REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego sprzedawcy nie zgadzają się na jazdę próbną?

Zakup używanego auta Fot. Fotolia
Zakup używanego auta Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jazda próbna przed zakupem pojazdu pozwala odkryć jego niedoskonałości. Czy to jedyny powód, dla którego sprzedawcy nie zgadzają się na jej przeprowadzenie?

REKLAMA

Jazda próbna jest nieodzownym elementem transakcji kupna – sprzedaży samochodu używanego. Specjaliści uważają, że stanowi wręcz nasz obowiązek, a nie przywilej. Okazuje się jednak, że nie zawsze kupujący ma okazję sprawdzić w praktyce samochód, który chciałby nabyć. Wielu sprzedawców nie zgadza się bowiem na odbycie rzeczonej jazdy próbnej. Dlaczego?

REKLAMA

- Podczas zakupu samochodu używanego warto pamiętać o tym, że większość z nich jest specjalnie przygotowywana do sprzedaży. Wrażenie wzrokowe bywają decydujące, sprzedawcy więc nie szczędzą środków, aby poprawić wygląd sprzedawanego samochodu. Szczególnie, że jest to zabieg stosunkowo niedrogi – wyjaśnia Marcin Ostrowski, Prezes Zarządu firmy Motoraporter.  O wiele droższym zabiegiem jest naprawa uszkodzonego układu jezdnego, czy innych usterek mechanicznych, które bezpośrednio wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Nie dziwi więc, że prawie 20 proc. sprzedających nie chce zgodzić się na jazdę próbną. Dlaczego tak się dzieje? Wygląda na to, że część z nich ma cos do ukrycia – dodaje.

Zobacz też: Samochody sprowadzane z Niemiec: dlaczego są tak tanie?

Zakup samochodu używanego nie jest łatwym zadaniem. O ile na miejscu można dokonać podstawowych oględzin i dokonać wstępnego zaopiniowania stanu technicznego, o tyle kondycja zawieszenia, hamulców czy skrzyni biegów może być oceniona tylko podczas jazdy próbnej lub wizyty u mechanika. Czy zawsze kupujący ma taką szansę? Okazuje się, że nie.

- Eksperci Motoraportera często spotykają sprzedawców, którzy mają tak wiele do ukrycia, że w ogóle nie zgadzają się na oględziny samochodu. Ze zgromadzonych przez nas danych wynika, że aż w 34 proc. przypadków odmówiono naszemu ekspertowi jakiejkolwiek współpracy – wyjaśnia Marcin Ostrowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jazda próbna niemożliwa - dlaczego?

REKLAMA

Dane zebrane przez ekspertów Motoraportera pokazują, że 18 proc. sprzedających samochody używane kategorycznie nie chce zgodzić się na jazdę próbną. Ponad 60 proc. właścicieli sprzedających samochody nie chce, by za kierownicą usiadł ekspert znający się na mechanice pojazdowej.

- Oczywiście jazda cudzym samochodem jest niekomfortowa zarówno dla kupującego, jak i dla sprzedającego. Jest to poniekąd zrozumiałe. Sprzedający pojazd może obawiać się, że w czasie jazdy nieznany mu kierowca może doprowadzić do wypadku, z drugiej strony kupujący nie chce nabyć przysłowiowego „kota w worku”. W takich przypadkach część właścicieli wystawionych do sprzedaży aut decyduje się co najwyżej na przewiezienie potencjalnego nabywcy na miejscu pasażera. Niestety nie wszyscy dopuszczają taką możliwość. Ponad 20 proc. sprzedających nie zgadza się, aby ekspert odbył jazdę nawet jako pasażer. Wnioski w takim przypadku są jednoznaczne – dodaje Ostrowski.

Zobacz też: Sprowadzane samochody – jak zarabiają na nich handlarze?

Przed dokonaniem jazdy próbnej należy zwrócić szczególną uwagę na dokumenty samochodu. Przepisy kodeksu drogowego jasno wskazują, że podczas jazdy kierowca powinien posiadać, prócz prawa jazdy, dokument potwierdzający dopuszczenie pojazdu do ruchu i poświadczenie zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Za brak obowiązkowych dokumentów kierujący może zostać ukarany grzywną do 250 zł –popełnił bowiem wykroczenie.

Ostrożność i ograniczone zaufanie

Z analiz ekspertów Motoraportera wynika, że w 62 proc. przypadków stan techniczny sprzedawanych samochodów nie pokrywał się z opisem umieszczonym w ogłoszeniu. Tradycyjnie dużym problemem są przekręcone liczniki. Aż w 44 proc. przypadków ekspert dokonujący oględzin miał podstawy podejrzewać, że w oferowanym samochodzie dokonano korekty stanu przebiegu.  W raporcie przygotowanym po I półroczu 2013 roku odsetek ten wynosił 40 proc. Trend jest niepokojący i narastający proporcjonalnie przez lata.

Dodatkowo 80 proc. sprzedających starało się ukryć po kolizyjną przeszłość sprzedawanego auta, a 63 proc. sprawdzonych pojazdów nie uzyskało rekomendacji eksperta Motoraportera. Te dane są wystarczającym dowodem na to, że nie należy lekceważyć jazdy próbnej i że kupując auto, trzeba naprawdę być bardzo ostrożnym.

Źródło: materiały prasowe Motoraporter

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

REKLAMA

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

REKLAMA