REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM

Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Najnowszy gracz w lidze dużych SUV-ów – Ford Edge przyjechał na europejski rynek wprost zza oceanu. Przyciąga uwagę efektowną stylizacją, ale czy pod ładną karoserią kryje się konstrukcja warta zainteresowania? W teście egzemplarz napędzany przez 210 konny silnik wysokoprężny z napędem na obie osie.

Najnowszy Ford Edge robi wrażenie. Zwłaszcza w efektownie wyglądającej specyfikacji Sport z 20 calowymi obręczami kół. I choć nowy Ford Edge nie jest samochodem najdłuższym w klasie, to jednak sprawia wrażenie bardzo dużego. Wszystko za sprawą sporej szerokości nadwozia. Jak pisaliśmy w relacji z pierwszych jazd Fordem Edge: „Auto ma długość 480,8 cm, co oznacza że jest dłuższe od siedmioosobowej Kii Sorento o 2,8 cm, od Volkswagena Tuarega o 0,7 cm, ale krótsze od BMW X5 o 7,8 cm. Jednak to nie długość sylwetki robi w przypadku Edge największe wrażenie, a szerokość która wynosi aż 192,8 cm. Dla porównania BMW X5 jest węższe o 4,3 cm, Sorento o 9,1 cm, a Touareg o 4,1 cm. Prześwit w Fordzie Edge ma wysokości 19,3 cm.”

REKLAMA

Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM

Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM

Tomasz Korniejew

Podczas użytkowania pojazdu w czasie niezbyt sprzyjającej aury, nadwozie nowego Forda uwidoczniło swoją niewątpliwą zaletę. Otóż, producent wyeliminował problem, jaki często powstaje podczas użytkowania SUV-ów w czasie niepogody – brudzenie nogawek spodni o mokre progi podczas wsiadania i wysiadania z pojazdu. W Edge zastosowano drzwi z długimi „fartuchami” osłaniającymi progi podczas jazdy. Tym samym po otwarciu drzwi, część która najczęściej styka się z naszą odzieżą pozostaje czysta. Nie jest to rozwiązanie nowatorskie ani niespotykane nigdzie indziej, niemniej warte odnotowania.

Zobacz też: Test Ford Focus RS 2.3 EcoBoost 350 KM AWD

Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM - wnętrze

REKLAMA

Przedział pasażerski Edge jest przestronny. Fotele przednie są obszerne i bardzo wygodne, w wersji Sport wyposażone w duży zakres regulacji. Przestrzeni ani komfortu nie brakuje także w tylnej części kabiny. W drugim rzędzie mogą wygodnie usiąść trzy dorosłe osoby.

Od wersji Titanium w miejscu „zegarów” montowany jest standardowo wyświetlacz o przekątnej 10,1 cali. Standardowym wyposażeniem od poziomu Titanium jest także kolorowy, dotykowy ekran o przekątnej 8 cali systemu pokładowego SYNC 3.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba przyznać, że trzecia wersja środowiska SYNC działa dużo sprawniej od dwóch poprzednich, niemniej wciąż programiści Forda mają pole do popisu w kwestii poprawy szybkości działania i usability. A sam ekran mógłby sprawniej reagować na dotyk.

Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM

Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM

Tomasz Korniejew

Materiały użyte do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości, ale mierząc europejskimi standardami dokładność spasowania niektórych elementów mogłaby być wyższa.

To, na co z pewnością nie będą narzekać nawet najwięksi malkontenci to wielkość bagażnika. Pasażerowie Edge mają do dyspozycji przedział bagażowy o objętości 602 l licząc do półki oraz 800 l licząc do dachu. Wygodny załadunek ułatwiają elektrycznie otwierane i zamykane drzwi bagażnika, które można także otwierać bezdotykowo, gestem stopy, gdy mamy zajęte ręce (standard od wersji Titanium).

Zobacz też: Test Ford Ranger Wildtrak 2.2 TDCi 160 KM 4x4

Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM - napęd/układ jezdny

Do redakcyjnej recenzji trafił Ford Edge napędzany przez silnik wysokoprężny Twin-Turbo o pojemności 2 l, który rozwija moc maksymalną 210 KM przy 3750 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 450 Nm w zakresie od 2000 do 2500 obr./min. Auto zostało wyposażone w napęd na obie osie oraz automatyczną, sześciobiegową przekładnię.

Ważący sporo, bo aż 1949 kg samochód, według danych producenta rozpędza się od 0 do 100 km/h w czasie 9,4 s i może pojechać z maksymalną prędkością 211 km/h.

Spoglądając w dane producenta dotyczące dynamiki i zasiadając za kierownicą Edge łatwo zgadnąć, co było priorytetem podczas prac nad układem jezdnym. Był nim komfort.

Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM

Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM

Tomasz Korniejew

REKLAMA

Wygodę prowadzenia nowego Forda doceni każdy kierowca. Dobrze wyciszona jednostka napędowa nabiera werwy od około 2 tys. obr./min. i choć w wyższych partiach obrotów auto robi się wyraźnie żwawsze, to jednak charakterystyka układu jezdnego kompletnie do dynamicznej jazdy nie prowokuje.

Automatyczna przekładania bez szarpnięć zmienia poszczególne przełożenia, ale wykazuje zwłokę w reakcji na funkcję kick down. Zawieszenie bardzo sprawnie pochłania nierówności nawierzchni przenosząc do przedziału pasażerskiego zakłócające komfort wstrząsy w bardzo ograniczonym stopniu.

Jednak Edge w wersji Sport nie jest pozbawiony „pazura”. Na liście wyposażenia standardowego tej wersji Forda znajduje się sportowe (czyli nieco utwardzone) zawieszenie. Ma to swoje odzwierciedlenie w zachowaniu pojazdu podczas jazdy po zakrętach, gdy naprawdę trudno jest wyprowadzić tego prawie dwutonowego kolosa z równowagi. Wielu kierowcom przypadnie też do gustu precyzyjny układ kierowniczy.

Zobacz też: Test Ford Mustang GT 5.0 421 KM - sportowiec najwyższej próby!

Dalsza część testu Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM na następnej stronie


Choć Edge czuje się na autostradzie, jak ryba w wodzie, nienajgorzej wypadł podczas jazdy w ruchu miejskim. Wiadomo, że nie jest mistrzem zwrotności, a duża szerokość nadwozia stanowi przeszkodę podczas szukania miejsca do zaparkowania, niemniej prowadzenie Edge w miejskich warunkach przebiega sprawniej niż mogłoby się wydawać.

Parkingowe manewry ułatwia standardowo montowana tylna kamera. Łatwo też się dużym fordem wyjeżdża tyłem z miejsca parkingowego, bo kierowca ma zapewnioną niezłą widoczność do tyłu.

Bardziej przydają się przednie czujniki parkowania (dostępne w standardzie od wersji Titanium), bo trudno jest ocenić odległość do przedniego zderzaka spoglądając znad ogromnej maski.

Zaskakująco dobrze Edge wypada pod względem zużycia paliwa. Podczas jazd w ruchu miejskim zużywał około 8,5 l oleju napędowego na 100 km. Biorąc pod uwagę masę pojazdu i moc jednostki napędowej to świetny wynik.

Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM

Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM

Tomasz Korniejew

Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM - podsumowanie

Ford Edge w wersji Sport to bez wątpienia jeden z najładniejszych SUVów będących obecnie w sprzedaży. To dobrze, że po bliższym poznaniu auto nie rozczarowuje. Europejscy esteci z pewnością zwrócą uwagę na jakość wykończenia wnętrza. Nie przypadnie do gustu duża szerokość auta, która utrudnia parkowanie na ciasnych uliczkach europejskich miast. Niemniej Ford Edge przekonuje do siebie oszczędnym silnikiem, bardzo wysokim komfortem jazdy, przestronnym wnętrzem, ogromnym bagażnikiem oraz zaskakująco dobrym układem jezdnym.

Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM - dane techniczne

Ford Edge Sport 2.0 TDCi 210 KM
Typ silnika turbodiesel
Pojemność  1997 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 210 KM/3750 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 450 Nm/2000-2500 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 602/1847 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 480,8/198,1/169,2 cm
Rozstaw osi 284,8 cm
V-max 211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Zużycie paliwa* 6,4/5,4/5,8 l/100 km
Cena od 203 500 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Test Ford Edge Sport 2.0 TDCi Twin-Turbo 210 KM
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

REKLAMA

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

REKLAMA

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

REKLAMA