Kategorie

Volkswagen Golf IV – legenda trwa

Jakub Tujaka
Fot. Newspress

Volkswagen Golf IV generacji pojawił się na rynku w 1997 roku. Na tle konkurencji wyróżniał się jakością wykonania i komfortem podróżowania. Obecnie jest jednym z najczęściej poszukiwanych przez klientów używanym autem na polskim rynku.

Co miesiąc około 350 tysięcy potencjalnych klientów szuka tego auta w serwisach ogłoszeniowych, co czyni z niego jeden z najbardziej poszukiwanych samochodów używanych na polskim rynku. 

Na popularność tego auta ma wpływ kilka czynników. Jednym z nich jest legendarna trwałość całego pojazdu. Prosta konstrukcja zawieszenia (przód: kolumny McPherson, tył: belka skrętna)zapewnia niskie koszty napraw, a części są ogólnodostępne. Pomimo prostej budowy układu zawieszenia Golf prowadzi się pewnie i komfortowo. Nawet na polskich drogach auto zachowuje się stabilnie.

Wnętrze

Wewnątrz przewidziano miejsca dla pięciu osób, jednak długa podróż z kompletem pasażerów na pokładzie nie będzie wygodna, ponieważ o ile z przodu jest wystarczająca ilość miejsca dla każdego, to na tylnej kanapie komfortowo mogą podróżować maksymalnie dwie dorosłe osoby.
Bagażnik hatchbacka ma pojemność 330 litrów, ale decydując się na tę wersję nadwoziową należy sprawdzić, czy dany egzemplarz ma dzieloną tylną kanapę. Zwiększy to możliwości przewozowe naszego auta.

Zobacz również: Opinie kierowców o Volkswagenie Golfie

Karoseria i nadwozie

Reklama

Karoseria VW Golfa jest dobrze zabezpieczona przed korozją niezależnie od wersji nadwozia. Golf występuje jako pięcio- i trzydrzwiowy hatchback i pięciodrzwiowe kombi. Uzupełnieniem oferty pojazdów kompaktowych jest sedan Bora, który jest zbudowany na bazie Golfa. Bora ma zwykle na pokładzie bogatsze wyposażenie. Częściej niż w Golfie można tam znaleźć np. podgrzewane fotele czy komplet elektrycznych szyb.
Volkswagen sprzedawał także Golfa IV w wersji cabrio, ale tak naprawdę był to Golf trzeciej generacji ze zmienionym przodem, wnętrzem i innymi tylnymi lampami. 

Na rynku wtórnym znajdziemy wiele opcji wykończenia wnętrza. Od twardych ale trwałych plastikowych kokpitów i smutnej welurowej tapicerki po wykończone wysokiej jakości skórą fotele. Kabina podstawowych wersji kompaktowego Volkswagena jest dość ubogo wyposażona. Nie możemy tam liczyć na elektrycznie sterowane szyby czy klimatyzację. Jednak w ogłoszeniach bez trudu znajdziemy auta z kompletem poduszek powietrznych (warto sprawdzić ich działanie np. na stacji diagnostycznej), automatyczną klimą czy elektrycznie sterowanymi lusterkami.

Bogata oferta silników

Kolejnym aspektem wpływającym na popularność Golfa jest bogata gama jednostek napędowych, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Najbardziej poszukiwane na rynku wtórnym są jednostki 1,9 TDI, które w przypadku tego auta występowały w kilku wariantach mocy (od 90 do 150 KM). Silniki te mają opinie niezawodnych i oszczędnych, ale mają też wady. Najczęściej awariom ulegają przepływomierze, dwumasowe koła zamachowe oraz turbiny. 

Reklama

Benzyniaki występujące w Golfach to jednostki o pojemnościach od 1,4 do 3,2 litra w wersji R32.
W najsłabszej wersji Golf jest napędzany 75-konnym silnikiem 1,4 16V, który dobrze radzi sobie z popularnym kompaktem jedynie w ruchu miejskim. Wyjazdy poza teren zabudowany, gdzie często zdarzy nam się wyprzedzać TIRy lub inne pojazdy, mogą być męczące ze względu na konieczność redukowania nawet o dwa biegi i wkręcania silnika na wysokie obroty. 

Kolejną w ofercie Golfa benzynową jednostką napędową jest szesnasto zaworowy silnik o pojemności 1,6 litra i mocy 102 KM, który uchodzi za dość paliwożerny. Spalanie na poziomie 10-11 litrów w mieście jest według nas przesadą, ponieważ silnik ten nie zapewnia osiągów, które zrekompensowałyby to spalanie. Kolejnym silnikiem w gamie jest silnik 1,8 20V o mocy 125 KM, który zapewnia odpowiednią dynamikę i osiągi. 

Zobacz również: Volkswagen Golf czy Ford Focus?

Optymalnym wyborem biorąc pod uwagę stosunek osiągów do spalania może być turbodoładowana, dwudziesto zaworowa jednostka benzynowa o pojemności 1,8 litra i mocy 150 KM. Jednak zasadniczą wadą tej konstrukcji jest wrażliwość na przegrzanie i awarie turbiny. Koszty ewentualnych napraw uszkodzonego silnika lub turbiny mogą być bardzo wysokie. 

Warto poszukać Golfa z silnikiem 2,0 8V o mocy 116 KM. Auta wyposażone w ten silnik dość rzadko występuje w ogłoszeniach sprzedaży Golfów, ale jest jednostką bezawaryjną i elastyczną. 

Propozycją z wyższej półki jest Golf VR5. Wersja ta dysponuje silnikiem o pojemności 2,3 litra, który generuje moc 150 KM. Silnik ten charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i potrafi dostarczyć kierowcy emocji podczas jazdy. 

Mniej popularne wersje Golfa na polskim rynku to VR6 4motion (napęd na cztery koła), która ma silnik o poj. 2,8 litra i moc 204 KM oraz wersja R32. Ta ostatnia a zarazem najmocniejsza jednostka napędowa ma około 250 KM, w zależności od wersji. 

Diesle występujące w Golfach są ekonomiczne, lecz bywają kłopotliwe. Godną polecenia jest jednostka SDI. Silnik ten ma pojemność 1,9 litra i tylko 68 koni. Trwałość tej jednostki i niskie spalanie częściowo rekompensuje niedobór mocy. 

Nieco mocniejsze są jednostki turbodoładowane, z których podstawowy silnik generuje moc 90 KM, a motor wyposażony w zmienną geometrię łopatek turbiny osiąga moc 110 KM. Zaletą turbodoładowanych diesli jest ich podatność na elektroniczne podnoszenie mocy. Minusem aut wyposażonych w silniki TDI jest duży przebieg, który często sięga 300 tysięcy kilometrów. 

Jeśli chodzi o skrzynie biegów rzadkością w Golfach jest czterobiegowy automat, a tiptronic zdarza się jeszcze rzadziej.

Typowe bolączki

Oprócz awarii wspomnianych turbin i przepływomierzy typowymi bolączkami Golfa są niedziałające spryskiwacze reflektorów, zużyte plastikowe elementy tapicerki drzwi i wytarte obszycie kierownicy. 

Podsumowanie

Ceny używanych Golfów zaczynają się od kwoty 8 tysięcy złotych, jednak nie polecamy najtańszych egzemplarzy. Na zakup dostatecznie wyposażonego pojazdu należy przeznaczyć około 13-14 tysięcy. Poszukując używanego egzemplarza należy pamiętać, że większość z oferowanych na rynku wtórnym Golfów jest powypadkowa. Nawet najbardziej rozbite egzemplarze są naprawiane przez handlarzy, bo klient na Golfa zawsze się znajdzie.

Dla aut z pierwszych lat produkcji przebieg rzędu 200 - 240 tysięcy kilometrów to norma, a większość aut z jednostką TDI pod maską przejechało już około 300 tysięcy kilometrów. 

Kolejnym minusem ogromnej popularności jest wysokie ryzyko kradzieży. Popyt na tanie części zamienne spowodował, że Golf od lat jest jednym z najczęściej kradzionych samochodów osobowych w Polsce.

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    16 cze 2021
    Zakres dat:

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym

    Wniosek o dokonanie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym: jak wygląda, jakie dokumenty do niego dołączyć i ile kosztuje załatwienie sprawy?

    Ile czasu jest ważny numer PKK?

    Ile czasu jest ważny numer PKK? To pytanie, które mogą zadać kandydaci na kierowców. A więc? Postaramy się odpowiedzieć na nie w naszym materiale.

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód. Co to oznacza?

    Fabryczny gaz nie wbity w dowód tworzy poważny problem dla kierowcy. Powód? Samochód nie przejdzie przeglądu technicznego!

    Nowy Lexus NX. Wygląda jak stary, ale jest nowy i ma plug-ina

    Nowy Lexus NX został oficjalnie zaprezentowany. Druga odsłona SUV-a segmentu D zdaniem producenta otrzymała aż 95 proc. nowych komponentów.

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...