Kategorie

Nissan Almera N15 (1996-2000) vs Toyota Corolla VIII (1997-2001)

Konrad Bagiński
Toyota Corolla VIII
Jeśli kupisz któreś z tych aut, twój mechanik Cię znienawidzi. Jeśli nie chcesz mieć w nim wroga, zaprzyjaźnij się z nim – będziecie mogli jeździć razem na przykład na ryby twoim bezawaryjnym samochodem. Tylko który lepiej wybrać?

Nissan Almera trafił na rynek pod koniec 1995 roku, nosił oznaczenie N15. W nowym wieku zastąpiła go nowa wersja N16, która jednak nie doczekała się potomka w zniknęła z salonów w roku 2006. Almera jest uważana za następcę Nissana Sunny, auta, które ciągle można spotkać na naszych ulicach i ciągle potrafi zaskoczyć dobrym stanem, w przeciwieństwie do swoich rówieśników innych marek.

Toyota to jeżdżący symbol niezawodności. Czy słusznie? Można polemizować, ale to właśnie na autach z epoki tej poprzednich Corolli ten mit został zbudowany. Mówiąc o micie nie mam na myśli jakiejś ułudy, to naprawdę były świetne i niezawodne samochody. Do porównania z pierwszą (a zarazem przedostatnią) generacją Almery warto wystawić Corollę VIII. Była produkowana w latach 1997-2001. Bardzo łatwo ją poznać – to ta z wyłupiastymi oczami. Lifitng przeszła rok przed wprowadzeniem nowej wersji, więc większość aut VIII generacji ma okrągłe światła.

Japoński tap madl

Która ładniejsza? Corolla czy Almera? Toyota, auto na wskroś japońskie ma w sobie coś fajnego. Na pierwszy rzut oka widać co to za auto, sylwetka jest bardzo proporcjonalna. Owszem, starzeje się, ale powolutku, ciągle można ją uznać za kawał porządnej bryki a nie rzęcha. A co można powiedzieć o Almerze? Dokładnie to samo!

Zobacz również: Opinie kierowców o Nissanie Almera

Reklama

Spójrzmy na detale. Dokładne wymiary Corolli to 4,42 m długości, 1,69 m szerokości, 1,38 m wysokości i 2,46 m rozstawu osi. Wymiary Almery są bardzo podobne – odpowiednio 4,12 m (hatchback) lub 4,32 m długości (sedan), 1,69 m szerokości, 1,39 m wysokości i 2,54 m rozstawu osi. Nawet waga jest podobna – niewiele ponad tonę.

Werdykt: Almera ma nieco nieforemny kuper (szczególnie w wersji 5-d hatchback), trochę za duży, ale zwiastuje dużą ilość miejsca w środku. Corolla ma ładny przód z okrągłymi reflektorami. Niestety – uszczelki od nich to najczęściej psujący się element. Piszę to wszytko tylko po to, żeby odwlec moment wskazania zwycięzcy. W konkurencji „wygląd” chyba musimy ogłosić remis.

Wsiadamy

We wnętrzach obu aut króluje plastik. Wszystko jest schludne, dobrze poukładane i ergonomiczne. Luksusu nie ma się co spodziewać – większość aut kupowanych w Polsce nie była jakoś specjalnie dobrze wyposażona, królują wersje podstawowe. W samochodach ściąganych z Europy Zachodniej łatwiej trafić na więcej niż 2 poduszki, klimę czy elektrykę. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie, tylną kanapę można określić jako poprawną. Na dłuższych trasach będzie na niej ciasnawo. Bagażniki są wystarczające. Corolla oferuje 390 l w sedanie, 372 l w 5-drzwiowym hathbacku, 281 l w 3-drzwiowym i 309 l w kombi.

Almera wbrew wizualnym pozorom ma nieco mniejszy bagażnik – 340 l w hathbacku, ale za to 440 litrów w sedanie. I dlatego znów mamy za sobą rundę remisową.

Silniki

Zacznijmy od Toyoty. W pierwszych modelach pracują: 1.3 16V (86 KM), 1.6 16V (110 KM), 1.8 16V (110 KM), 2.0 D (diesel, 72 KM). W roku 1999 dołączył do nich 1.6 16V połączony z sześciobiegową skrzynią w wersji G6. Po liftingu zastosowano nowe motory VVT-i: 1.4 16V (97 KM) oraz 1.6 16V VVT-i (110 KM) w miejsce 1.3 i poprzedniego 1.6. Dołączył do nich nowy diesel 1.9 D (69 KM). Rok później wprowadzono jeszcze jednego turbodiesla - 2.0 16V D4-D o mocy 90 KM. Ten ostatni wart jest polecenia, poprzednie diesle zapożyczono od koncernu PSA i nie spisują się najlepiej. Najlepszym wyborem z motorów benzynowych będą poliftingowe silniki VVT-i, ale i pozostałe nie są złe. Unikają awarii jak diabeł święconej wody, nie zaskakują wysokim spalaniem a dynamikę mają przyzwoitą. Jednak sportowych emocji tu nie uświadczysz.

Zobacz również: Opinie kierowców o Toyocie Corolli

Almera daje podobny wybór silników: 1.4 16V (75 i 87 KM), 1.6 16V (90 i 100 KM) oraz 2.0 16V o mocy 143 KM. Gamę uzupełnia dwulitrowy diesel o mocy 75 KM. Nie są specjalnie wysilone, więc odwdzięczają się gigantycznymi przebiegami. Pół miliona kilometrów to norma a po drodze raczej nic nie trzeba wymieniać, może czasem uszczelkę pod głowicą.
Oba auta mają niesamowicie dobre silniki – wyjątkowo wytrzymałe, bezawaryjne i w miarę oszczędne. W Nissanie brakuje dobrego diesla, jaki montowany był w schyłkowych Toyotach. Zaś Corolla aż prosi się o mocny dwulitrowy motor benzynowy – taki, jak w 2.0 143 KM w Almerze... Znowu remis. Czy ostateczny werdykt uda nam się wyłonić w kategorii...

koszta?

Reklama

Być może. Podstawowe naprawy są banalnie tanie, na rynku jest mnóstwo części i zamienników. Dopasujesz każdą część w dowolnym przedziale cenowym. Ale nowe części potrafią zaskoczyć cenami - np. reflektor Corolli kosztuje jakby był pozłacany i wysadzany brylantami...

Corolla
Gumy stabilizatorów i łączniki drążków – 200 zł
Komplet sprzęgła – ok. 1000 zł
Kompletny rozrząd – 600 zł (z wymianą nawet 1000-1200 zł)
Pompa wody – ok. 600 zł z wymianą
Przedni reflektor nowy – ponad 800 zł
Almera
Reflektor przedni – 100-150 zł
Przegub – ok. 200 zł
Pompa wody – ok. 200 zł
Kompletne sprzęgło – 300-450 zł

A sam zakup? Za Corollę z roczników 1997-99 trzeba zapłacić od 7 do 9 tysięcy. Nowsze są warte średnio 11-12 tysięcy. Almera jest średnio o tysiąc złotych tańsza. Czyżby udało się nam wyłonić zwycięzcę?

Chyba tak – Almera zwycięża w kategorii kosztów. W każdym innym badaniu nie odstawała od Corolli. Ma jeszcze jeden atut, niestety dość subiektywny. W mojej ocenie prowadzi się lepiej od Corolli, bardziej pewnie i precyzyjnie. Trzeba jednak przyznać, że wydanie werdyktu w tym pojedynku nie było łatwe. A jeśli ktoś zechce na podstawie tych samych danych przyznać zwycięstwo Corolli – nie będę polemizował.

Nissan Almera N15
Toyota Corolla VIII
Nissan Almera N15
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    16 cze 2021
    Zakres dat:

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...