REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup auta od handlarza – poradnik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zakup auta od handlarza – poradnik
Zakup auta od handlarza – poradnik

REKLAMA

REKLAMA

Zakup używanego samochodu w dobrym stanie w Polsce jest szalenie trudny. Auta od handlarzy zdominowały rynek. Jest to spory problem, gdyż metody jakie stosują aby sprzedać auta są często po prostu nielegalne. Na co zwrócić uwagę kupując auto od handlarza? Jakich sztuczek używają?

Zakup samochodu od handlarza

Pierwsze na co warto zwrócić uwagę to miejsce pochodzenie, pojemność silnika i cena. Dlaczego? Bowiem sprowadzone z zagranicy auto musi zostać poddane dodatkowym opłatom związanym z rejestracją auta w Polsce. Najdroższa jest zazwyczaj akcyza. W przypadku aut o pojemności powyżej 2000 cm3 podatek akcyzowy wynosi aż 18,6 % wartości auta. Jeśli zatem auto zostało już opłacone przez handlarza, i mimo ponad 2,0-litrowego silnika kosztuje wyraźnie mniej niż podobne egzemplarze z kraju, to powinna zapalić nam się lampka ostrzegawcza. Dlaczego? Bowiem do ceny auta z zagranicy należy dodać nie tylko opłaty rejestracyjne, ale i koszty które poniósł handlarz w związku z dostarczeniem auta do kraju. Do tego na każdym aucie handlarz zarabia. I to nie mało. Od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od wartości auta. Oto przykład podejrzanego ogłoszenia.

REKLAMA

Audi A6 3.0 TDI 240 KM Avant 2010 r. z Polski (od handlarza)

Audi A6 3.0 TDI 240 KM Avant 2010 r. w Niemczech (bez akcyzy)

Audi A6 3.0 TDI 240 KM Avant 2010 r. w Niemczech (cena z akcyzą)

Cena

60 000 zł

65 000 zł

77 090 zł

Jak handlarze radzą sobie z wysoką akcyzą?

Jak to zatem możliwe, że auto z identycznym przebiegiem (220 tys. km), z tego samego rocznika i prawie tak samo wyposażone, kosztowało by w Polsce po doliczeniu samej tylko akcyzy min. 77 tys. zł, a handlarz sprzedaje je aż o 17 tys. zł taniej? W jaki sposób oferuje tak niską cenę, skoro musi jeszcze na nim zarobić?

stłuczka <a class=wypadek kolizja Fot. Fotolia"/>

Kilkuletnie, uszkodzone auta popularnych marek to najbardziej poszukiwane przez nieuczciwych handlarzy pojazdy za granicą. Fot. Fotolia

Odpowiedź jest prosta. Stan samochodu w Niemczech nie był tak dobry, jak opisuje to sprzedawca. Albo auto było uszkodzone i naprawione w Polsce, albo ma znacznie wyższy przebieg niż deklaruje to sprzedawca. Ryzyko zakupu auta po poważnej naprawie jest tym większe, im droższy i nowszy jest to model. Handlarze współpracują bowiem z blacharzami, którzy dysponując odpowiednimi kontaktami, mogą dostarczyć całe "ćwiartki" auta i wymieniać uszkodzone fragmenty auta w całości. Oszczędza to pracy przy aucie oraz pozwala całkiem skutecznie zatuszować ślady ewentualnej naprawy. Spasowanie elementów jest bowiem fabryczne, różnice odkryć można tylko na łączeniach auta bądź w wymiarach jego nadwozia (jeśli auto poddane zostanie pomiarowi na ramie).

Czyste i zadbane wnętrze: uważaj!

Kupując sprowadzone auto od handlarza, nie warto sugerować się ani wskazaniami licznika przebiegu (może być cofnięty), ani wyglądem wnętrza. To ostatnie można bowiem łatwo „odmłodzić” wymieniając np. kierownicę auta czy jego nakładki na pedały, bądź odświeżając tapicerkę agresywnie czyszczącą chemią. Co więcej, w przypadku aut klasy wyższej wnętrza potrafią zachować świetny wygląd nawet wtedy gdy przebieg auta przekracza 300 tys. km. Osobiście miałem przyjemność podróżowania Audi A6 z przebiegiem 430 tys. km, w którym trudno było doszukać się większych skaz!

