybrydowych. Ich kierowcy mogą korzystać z bagażnika o pojemności standardowej wynoszącej zaledwie 322 litry.

Używane: Citroen DS 5 - dynamiczny, ale raczej nie oszczędny

Paletę używanego Citroena DS5 otwiera silnik 1.6 THP. Ma cztery cylindry, doładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa. Do tego występuje w dwóch wersjach - o mocy 156 i 200 koni mechanicznych. Problemy? Kierowcy skarżą się na niską trwałość łańcucha rozrządu. Aby element wytrzymywał duże przebiegi, trzeba regularnie kontrolować zużycie… oleju silnikowego i uzupełniać ewentualne braki. To właśnie ubytek smarowidła najczęściej odbija się na stanie rozrządu. Poza tym benzyniak choć całkiem dynamiczny jest też paliwożerny. Tym samy deklaracje producenta mówiące o średnim spalaniu na poziomie 7 litrów można włożyć między bajki.

Zobacz również: Silnik 1.6 HDi PSA - awarie, problemy, opinie

Paletę silników wysokoprężnych pod maską używanego Citroena DS5 otwiera motor 1.6 HDI. Zarówno wersja 112-, jak i 120-konna ma pewne braki w kwestii dynamiki. Z drugiej strony po stronie ich zalet zapisać można symboliczne spalanie - w trasie spokojnie w okolic 4,5 litra oraz dobrą trwałość. W dieslu PSA pamiętać należy właściwie o jednym elemencie - przewodzie doprowadzającym olej do turbosprężarki. Zbierają się w nim zabrudzenia, a gdy stanie się niedrożny, dość szybko doprowadzi do zatarcia doładowania. Oczko wyżej plasuje się silnik 2.0 HDI. Ten występował w trzech wersjach mocy - 150, 163 i 180 koni mechanicznych.

Citroen DS5

Używane: Citroen DS 5 - czy hybryda to dobry pomysł?

Większy z ropniaków jest równie trwały jak mniejszy. W efekcie do przebiegu na poziomie 250 - 300 tysięcy kilometrów nie powinien się stać źródłem zbyt wielu awarii. Wytrzymuje i sprzęgło, i doładowanie, i wtryski. A do tego oferuje dobrą dynamikę i jest mocno oszczędny. Co z hybrydą? To dość ciekawa konstrukcja, która łączy 163-konnego diesla napędzającego przednie koła i 37-konny agregat elektryczny dostarczający moc do tylnej osi. Elektryk ma funkcję wspomagającą. Za sprawą niewielkiego akumulatora włącza się tylko na kilka minut. W efekcie napęd spalinowo-elektryczny nie ma dużej szansy na drastyczne obniżenie wyników spalania, a 4x4 to raczej wspomagacz podjazdu pod niewielkie wzniesienie.

Zobacz również: Eksploatacja silnika 2.0 HDI

W przypadku używanego Citroena DS5 Hybrid4 ciężko mówić o mocno efektywnie działającej hybrydzie i napędzie 4x4. A to jeszcze nie koniec problemów. Bo jeżeli któraś z wersji jest szczególnie omawiana na formach użytkowników auta, to właśnie jest nią elektryczny diesel. Kierowcy często piszą o niedziałającym wspomaganiu układu kierowniczego, chwilowych utratach mocy czy częstych komunikatach o awarii. Problem z układem napędowym jest taki, że wymaga ingerencji dobrego elektromechanika i wnikliwej diagnostyki komputerowej. Poza tym z pewnością nie jest tani w naprawie.

Używane: Citroen DS 5 - dane techniczne producenta:

  • Citroen DS5 - silniki benzynowe:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.6 THP 156 KM 240 Nm 9,7 s. 202 km/h 7,1
1.6 THP 200 KM 275 Nm 8,2 s. 235 km/h 6,7
  • Citroen DS5 - diesle:
Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.6 HDI 112 KM 270 Nm 12,4 s. 191 km/h 4,8
1.6 HDI 120 KM 300 Nm 11,7 s. 191 km/h 3,9
2.0 HDI 150 KM 370 Nm 9,8 s. 210 km/h 4,0
2.0 HDI 163 KM 340 Nm 8,8 s. 215 km/h 4,9
2.0 HDI 180 KM 400 Nm 9,2 s. 220 km/h 4,5
2.0 HDI Hybrid4 200 KM brak danych 8,6 s. 211 km/h 3.9

Modelem DS5 Citroen chciał pokazać, że wraca do korzeni. I stylizacja auta rzeczywiście jest awangardowa i rzucająca się w oczy. To samo nie dotyczyło jednak zawieszenia. Bo wizytówka francuskiej marki - układ hydropneumatyczny - nie był dostępny nawet na liście opcji! W zamian Francuzi postawili na kolumny McPhersona na przedniej i… belkę skrętną na tylnej osi. Zawieszenie ma archaiczną konstrukcję i w opinii kierowców nie sprawdza się najlepiej. Okazuje się niezwykle sztywne. I być może to nie byłoby takie złe - w końcu było w stanie potęgować sportowy potencjał modelu. Tak się jednak nie stało.

Używane: Citroen DS 5 - zawieszenie twarde, a układ kierowniczy nieczuły!

Twarde zawieszenie w DS5 nie ma całkowicie sensu z uwagi na dwa elementy. Pierwszym jest mało precyzyjny i zbyt mocno wspomagany - a przez to nieczuły - układu kierowniczego. Drugim okazuje się głośna praca elementów zawieszenia. Resorowanie używanego Citroena DS5 mimo wszystko ma pewne zalety. A te dotyczą głównie jego trwałości. Ciężko znaleźć doniesienia mówiące o tym, że któryś z elementów resorowania zużył się przedwcześnie. Poza tym nawet jeżeli konieczna będzie wymiana łącznika, drążka czy tulei, ceny części zamiennych z uwagi na prostotę konstrukcji są naprawdę niskie.

Używany Citroen DS5 nie jest autem specjalnie awaryjnym. W końcu początek drugiej dekady XXI weku jest czasem, w którym Francuzi dysponowali już całkiem trwałą technologią. Auta nie psują się na każdym kroku, mimo wszystko są elementy na które kierowcy dość często narzekają. Przykład? Ten dotyczy systemu multimedialnego - radia, które działa z opóźnieniem, wieszającego się ekranu i słabej nawigacji satelitarnej. Czy to jednak zasadnicza usterka? To raczej uroda DS-a.

Citroen DS5

Używane: Citroen DS 5 - tanio nie było!

Citroen DS5 nie był autem tanim. W momencie rynkowej premiery w Polsce został wyceniony na 100 tysięcy złotych. Kwota była zdecydowanie solidna! Dziś ceny modeli używanych mocno stopniały i startują od jakiś 35 tysięcy złotych. To dużo? Nie do końca. Szczególnie że w zamian kierowca otrzymuje świetnie wyposażone auto segmentu D z silnikiem diesla. Problemy? Diesle z dolnej części przedziału cenowego mają wysokie przebiegi. Hybrydy - jak wskazują raporty - mogą być problematyczne. Lepiej zatem odpuścić sobie ich kandydaturę. Ceny wersji benzynowych zaczynają się od jakiś 37 tysięcy złotych.

Używany Citroen DS5 to samochód w typowo… francuskim stylu. Inżynierowie PSA zbudowali naprawdę piękną karoserię i połączyli ją ze sprawdzoną technologią świetnych silników diesla. Niestety w tym samym czasie uzupełnili konstrukcję wnętrzem ponabijanym masą przycisków i postawili na innowację w stylu hybrydy, która się nie sprawdza. Czy to oznacza, że DS5 trzeba omijać szerokim łukiem? Z pewnością nie. Ten samochód wymaga jednak amatora. Kupi go tylko ktoś, kto zrozumie jego filozofię, ewentualnie zauroczy się stylizacją. I co ciekawe, to nie musi oznaczać strzału w kolano. Bo wybór dobrego egzemplarza to zakup solidnego i trwałego auta.

Używane: Citroen DS 5 - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 28 zł
  • filtr paliwa - od 40 zł
  • filtr kabinowy - od 32 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 248 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 381 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 123 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 111 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 65 zł
  • łącznik stabilizatora - od 24 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 27 zł
  • amortyzator - od 149 zł
  • sprzęgło komplet - od 681 zł
  • koło dwumasowe - od 1369 zł
  • zawór EGR - od 485 zł

Citroen DS5
Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS5
Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS5
Fot. Moto.wieszjak.pl
Citroen DS5
Citroen DS5
Fot. Moto.wieszjak.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
    Rośnie liczba wypadków na autostradach
    Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
    Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
    Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
    Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
    Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
    Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
    Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
    W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
    W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
    Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
    Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
    Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
    Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.