Kategorie

Używane: Dacia Sandero I (2008 - 2012) - tanio, taniej, Dacia!

Kuba Brzeziński
Używane: Dacia Sandero I (2008 - 2012) - tanio, taniej, Dacia!
Używane: Dacia Sandero I (2008 - 2012) - tanio, taniej, Dacia!
Materiały prasowe Dacia
Sandero ma dość mocne braki na tle rywali z segmentu B. Brakuje mu urody, nie ma wiele do powiedzenia w kwestii jakości wykonania, a zaawansowanie technologiczne byłoby dobrym słowem, gdyby Dacia zadebiutowała w latach dziewięćdziesiątych. Czemu zatem kierowcy w Polsce potrafią wybierać ten model? Bo jest naprawdę tani i w zakupie, i eksploatacji. Tylko czy tanio oznacza też bezproblemowo?

Francuzi wymyślili sobie dość zgrabny plan biznesowy. Na początku nowego millenium wskrzesili markę Dacia tylko po to, aby móc zaoferować światu ofertę niskobudżetowych aut. Jedną z propozycji stało się właśnie Sandero. Model ujrzał światło dzienne podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w roku 2007 i do sprzedaży w Europie wszedł rok później. Hatchback był produkowany w rumuńskiej fabryce marki i tak naprawdę okazywał się technologicznym bratem bliźniakiem nieco większego Logana. Co to oznacza? Mniej więcej tyle, że pod względem poziomu zaawansowania pamiętał jeszcze czasy np. Clio drugiej generacji.

Dacia Sandero nie miała być jednak autem rozpalającym wyobraźnię milionów. Miała po prostu jeździć z punktu do punktu i robić to w wyjątkowo tani sposób. Taką filozofię dość mocno widać m.in. w nadwoziu hatchbacka. Duże oczy rumuńskiego auta przypominają Renault Thalię drugiej generacji. Jeżeli chodzi o linię boczną, ta jest prosta do granic możliwości. Wąskie i wysokie nadwozie otrzymało wyłącznie jeden ciekawy akcent stylistyczny. W wersji Stepway są nim czarne plastiki w dolnej części nadwozia. W połączeniu ze zwiększonym o 4 cm prześwitem sprawiają, że Rumun wygląda trochę jak prawdziwy, europejski crossover.

Używane: Dacia Sandero I - jakość nie jest największą zaletą!

Twórcy kabiny pasażerskiej Dacii Sandero chyba nie mogli się zdecydować na jedną linię stylistyczną. Elementy takie jak konsola centralna czy kierownica zostały oparte o zaokrąglenia i obłości. Zegary z kolei stawiają na iście geometryczną prostotę. I choć stylizacja rzeczywiście może stanowić problem, jeszcze większym jest jakość. Materiały wykończeniowe w postaci twardych i trzeszczących plastików pamiętają modele Renault z początku lat dziewięćdziesiątych. Do tego tapicerka foteli i np. mieszek przy gałce zmiany biegów bardzo szybko wycierają się.

Co z ergonomią? Używana Dacia Sandero I ma z nią pewne problemy. Aby się o tym przekonać, wystarczy powołać się chociażby na zlokalizowanie przycisków do sterowania elektryką szyb na konsoli centralnej. I choć kabinie pasażerskiej rumuńskiego hatchbacka można wiele zarzucić, ma ona też swoje zalety. Wnętrze jest całkiem przestronne - może poradzić sobie z przewiezieniem czterech dorosłych osób. Bardzo dobrze na tle konkurencji wypada też pojemność bagażnika. Bez składania oparcia tylnej kanapy, kufer mieści 320 litrów. Po złożeniu oparcia przestrzeń rośnie do 1200 litrów.

Używana Dacia Sandero I nie jest mocno zaawansowana technologicznie. Inżynierowie nie chcieli zatem zmieniać formuły na proste zawieszenie w segmencie B. Identycznie jak inny gracze w tej klasie model jest resorowany za pomocą kolumn McPhersona na przedniej osi i belki skrętnej na tylnej. Zawieszenie jest miękko zestrojone. A to świetna informacja dla polskich kierowców. Co więcej, okazuje się też względnie trwałe. Dobrze znosi jazdę po nierównościach i jeżeli już pojawią się w nim luzy, w pierwszej kolejności dotyczą drążków kierowniczych.

Używane: Dacia Sandero I - 95 proc. to benzyniaki

Dacia Sandero pierwszej generacji z rynku wtórnego w 95 proc. przypadków jest napędzana silnikiem benzynowym. Największą popularnością cieszy się 75-konny motor 1.4 litra posiadający 8-zaworową głowicę. Jednostka rozpędza hatchbacka do pierwszej setki w 13 sekund, w tym samym czasie spala w mieście około 9 litrów benzyny. Alternatywę może stanowić 16-zaworowy silnik 1.2 litra (75 KM), 8-zaworowy 1.6 litra (84 i 87 KM) oraz 16-zaworowy 1.6 litra (105 KM). Benzyniaki z oferty Dacii to sprawdzone i proste jednostki. W efekcie lista ich awarii nie jest nadmiernie długa - psują się przede wszystkim tanie w wymianie cewki i czujniki.

Silniki z oferty Sandero I mają też serię innych zaleta. A podstawową jest m.in. bezproblemowa praca na zasilaniu LPG. Przejście na gaz sprawia, że wydatki na paliwo w Dacii zaczynają być groszowe - np. pokonanie 100 kilometrów w mieście kosztuje nieco ponad 20 złotych. Co z wadami? Benzyniaki o francuskim rodowodzie przede wszystkim mają wyraźne braki mocy - nawet w topowej wersji auto nie osiąga 100 km/h szybciej niż w 11,3 sekundy. Poza tym na wysokich obrotach są potwornie hałaśliwe.

Paleta silnikowa używanej Dacii Sandero I składa się także z diesli. Na rynku spotykany jest jeden motor o oznaczeniu 1.5 dCi. Występuje on jednak w czterech wersjach mocy - 68, 75, 85 i 90 KM. Jednostki wysokoprężne niestety też nie grzeszą dynamiką. Dla przykładu najsłabszy motor rozpędza hatchbacka do setki dopiero w 15 sekund. Z drugiej strony są wybitnie oszczędne. Francuski diesel nawet w cyklu miejskim nie jest w stanie spalić więcej niż nieco ponad 5 litrów oleju napędowego. Podczas spokojnej jazdy w trasie da się osiągnąć wynik poniżej 4 litrów!

Diesle pod maską Dacii Sandero I z polskiego rynku wtórnego występują ekstremalnie rzadko i na ogół mają poflotową przeszłość. A to może oznaczać ich kiepski stan techniczny. Na takie motory lepiej uważać. Bo choć oszczędność silnika ucieszy kierowcę, koszty ewentualnych napraw już nie. Jednostki dCi są bardzo nowoczesne i mają np. wrażliwe układy wtryskowe oraz panewki wału korbowego. Kompleksowa naprawa obydwu tych elementów potrafi kosztować mniej więcej tyle, co używana Dacia.

Używane: Dacia Sandero I - ADAC dobrze ocenia model

Dacia Sandero I jest tania i raczej kiepsko wykonana. Czy to oznacza, że będzie się psuć na każdym kroku? Na szczęście nie. A dowód na poparcie tezy może stanowić chociażby raport ADAC. Niemieccy mechanicy zauważyli przede wszystkim dwie usterki w aucie - problemy z alternatorem i włącznikiem świateł. A to nie są uszkodzenia z kategorii zasadniczej czy zagrażającej bezpieczeństwu.

Kierowcy eksploatujący Sandero I na co dzień mogą nieco rozszerzyć listę. Ich zdaniem w Dacii dość szybko koroduje też układ wydechowy, zdarzają się przypadki rozszczelnienia obudowy skrzyni biegów oraz uszkodzenia osłon przegubów. Warto pamiętać o tym, że za sprawą tanich części zamiennych i prostej technologii ewentualne naprawy rumuńskiego hatchbacka nie powinny być drogie. A to dość ważny powód, dla którego przeciętny Polak mógłby chcieć kupić używaną Dacię.

Używane Dacie Sandero I w wersji bazowej praktycznie nie mają wyposażenia. Standardem jest poduszka powietrzna, wspomaganie układu kierowniczego i immobiliser. Co ciekawe, nawet topowej wersji nie dało się doposażyć np. w czujniki parkowania. Ile kosztuje używany hatchback? Ceny na rynku wtórnym zaczynają się od 6,5 tysiąca złotych. Zadbany egzemplarz z przebiegiem w granicy 70 tysięcy kilometrów kosztuje już około 10 tysięcy. Najdroższe modele na polskim rynku wtórnym są wyceniane nawet na 18 tysięcy złotych - są dość dobrze wyposażone i pochodzą z 2012 roku.

Używane: Dacia Sandero I - podsumowanie

W kategoriach charakterystycznych dla motomaniaków, ciężko byłoby mieć pozytywne zdanie o Dacii Sandero I. Auto nie prezentuje się najlepiej, nie daje dużej przyjemności z jazdy, a jej silniki są hałaśliwe i po prostu słabe. Tylko to auto nie powstało z myślą o motomaniakach. Jej grupą docelową są kierowcy, którzy chcą przemieszczać się z punktu A do punktu B i robić to tanio. A w tej kwestii Sandero pierwszej generacji sprawdzi się świetnie.

Używane: Dacia Sandero I - dane techniczne producenta:

Moc Moment obrotowy

Przyspieszenie

0 - 100 km/h

Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
1.2 16v 75 KM 107 Nm 13,6 s. 161 km/h 7,6/5,9/4,9
1.4 8v 75 KM 112 Nm 13,0 s. 161 km/h 9,0/6,5/5,1
1.6 8v 84 KM 135 Nm 13,6 s. 169 km/h 9,4/7,0/5,6
1.6 8v 87 KM 128 Nm 11,5 s. 174 km/h 9,7/7,0/5,4
1.6 16v 105 KM 148 Nm 11,3 s. 181 km/h 9,5/6,8/5,5

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
1.5 dCi 68 KM 160 Nm 15,0 s. 157 km/h 5,0/4,5/4,3
1.5 dCi 75 KM 180 Nm 14,2 s. 163 km/h 4,9/4,0/3,6
1.5 dCi 85 KM 200 Nm 13,0 s. 167 km/h 5,3/4,6/4,2
1.5 dCi 90 KM 200 Nm 12,8 s. 173 km/h 4,9/4,0/3,6

Używane: Dacia Sandero I - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 9 zł
  • filtr powietrza - od 20 zł
  • filtr paliwa - od 14 zł
  • filtr kabinowy - od 12 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 87 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 170 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 51 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 53 zł
  • bęben hamulcowy tył - od 97 zł
  • szczęka hamulcowa tył - od 47 zł
  • łącznik stabilizatora - od 15 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 25 zł
  • sworzeń wahacza - od 24 zł
  • amortyzator - od 77 zł
  • sprzęgło komplet - od 163 zł
  • koło dwumasowe - od 735 zł
  • zawór EGR - od 562 zł

Dacia Sandero I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero Stepway I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero Stepway I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero Stepway I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero I
Materiały prasowe Dacia
Dacia Sandero I
Materiały prasowe Dacia
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    19 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.