Na zachodzie nie chcą używanych samochodów?

Wielu handlarzy próbuje często usprawiedliwiać niską cenę pojazdu zachodnim podejściem kierowców do aut. Według nich kilkuletnie auta są sprzedawane za bezcen bo ich właścicieli stać na jazdę świeżymi modelami. Faktycznie, na zachodzie Europy kierowcy nie przepadają za używanymi autami i znacznie częściej mogą sobie pozwolić na zakup nowego auta. Nie oznacza to jednak, że oddają oni auta za bezcen. Wręcz przeciwnie. Dość skrupulatnie podchodzą do tego teamu i niechętnie opuszczają cenę poniżej średniej Eurotaxu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Parking Volvo Fot. Fotolia

Na zachodzie ceny aut są często wyższe niż w Polsce. Tanie są tylko mocno wyeksploatowane, powypadkowe lub popowodziowe samochody. Fot. Fotolia

Co więcej, wiele samochodów za granicą jest obecnie droższych niż ich odpowiedniki z Polski. W Niemczech ceny uznanych modeli osiągają często niezrozumiale wysoki pułap. W rezultacie zdarza się, że to Niemcy przyjeżdżają do Polski aby nabyć używane auto. Trudno zatem oczekiwać by samochody sprowadzone z zagranicy były znacznie tańsze niż te krajowe.

Spasowanie elementów nadwozia

Oceniając stan powłoki lakierniczej auta, warto zwrócić na kilka rzeczy. Handlarze bardzo często piszą w ogłoszeniach, że przed zakupem auta za granicą sprawdzali miernikiem grubość jego lakieru i wszystko było w porządku. Dlaczego zamieszczają takie sformułowanie? Tak naprawdę po to, by zabezpieczyć się przed ewentualnym wykryciem napraw powypadkowych pojazdu. W droższych autach części poszycia są wymieniane w całości, przez co takie elementy jak drzwi, błotniki przednie czy maska mogą mieć fabrycznej grubości lakier, ale pochodzić będą z innego auta.Standardem w polskich realiach jest wymienianie całych ćwiartek auta czy nawet połówek (dach ucinany jest na przednim słupku a podłoga mniej więcej w połowie, w fabrycznych punktach łączeniowych). W rezultacie laikowi niezwykle trudno jest dostrzec ślady napraw, gdyż kieruje się on najczęściej szerokością szczelin pomiędzy maską a błotnikami itd.

Lśniący silnik

Kupując używane auto od handlarza warto uważać na modele, których silniki zostały umyte i wyczyszczone. W normalnych warunkach pracy, silnik ulega częściowemu zabrudzeniu. To normalne. Lśniący silnik może oznaczać kłopoty z nim. Dlaczego? Bowiem w ten sposób handlarze najczęściej próbują zatuszować ewentualne wycieki oleju silnikowego czy płynu chłodniczego z jednostki napędowej. Co gorsza niewprawnie umyty silnik może w przyszłości rodzić kolejne problemy, zwłaszcza z jego elektronicznym osprzętem.

Audi A7 facelifting 3.0 TFSI 333 KM 2014 silnik posiada odłączany kompresor

Czysty silnik może oznaczać, że handlarz próbował zatuszować ślady ewentualnych wycieków z silnika.

/

Kamil Fraszkiewicz

Niska cena auta to ostrzeżenie

Warto jednak pamiętać, że na rynku działają także uczciwi handlarze, którzy potrafią znaleźć za granicą używane auto w dobrym stanie. Problem w tym, że takie samochody nie są tanie. Nikt nie pozbywa się zadbanego samochodu za bezcen. Jeśli zatem przestaniemy się łudzić, że istnieją na rynku "okazje", a zaczniemy rozsądnie podchodzić do zakupu auta, to jest spora szansa na to, że kupimy dobre auto.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA

Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

REKLAMA