REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Citroen C3 – Shine - 1.2 PureTech 82 KM  - Test redakcyjny

Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech

REKLAMA

REKLAMA

Nowy Citroën C3 to efektowny i bardzo wygodny przedstawiciel miejskich aut w segmencie B. Trzycylindrowy, 82-u konny silnik pozwala na dynamiczną jazdę do 100 km/h… powyżej tej wartości to już niestety zupełnie inna historia.

Wygląd i estetyka

REKLAMA

Citroën C3 (testowany w najwyżej wersji „Shine” z kilkoma dodatkowymi elementami stylistycznymi) z pewnością jest autem nietuzinkowym. Oryginalny kształt nadwozia, ze stosunkowo masywnym przodem sprawia, że auto wydaj się większe niż jest w rzeczywistości (nadając niewielkiemu przedstawicielowi segmentu B bardziej dystyngowany charakter). Dwukolorowe nadwozie, z kontrastowym białym dachem nadaje mu też pewnej zadziorności, na uwagę zasługuje także oryginalne osadzenie świateł do jazdy dziennej i świateł drogowych. 

W opcji (w wersji Shine bez dopłaty) dostępne są także plastikowe osłony drzwi AirBump– test modelu w nie wyposażonego (a także z mocniejszym 110 konnym silnikiem benzynowym) można przeczytać tutaj: Citroen C3 110 KM).

Wnętrze

REKLAMA

Wykończenie wnętrza co do zasady należy uznać dobre. Niewątpliwie ciekawym detalem jest materiałowe obszycie wybranych elementów kokpitu (dobrze widocznych w jasnej tapicerce), czy walizkowy uchwyt służący do zamykania drzwi. Podobnie docenić należy m.in. wykończenie wylotów powietrza, czy dużą i „mięsistą”, skórzaną, kierownicę o dużej skali regulacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdarzają się jednak pewne niedopatrzenia i widoczne oszczędności przy produkcji – na minus należy zaliczyć bardzo twarde i nieprzyjemne w dotyku plastiki na wykończeniu drzwi, czy brak podłokietnika (nawet opcjonalnego). Poza tym część schowków (choć licznych) wydaje się dziwnie niewymiarowych, bądź za płytkich, bądź za wąskich np. schowek pod wyświetlaczem nie mieści ani okularów (co widać na zdjęciach) ani telefonu powyżej 5 cali przekątnej ekranu. Schowki na kubki są także trudno dostępne przy wychyleniu manetki zmiany biegów na „górne” przełożenia.

O ile komfort jazdy jest zdecydowanie poprawny, drugi poważny mankament związany jest ze wzrostem kierowcy – stosunkowo krótkie drzwi przednie, powodują, że przy mocnym wycofaniu fotela, lewa strona jest w dużej mierze zasłonięta przez szeroki słupek środkowy, poważnie ograniczając widoczność. Miejsce z tyłu, bezpośrednio za kierowcą o wzroście powyżej 1,80 m. dostępne jest w zasadzie wyłącznie dla dziecka.

Multimedia i opcje wyposażenia

Testowany model posiadał wszystkie opcjonalne elementy wyposażenia w zakresie multimediów ( nie tylko, biorąc pod uwagę choćby tempomat). Oprócz ekranu dotykowego, stanowiącego centrum obsługi zarówno multimediów, jak i (niestety) klimatyzacji, z opcjonalnego wyposażenia należy wymienić:

- CONNECTEDCAM

Wbudowaną (i schowaną za lusterkiem środkowym) szerokokątną kamerę, nagrywającą przebieg jazdy w dwuminutowych fragmentach, oraz pozwalającą robić zdjęcia po naciśnięciu klawisza (który z uwagi na położenie, jest w zasadzie niedostępny w trakcie jazdy). Dosyć odważnym rozwiązaniem jest jednak sparowanie obsługi kamery wyłącznie z aplikacją mobilną (nie da się kierować ustawieniami za pośrednictwem samochodu), głównie nastawioną na funkcje społecznościowe (nagrane filmy i zdjęcia można udostępnić m.in. na facebooku czy youtube).

/Przykładowy film nagrany szerokokątną kamerą zamontowaną za środkowym lusterkiem/

CITROËN CONNECT BOX

System łączności z centrum assistance Citroena – składający się dwóch usług: awaryjnych (na na potrzeby uzyskania pilnej pomocy, czy wypadku z automatycznym rozpoznaniem samochodu i jego położenia) i assistance ze wsparciem dotyczącym m.in. awarii). Usługa dostępna jest 24 godziny na dobę.

Centrum multimedialne w postaci 7-o calowego ekranu dotykowego jest czytelne i proste w nawigacji (za co należy się pochwała projektantom). Cieszy manualna regulacja głośności radia w postaci niewielkiego pokrętła – kłopotliwa może być szybka regulacja klimatyzacji, która poza klawiszem nawiewu na przednią szybę – w całości regulowana jest dotykowo. W najwyższej opcji dostępne były opcje parowania telefonu z użyciem zarówno Apple Carplay, Android Car (póki co oficjalnie niedostępny dla użytkowników w Polsce), jak i Mirrorlink, oraz 6-o głośnikowy system audio.

Kamera cofania (opcjonalna) umiejscowiona jest we wnęce nad tablicą rejestracyjną, przez co jest mniej narażona na ubrudzenie, „w zamian” nie oferuje jednak zbyt wysokiej rozdzielczości i nie pokazuje toru jazdy.

Podsumowując – wyposażenie multimedialne i komfortu należy ocenić na plus (automatyczna klimatyzacja czy systemy łączności nieczęsto oferowane są w samochodach segmentu B), windują one jednak cenę testowanego modelu do niespełna 70.000 zł.


Jazda i silnik

REKLAMA

Trzycylindrową, wolnossącą jednostkę napędową Citroëna C3 należy oceniać w dwóch aspektach, w których radzi sobie diametralnie różnie. Pierwszy – to jazda w warunkach miejskich i niewymagającej trasie. Mały, lekki samochód bardzo sprawnie rozpędza się zarówno do prędkości akceptowanych w mieście jak i w trasie przy prędkościach do 100 km/h. Leniwa jazda w granicach 90 km/h pozwala na utrzymanie średniego spalania na poziomie 5-u litrów na 100 km. W trybie miejskim, w zależności od „ciężaru” stopy spalanie średnie może wynosić od 6,5 do 8,5 litra, można więc zawalczyć o bardzo dobry wynik.

Drugi aspekt to prędkości wyższe – przekroczenie 100 km/h jest oporne, przełożenia skrzyni biegów utrudniają rozpędzanie samochodu powyżej 3 biegu. Osiągnięcie prędkości autostradowej zajmuje na tyle dużo czasu,  że należy zastanawiać się nad zasadnością wybierania się tym samochodem na trasę szybkiego ruchu.

Zawieszenie nastawione jest na maksymalny komfort – C3 dzielnie przedziera się przez nierówności, pozapadane studzienki, czy przejazdy przez tory tramwajowe zapewniając pełną wygodę dla pasażerów. Minusem jest relatywnie duże przechylanie się w zakrętach, nie można jednak powiedzieć, żeby psuło to komfort jazdy. Zaskakująca przy pierwszym kontakcie może być siła wspomagania kierownicy –stawia ona niewielki opór, a sam układ nie jest zbyt precyzyjny. Na plus należy zaliczyć lekko pracującą i w miarę precyzyjną dźwignię zmiany biegów.

Podsumowanie

Citroën C3 jest bardzo efektownym i bardzo miejskim samochodem segmentu B. Trudno oczekiwać od niego wyczynowej, czy szybkiej jazdy – ale doskonale radzi sobie z zadaniem jakie postawili przed nim projektanci i inżynierowie. To bardzo wygodny „mieszczuch” o niebanalnej stylistyce i ciekawych rozwiązaniach technologicznych i multimedialnych rzadko dostępnych w samochodzie tej klasy.

Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech - Deska rozdzielcza
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech - Systemy komunikacji
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Citroën C3 - 82 KM Puretech
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

REKLAMA

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA