REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Subaru Forester I, II i III: opis modeli

Jakub Tujaka
Subaru Forester pierwszej generacji (1997-2002) Fot. Newspress
Subaru Forester pierwszej generacji (1997-2002) Fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Subaru Forester powstał na bazie Imprezy przejmując jej najlepsze cechy takie jak silnik bokser i stały napęd na cztery koła. Inżynierowie Subaru zwiększyli prześwit i dorzucili bardziej praktyczne nadwozie i stworzyli niezawodne auto rodzinne o terenowy zacięciu.

Na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1995 roku Subaru zdradziło plany wprowadzenia na rynek kompaktowego SUVa. Wtedy odbyła się prezentacja modelu studyjnego Streega, który był protoplastą Forestera I generacji. 

REKLAMA

REKLAMA

Forester I generacji (1997-2002) trafił na rynek europejski w 1997 roku. Oczywiście Forester posiadał cechy charakterystyczne dla większości samochodów Subaru: stały napęd na 4 koła i czterocylindrowy silnik w układzie boxer. Pierwszy Forester wyróżniał się drzwiami z szybami bez ramek.

W gamie jednostek napędowych początkowo dostępny był tylko 2-litrowy silnik wolnossący o mocy 122 KM, a od 1999 roku jego moc wzrosła do 125 KM. Niedługo później do oferty włączono turbodoładowaną wersję tej jednostki napędowej o mocy 170 KM. Auta wyposażone w ten motor oznaczone były jako S-Turbo. Obie opcje silnikowe były dostępne z 5-biegową skrzynią manualną i z 4-biegowym automatem. Dodatkowo wersje 125-konne ze skrzynią manualną były wyposażone w reduktor. 

Cała konstrukcja Subaru Forestera bazuje na modelu Impreza. Najbardziej widocznym wspólnym elementem jest deska rozdzielcza, która jest prawie identyczna jak w Imprezie po 1998 roku. 

REKLAMA

Przez oparcie konstrukcji na rozwiązaniach z niewielkiej Imprezy ilość przestrzeni we wnętrzu jest podobna jak w autach kompaktowych. Każdy zainteresowany zakupem Forestera powinien wiedzieć, że wszystkie generacje Forestera wyposażone są w samopoziomujące tylne zawieszenie. A to znacznie podnosi koszty eksploatacji, ponieważ wymiana elementów tylnego zawieszenia jest droższa niż w przypadku tradycyjnie stosowanych rozwiązań. Komplet tylnych amortyzatorów do Forestera to wydatek około 2 500 złotych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2000 roku przeprowadzono lifting Forestera. Auto zyskało nowy przód i tył, dzięki nowym lampom i przeprojektowanym zderzakom. Modele wyposażone w silnik bez turbodoładowania pozbawiono blokady wiskotycznej w tylnym dyferencjale, która wcześniej była dostępna jako płatna opcja. Od 2001 roku S-turbo dysponowała mocą 177 KM.

Zobacz również: Opinie kierowców o Subaru Foresterze

Forester II (2002-2008) jest dziełem greckiego stylisty Andreasa Zapatinasa, który odświeżył wygląd auta zachowując jego indywidualny charakter. Wraz z nowym autem wprowadzono nowe oznaczenia modeli: wersje wolnossące X (2.0 X) oraz tubodoładowane XT (2.0 XT). 

Wewnątrz znajdziemy nową deskę rozdzielczą, która podobnie jak w innych japońskich autach jest dość prosta i łatwa w obsłudze. Jeśli chodzi o układ przeniesienia napędu nie zaszły żadne rewolucyjne zmiany. Wiskotyczna blokada tylnego dyferencjału znów pojawiła się na liście wyposażenia standardowego wersji wolnossących. 

W 2005 roku w ofercie jednostek napędowych pojawił się nowy, turbodoładowany 2,5 litrowy motor o mocy 210 KM, który mógł współpracować jedynie z 5 biegową skrzynią manualną. Najmocniejszy Subaru Forester czyli model 2,5 XT przyspieszał od 0 do100km/h w niecałe 7 sekund.

W 2006 roku przeprowadzono facelifting Forestera II generacji. Nowy przedni pas z większymi reflektorami i nowe klosze tylnych lamp nadały Foresterowi bardziej nowoczesny wygląd. 

Kolejną zmianę zastosowano w palecie silników. Wycofano wersję 2.0 XT, a pod maskę wolnossącego Forestera trafiła jednostka o mocy 155 KM. Motor w wersji 2.5 XT został wzmocniony o 20 KM (co dało moc 230 KM) i był on dostępny również z 4-biegową skrzynią automatyczną. 

Subaru Forester 2.5 XT z automatem na liście standardowego wyposażenia posiadał układ kontroli trakcji VDC (Vehicle Dynamics Control). Przeniesienie napędu najmocniejszej wersji różni się od pozostałych Foresterów tym, że obok sprzegła wielopłytkowego zastosowano centralny dyferencjał, a tylny dyferencjał pozbawiony został blokady wiskotycznej.

Zobacz również: Toyota RAV4

W 2008 roku pojawił się Subaru Forester III generacji. Nowy model upodobnił się do konkurentów i stał się bardziej praktyczny (pojemność bagażnika to 450 litrów). Wnętrze ponownie zapożyczono z Imprezy. W standardzie wszystkich wersji znajdziemy system kontroli trakcji VDC, oraz hamulce tarczowe z przodu i z tyłu (wcześniej najtańsze wersje wolnossące posiadały hamulce bębnowe na tylnej osi).

W gamie jednostek napędowych zaszło niewiele zmian. Obniżono moc dwulitrowej wolnossącej jednostki do 150 KM, a silnik 2.5 Turbo generuje 230 KM tak samo jak jego poprzednik. Wersja 2.5 Turbo jest dostępna tylko w kilku krajach europejskich, w tym w Polsce.

W Foresterze III generacji (w 2008 roku) do oferty dołączył Forester z 4 cylindrowym silnikiem wysokoprężnym, w układzie boxer, znanym już z modeli Legacy i Outback. Nowoczesna jednostka Diesel-Boxer z systemem common-rail dysponuje mocą 147 KM. W układzie przeniesienia napędu zastosowano 6 biegową skrzynię manualną bez reduktora.

Subaru Forester ze względu na swoją niezawodność jest ciekawą ofertą na rynku wtórnym. Najstarsze egzemplarze pierwszej generacji mają już blisko 14 lat i przebiegi rzędu 300 tysięcy kilometrów, więc ich lata świetności już minęły. Zakup takiego auta to wydatek około 10-15 tysięcy złotych. Jedynym racjonalnym usprawiedliwieniem zainteresowania się pierwszym Foresterem jest znalezienie zadbanego egzemplarza o udokumentowanej historii serwisowej. 

Druga generacja auta to zdecydowanie ciekawsza alternatywa. Auto (zwłaszcza po liftingu z 2005 roku) wygląda o wiele lepiej i jest znacznie łatwiej o zadbany egzemplarz. Ceny Subaru Forestera drugiej generacji rozpoczynają się od 24 a kończą na około 60 tysiącach złotych.

Na co zwrócić uwagę?

Przed zakupem warto sprawdzić kondycję tylnego zawieszenia. Amortyzatory do samopoziomującego się zawieszenia Subaru Forestera to wydatek około 2500 tysiąca złotych. 

Tylne łożyska dość szybko ulegają zużyciu i wydają charakterystyczne dźwięki, warto więc sprawdzić w jakim są stanie. Jednostki turbodoładowane są podatne na zwiększone zużycie oleju. Jeśli silnik wymaga dolewki oleju częściej niż raz na 5 tysięcy kilometrów należy wymienić pierścienie tłokowe. 

W silnikach z początku produkcji mogą występować wycieki spod uszczelek głowic, jeśli taka przypadłość została zauważona w miarę szybko to naprawa ograniczyła się do wymiany uszczelki.  Rdzewiejący wydech to kolejna przypadłość modelu. Nowy tłumik końcowy to wydatek około 150 złotych.

Zobacz również: Land Rover Discovery I i II

Czego szukać?

Subaru Forester z dwulitrową wolnossącą jednostką napędową o mocy 155 KM, współpracującą z manualną skrzynią biegów. Silniki bez turbodoładowania są trwalsze i palą zdecydowanie mniej benzyny. 

Turbodoładowane jednostki o pojemności 2,5 litra są mniej wytrzymałe i większość egzemplarzy z tym motorem wymaga wymiany pierścieni tłokowych. Silniki wymagające dolania oleju częściej niż co 5 tysięcy kilometrów kwalifikują się do remontu. 

Na rynku wtórnym często spotyka się Forestery wyposażone w instalację LPG. Nie warto zwracać na nie uwagi, ponieważ regulacja zaworów w silnikach typu bokser jest bardzo utrudniona.

Ceny części

Wahacz przedni 250 zł
Amortyzator przedni 500 zł
Zestaw rozrządu 800 zł
Klocki hamulcowe przednie 220 zł
Klocki hamulcowe tylne 400 zł
Sprzęgło kompletne 1100 zł
Reflektor przedni 330 zł

Subaru Forester drugiej generacji (2002-2008) Fot. Newspress
Subaru Forester trzeciej generacji (od 2008) Fot. Newspress
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA