REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Opel Vectra C OPC -rodzinny bolid

Michał Szwed
Opel Vectra OPC w Wielkiej Brytanii występował jako Vauxhall Vectra VXR
Opel Vectra OPC w Wielkiej Brytanii występował jako Vauxhall Vectra VXR
Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnia generacja Opla Vectry OPC zadebiutowała pod koniec 2005 roku i można ją było kupić w dwóch wersjach nadwozia - liftback i kombi. Występowała z jednym silnikiem - turbodoładowanym, sześciocylindrowym o pojemności 2,8 l, rozwijając przy tym 255 KM i 355 Nm momentu obrotowego. Za sprawą drobnej modernizacji Vectry OPC w połowie 2006 roku, jej moc wzrosła do 280 koni, a co za tym idzie nieznacznie poprawiły się osiągi Opla. Produkcja auta zakończyła się w roku 2008.

REKLAMA

Na początek coś na temat skrótu OPC. Upraszczając jest to fabryczny tuner marki należącej do amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego General Motors. Opel Performance Center jest czymś na kształt AMG w Mercedesie-Benzu i M GmbH dla BMW. Tuner zajmuje się tuningiem optycznym modeli Opla, wtedy mówimy o OPC Line, jak i prawdziwie rasowymi odmianami, takimi jak Corsa OPC czy najnowsza następczyni Vectry - Insignia OPC. Po raz pierwszy Opel posłużył się tym znaczkiem w 1999 roku, przy najpopularniejszym modelu firmy, czyli Astrze. Astra II OPC miała wolnossący silnik o pojemności 2,0 l, dający 160 KM. Jednak nie o kompaktach będzie dzisiaj mowa...

REKLAMA

Vectra OPC to duży gabarytowo samochód, mieszczący bez problemu 5 osób oraz ich pokaźne bagaże (pojemność bagażnika w liftbacku to 500 l, a w kombi 510). Na zewnątrz sportową wersję Vectry można poznać po specjalnym wzorze osiemnastocalowych felg („19” były w opcji), znaczku OPC na tylnej klapie oraz po trapezowym wzorze końcówek podwójnego wydechu. Kombi wygląda dość topornie, ale i taka odmiana spotkała się ze sporym zainteresowaniem.

Zobacz też: Używane BMW E39 M5 - opinie

REKLAMA

W środku zastosowano kilka sportowych akcentów, takich jak znakomicie wyprofilowane fotele Recaro z wysuwanym podparciem ud i regulacją odcinka lędźwiowego, mięsistą, wielofunkcyjną kierownicę i dość kontrowersyjne zegary z niebieską obwódką. Deska rozdzielcza, mimo że nie cechuje się fantazyjnym designem, robi dobre wrażenie. Jest elegancka i nieźle spasowana.

Dwustrefowy climatronic z nawiewem na tylną kanapę oraz dobre nagłośnienie, dbają o wszystkich pasażerów poruszających się tą specyficzną odmianą rodzinnej bryki. Vectra jest autem paradoksów. To, co doskonale pasuje do auta o sportowych ambicjach, zdecydowanie będzie przeszkadzać w rodzinnej limuzynie. Mowa tu o dudniącym wydechu i twardym zawieszeniu. Dla nieprzyzwyczajonych uszu dźwięk, który wydobywa się z rur wydechowych już przy niskich obrotach, może okazać się zbyt natarczywy, nie mówiąc nawet o sytuacji, gdy wskazówka obrotomierza przekroczy 5000 obrotów. Wtedy można poczuć, że nadciąga burza z piorunami. Spod maski słychać świst turbiny, a z zza pleców piekielny ryk potężnego wydechu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Charakterystykę zawieszenia, można regulować poprzez przycisk Sport umieszczony na konsoli środkowej. Jeśli go nie wciśniemy, plomby w naszych zębach pozostaną bezpieczne. Jeśli jednak skusimy się na przyciśnięcie tego guzika, nie tylko zawieszenie stanie się zdecydowanie bardziej bezpośrednie, ale również układ kierowniczy i reakcja na gaz. Samochód jest wtedy tak wyczulony, niczym odkryty nerw podczas leczenia kanałowego. Dosłownie wystrzela jak z procy, a przecież ma czym. Maksymalny moment obrotowy osiągany jest już przy 1800 obr./min, także elastyczność niezależnie od biegu jest na najwyższym poziomie. Na „czwórce” przyspieszenie od 80 do 120 km/h trwa niespełna 6 sekund, a na piątce jedynie półtorej sekundy wolniej. Dla porównania, Dodge’owi Challenegerowi SRT8 o mocy 431 KM, jadąc na piątym biegu dystans ten zajmie ok. 9 sekund.  Wprawny kierowca do „setki” przyspieszy w 6,7 s, a sprint do 180 zajmuje jakieś 18,6, czyli jedynie o sekundę wolniej od 320-konnego Infiniti G37. Trzeba dodać, że są to wartości dla słabszej wersji Opla.

Zobacz też: Używany Mercedes-Benz Cl 55 AMG: sportowiec za grosze?

W modelach 280 - konnych pierwsza trzycyfrowa wartość na prędkościomierzu osiągana jest 0,4 s szybciej. Moc przekazywana jest wyłącznie na przednie koła za sprawą sześciostopniowej, manualnej skrzyni biegów. Szczególnie na śliskiej nawierzchni lub podczas szybkiego pokonywania zakrętów, da się odczuć mankamenty związane z przeniesieniem tak dużej mocy wyłącznie na przednią oś. Ale i to można wybaczyć Vectrze, szczególnie jeśli siedzimy w „kubełkach” Recaro, które szczelnie nas otulają, a nasze dłonie trzymają skórzaną, sportową kierownicę.

Średnie zużycie paliwa Vectry OPC to 12-13 l/100 km. Oczywiście da się zejść poniżej tego pułapu, ale jeśli potencjalny nabywca chce oszczędzać, powinien zastanowić się nad sensem wyboru tak mocnej wersji. Teoretycznie jest możliwość założenia instalacji LPG, ale nie będzie to tanie i trzeba wybrać naprawdę renomowany zakład, by uniknąć kosztownych awarii. A przy tak zaawansowanej jednostce napędowej, nie jest o nie wcale trudno.

Zobacz też: Używana Alfa Romeo Giulietta: nadal piękna, lecz mniej kapryśna

Przy zakupie trzeba zwracać szczególną uwagę nie tylko na stan turbiny, ale przede wszystkim zawieszenia i rozrządu. Mimo że jest on napędzany łańcuchem i TEORETYCZNIE nie przewiduje się jego wymiany, to gdy ulegnie poważnej awarii, koszt wymiany sięga nawet kilkunastu tysięcy złotych! Zawieszenie może okazać się kolejną miną-pułapką. Cena jednego elektronicznie sterowanego amortyzatora, to ok. 1300 zł i nie ma co liczyć na zamienniki. Jednak i w takiej materii słynne na cały świat „polskie cwaniactwo” pozwoli zaoszczędzić. Wielu użytkowników Oplów z systemem IDS, który jest odpowiedzialny za utwardzanie zawieszenia, podczas awarii amortyzatorów, wymienia od razu wszystkie 4 na standardowe, bez możliwości regulacji. Drugim sposobem na oszczędności, na pewno mniej inwazyjnym, choć droższym jest regeneracja amortyzatora, która zamyka się w kwocie 500 zł. Komplet przednich tarcz hamulcowych w ASO to wydatek 2200, jednak dobrej jakości zamienniki kosztują przynajmniej 800 złotych taniej. Klocki hamulcowe, oczywiście nie oryginalne, można kupić za jakieś 200 zł.

Wielu żądnych ekstremalnych wrażeń posiadaczy Vectry OPC, decyduje się na chiptuning auta, czyli zmianę oprogramowania sterującego pracą silnika. Po takiej modyfikacji moc wzrasta zazwyczaj do ok. 320 koni, a moment obrotowy zaczyna oscylować wokół 500 Nm! Oczywiście wszystko zależy od ustawień, ale nie brakuje amatorów takich konfiguracji. Wtedy samochód robi się naprawdę narowisty i przyspiesza do 200 w jakieś 18-19 sekund, czyli 5 s szybciej od wersji bazowej. Pytanie tylko, jak to wszystko zniesie sprzęgło z kołem dwumasowym? Zamiennik jest wydatkiem rzędu  3 tysięcy zł, także raczej nie opłaca się brutalna i bezmyślna obsługa lewego pedału...

Zobacz też: Najlepsze używane auto na rynku! Zobacz jaki model nigdy cię nie zawiedzie

Nowy Opel Vectra OPC w 2008 roku kosztował niecałe 140 000 zł. Na chwilę obecną za mniej więcej 35 tysięcy można kupić takie auto w naprawdę niezłym stanie. Biorąc pod uwagę wyposażenie, możliwości Vectry i potencjał jaki drzemie pod maską, to bardzo rozsądna propozycja, szczególnie dla kogoś kto ma rodzinę i nie chce rezygnować z przestrzeni, jaką dysponują auta klasy średniej, ani z fenomenalnych osiągów, do niedawna zarezerwowanych wyłącznie dla ścisłej czołówki. Jednak nie wolno zapominać o dość kosztownej eksploatacji i lepiej przed samym zakupem odwiedzić warsztat, trudniący się diagnostyką nowoczesnych Opli, by to motoryzacyjne marzenie, nie przeobraziło się w przyczynę zrujnowania domowego budżetu...   

Opel Vectra OPC w Wielkiej Brytanii występował jako Vauxhall Vectra VXR
Fot. Newspress
Opel Vectra OPC w Wielkiej Brytanii występował jako Vauxhall Vectra VXR
Fot. Newspress
Opel Vectra OPC w Wielkiej Brytanii występował jako Vauxhall Vectra VXR
Fot. Newspress
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

REKLAMA

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

REKLAMA

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

REKLAMA