REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jeep Wrangler

fot. Newspress
fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Jeep Wrangler to auto produkowane przez amerykański koncern Chrysler. Ze względu na swoje właściwości i wyrazisty charakter, samochód ten stał się kultowy. Jeździł nim nawet MacGyver.

Jeep Wrangler do młodszy brat modelu Willys, produkowanego w czasie II wojny światowej. Produkcję pierwszej generacji tego modelu, czyli wersji YJ, rozpoczęto w 1987 roku, a zakończono w roku 1995. Zastąpiła go nowa wersja TJ, produkowana od 1997 roku. Jego produkcja zakończyła się w 2007 roku, ustępując miejsca ostatniej wersji, czyli JK.

REKLAMA

Jeep Wrangler YJ

Wyposażany był w wolnossące silniki benzynowe o pojemności 2,5l i mocy od 106 do 121KM. Były to czterocylindrowe jednostki rzędowe. Wersja ta była również dostępna z sześciocylindrowym, rzędowym silnikiem 4,2l o mocy 114KM, a potem (po 1990 roku) 4l o mocy 177KM. Jednostki te oczywiście były paliwożerne, bo spalanie bez problemu dochodziło do 20 litrów na 100km. Jego stylistyka nawiązywała do legendarnego, wojskowego Willysa, będącego pierwowzorem Wranglera. Jest to pojazd surowy, zarówno na zewnątrz, jak i w środku.

Zobacz również: Fiat 600 trafił do Muzeum Techniki

Można właściwie powiedzieć, że Wrangler został zaprojektowany przy linijce i w jego stylistyce dominuja ostre linie i prostokąty. W atrapie chłodnicy znajduje się 7 charakterystycznych tylko dla tego modelu otworów wentylacyjnych, co stało się już znakiem rozpoznawczym Wranglera. Niestety, wnętrze nie jest zbyt wygodne. Z tyłu nie ma zbyt wiele miejsca dla pasażerów, jest tam właściwie tylko niewielka i dość niewygodna ławeczka. Na szczęście można ja zdemontować, powiększając tym samym bagażnik, który również nie jest zbyt obszerny. Wrangler YJ produkowany był jedynie w wersji trzydrzwiowej. Co do zawieszenia, nie sprzyjało ono komfortowi jazdy na asfalcie, jednak Wrangler YJ nie boi się trudnego terenu i słynie z tego, że pokona właściwie każdą przeszkodę. Z pewnością nie jest to bulwarowy SUV, który zawiedzie nas na bezdrożach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeep Wrangler TJ

W tej wersji stosowano zarówno silniki z wersji YJ, ale również nową jednostkę napędową, o pojemności 2,4 litra o mocy 177KM, wolnossącą, czterocylindrową i rzędową. W ostatnim roku produkcji (2006) dodano do gamy silników motor Diesla, o pojemności 2,8l. Co do stylistyki, Wrangler niewiele się zmienił w stosunku do wersji YJ. Niektóre linie zostały wygładzone, a reflektory zmieniono z kwadratowych na okrągłe. Dzięki takiemu zabiegowi, Jeep stał się ponadczasowy. W kwestii przestronności, samochód ten również pozostał taki sam. Jest w nim bardzo niewiele miejsca, w szczególności z tyłu, a bagażnik jest mikroskopijny. Zawieszenie i konstrukcja podwozia są za to świetne. Wrangler jest wytrzymały i doskonale radzi sobie z trudnym terenem.

Zobacz również: Hyundai i40 zastąpi Sonatę

Sztywne mosty i napęd na wszystkie cztery koła spełnia swoje zadanie w 100%. W 2003 roku do produkcji weszła specjalna wersja Wranglera – Rubicon, przygotowana specjalnie dla pasjonatów off-roadu. Rubicon miał tarczowe hamulce, mocniejszy reduktor i całkowitą blokadę mostów, a do tego miał większe koła. Resosy piórowe z wersji YJ zostały zastąpione wahaczami i amortyzatorami ze sprężynami. W terenie był właściwie niepokonany. Wrangler TJ nie jest niestety popularnym w Polsce autem, dlatego eksploatacja tego modelu jest droga. Co prawda, samochód jest prosty w konstrukcji i zagorzały fan motoryzacji będzie mógł naprawić go właściwie na własnym podwórku, nie zmienia to jednak faktu, że konieczność wymiany niektórych części łączyć się będzie ze sporymi wydatkami.

Jeep Wrangler JK

Zastąpił on w 2007 roku wersję TJ. Nie montowano w nim już benzynowych silników o pojemności 2,4 ani 4,0l. W ich miejsce do oferty wprowadzono benzynowy silnik o pojemności 3,8l i mocy 200KM oraz motor wysokoprężny, o pojemności 2,8l i mocy 177KM. Ten model był już dostępny w wersji czterodrzwiowej. Wersja JK modelu Wrangler została pozytywnie oceniona przez krytyków, jako rewolucyjna w kwestii komfortu codziennej jazdy i funkcjonalności tego samochodu, a decyzję o produkcji wersji czterodrzwiowej uznano za najlepsze posunięcie firmy Chrysler. Mimo tego, że Wrangler stał się bardziej komfortowy na asfalcie, nie stracił niczego ze swpich doskonałych właściwości terenowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

REKLAMA

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA