Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD

Tomasz Korniejew
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Modele Volvo od wielu lat urzekają nieprzeciętnym stylem i wyrazistością formy. Nie inaczej jest w przypadku Volvo V40 Cross Country, chyba najładniejszego kompaktowego crossovera na rynku. W teście V40 Cross Country z najmocniejszym silnikiem o mocy 245 KM.

Ale był lament! W momencie, w którym Volvo ogłosiło, że wycofuje ze sprzedaży swoje pięciocylindrowe jednostki napędowe stosowane w najmocniejszych modelach i zastąpi je czterocylindrowymi silnikami z turbinami w całym motoryzacyjnym świecie nastała żałoba. Utyskiwaniom nie było końca. W niektórych kręgach do dziś wspomnienie o szwedzkich pięciocylindrówkach wywołuje łzy nostalgii.

Czasy się zmieniają, w części świata, w której mieszkańców stać na zakup samochodów, decydujący głos w kwestii rozwoju motoryzacji mają ekolodzy. A ci wyrazili swoją opinię jasno – samochody muszą emitować mniej szkodliwych cząstek do atmosfery. W praktyce oznacza to jedno – koniec z jednostkami napędowymi, które mają więcej cylindrów niż cztery.

Co prawda Volvo mogło jeszcze kilka lat utrzymać swoje pięciocylindrowce w ofercie, ale efekt i tak byłby ten sam – w końcu zniknęłyby z rynku.

Szwedzi podjęli męską decyzję i szybkim cięciem skrócili okres bolesnego pożegnania. Tym samym do napędu najmocniejszych modeli Volvo, wykorzystuje się dziś turbodoładowane jednostki czterocylindrowe. W Volvo V40 Cross Country T5 AWD jest to dwulitrowy silnik, który rozwija moc 245 KM przy 5500 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 350 Nm w zakresie od 1500 do 4800 obr./min.

To dokładnie ten sam silnik, który jest montowany w tradycyjnym (nie podwyższonym o 3,8 cm) Volvo V40 T5. No właśnie, czy zakup najmocniejszej odmiany modelu, ale w wersji podwyższonej (Cross Country) ma sens?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda Volvo XC90 2015 r.

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD – jest pięknie

Kierując się wyglądem nadwozia na pewno. Choć tradycyjna odmiana V40 jest zgrabna, to jednak wersja Cross Country prezentuje się lepiej. Nadwozie uterenowionej odmiany modelu jest o 5,5 cm szersze i 3,8 cm wyższe. Zmiana rozmiarów poprawiła proporcje. Ponadto nadwozie CC jest ozdobione atrakcyjnymi osłonami progów i zderzaków. Całości dopełniają ładne wzory obręczy kół ze stopów lekkich i zawadiacko sterczące końcówki układu wydechowego umieszczone pod tylnym zderzakiem.

Przedział pasażerski wersji Cross Country od tradycyjnej odmiany modelu odróżniają jedynie detale. Przeszycia na skórzanej tapicerce oraz emblemat Cross Country na kokpicie.

Poza tym tablica przyrządów jest taka sama jak w tradycyjnym V40. Głównym akcentem stylizacyjnym jest charakterystyczna dla producenta, wyglądająca efektownie, płaska konsola centralna, za którą umieszczono mało praktyczny schowek. Cieszą wysoka jakość zastosowanych materiałów oraz dokładność montażu. Kokpit Volvo jest rozplanowany ergonomicznie, a kolorowe wyświetlacze umieszczone w miejscu „zegarów” są przejrzyste.

Fotele są obszerne i sprzyjają długim podróżom. Na brak przestrzeni z przodu nie będą narzekać nawet osoby wysokie. Z tyłu jest ciaśniej. Pasażerowie o wzroście przekraczającym 185 cm mogą odczuwać dyskomfort związany ze zbyt małą ilością miejsca na kolana i nad głową.

Bagażnik V40 Cross Country ma objętość 324 l i jest mniejszy o 11 l od bagażnika w tradycyjnym V40. Jego wygodne wykorzystanie utrudnia dość wysoki próg załadunku.

Zobacz też: Test Volvo V40 D2 1.6 115 KM PowerShift Ocean Race

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD – napęd/układ jezdny

Według danych producenta ważące 1568 kg Cross Country T5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 s.

245-konna jednostka napędowa szybko reaguje na gaz i płynnie przyspiesza już od dolnych partii obrotów. Nie ma znaczenia, czy kierowca chce szybo ruszyć miejsca, czy znacznie przyspieszyć poruszając się z prędkością powyżej 130 km/h – czterocylindrowy silnik Volvo nigdy nie traci wigoru.

Z napędem współpracuje ośmiobiegowa dwusprzęgłowa przekładnia. Komputer sterujący skrzynią, płynnie i bardzo szybko zmienia poszczególne przełożenia, choć zdarza mu się trochę zbyt długa zwłoka po wciśnięciu pedału gazu do końca i wymuszenia funkcji kick down.

Niemniej, Volvo T5, pewnie prze do przodu w każdych warunkach i bez względu na to, czy na pokładzie jest jeden, czy komplet pasażerów.

Wbrew pozorom, nieźle Cross Country radzi sobie podczas jazdy po ciasnych łukach. Co prawda podwyższone nadwozie ma większą tendencję do przechyłów niż w przypadku tradycyjnego V40, a układ kierowniczy mógłby pracować z większym oporem, ale podsterowność kompaktowego Volvo daje o sobie znać zaskakująco późno.

I choć po zakrętach V40 jeździ lepiej niż V40 CC, wersja uterenowiona ma poważny atut w postaci napędu na obie osie, który jest niedostępny dla V40 z mniejszym prześwitem.

A trzeba przyznać, że w polskich warunkach klimatycznych i urbanistycznych, zwiększony prześwit i napęd na obie osie są często niezbędne, by osoby mieszkające na przedmieściach mogły sforsować polne drogi i dojechać z domu do pracy.

Nieźle Volvo wypada pod względem zużycia paliwa. „Spalanie” około 9-10 l benzyny na 100 km w ruchu miejskim i około 7,5 l na 100 km podczas jazdy w trasie to wyniki zadowalające, jak na pojazd z napędem na obie osie, który „setkę” osiąga w około 6 s.

Zobacz też: Pierwsza jazda Volvo V60 Plug-in-hybrid

Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD – podsumowanie

Volvo V40 Cross Country wpisuje się w trend modnych crossoverów. Podwyższony kompakt ma mniejszy bagażnik niż tradycyjna odmiana V40, więcej od niego zużywa paliwa i gorzej jeździ po zakrętach. Jest za to nieznacznie dynamiczniejszy i ma napęd na obie osie, w który nie można wyposażyć niższej wersji modelu. Biorąc pod uwagę tę samą wersję wyposażeniową Summum, wersja V40 Cross Country jest droższa o 16 tys. zł od tradycyjnego V40.

Jednak dla wielu osób zwiększony prześwit, napęd na obie osie i przede wszystkim atrakcyjniejszy wygląd będą magnesami, których sił przyciągania nie będą w stanie przezwyciężyć.

Zobacz też: Pierwsza jazda: nowe silniki Drive-E w zmodernizowanych modelach Volvo

Volvo V40 Cross Country T5 AWD - dane techniczne

Volvo V40 Cross Country T5 245 KM aut. AWD
Typ silnika benzynowy, turbo
Pojemność  1969 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Maksymalna moc 245 KM/5500 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm/1500-4800 obr./min.
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut. 8-bieg
Pojemność bagażnika 324 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 437/185,7/145,8 cm
Rozstaw osi 264,6 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,1 s
Zużycie paliwa* 8,5/5,2/6,4 l/100 km
Cena od 149 800 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Volvo
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Test Volvo V40 Cross Country T5 AWD
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

    Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

    Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?

    Samochód do strefy czystego transportu. O czym pamiętać kupując auto używane?

    Samochód do strefy czystego transportu to pojęcie, którym Polacy interesują się coraz mocniej. O czym powinien pamiętać podczas zakupu mieszkaniec SCT?

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa...

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa? To zdanie idealnie opisuje zeszłoroczną sytuację na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

    Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

    Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

    Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

    Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

    Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

    Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.

    Polskie drogi są dziurawe. Nawet 40 proc. wymaga remontu!

    Polskie drogi są dziurawe. Jak duża jest skala zjawiska? Potężna! Nawet 9000 km jezdni w naszym kraju pilnie wymaga remontu.

    BMW serii 5 G60. Wersja M5 będzie... elektryczna! Piekło zamarzło?

    BMW serii 5 G60 szykuje się do rynkowego debiutu. Marka przekazuje zatem pierwsze informacje o modelu. A te brzmią dość rewolucyjnie.

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? DHL kupiło właśnie pięć Volvo FM Electric

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? Powoli stają się elementem drogowego krajobrazu. A zakupy DHL nie ograniczają się do pięciu Volvo FM Electric.

    Kręci nas recykling. Oponeo i druga odsłona jego akcji

    Kręci nas recykling? Oponeo ma zamiar dokładnie dziś odpalić drugą edycję swojej akcji. W jej ramach będzie sprzątać odpady i sadzić drzewa.

    Pechowy kolor samochodu, czyli kolory o największej szkodowości

    Pechowy kolor samochodu? Dziś mamy listę kolorów aut z największym ryzykiem szkody. Zestawienie jest naprawdę ciekawe.

    Continental PremiumContact 7. Nowość letnia z Niemiec

    Continental PremiumContact 7 dopracowuje kwestią trakcji na mokrej nawierzchni. Ale nie tylko! Nowy model ogumienia można zamawiać już dziś.

    Goodyear Urbanmax Commuter, czyli opona dla autobusów

    Goodyear Urbanmax Commuter to opona przeznaczona do autobusów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym, jak i elektrycznym.

    Zakup samochodu przez internet? Trochę tak. Od sieci zaczynają się poszukiwania

    Zakup samochodu przez internet? 80 proc. nabywców nowych aut i prawie 100 proc nabywców używanych poszukiwania zaczyna w internecie.

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Obydwaj mają problem

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Teraz konsekwencje poniosą obydwaj. Grozić im może kara nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

    Postęp na rynku opon. Przed jakimi wyzwaniami stoją producenci?

    Postęp na rynku opon. Bo na przestrzeni ostatnich dwóch trzech dekad zmieniły się nie tylko oczekiwania kierowców, ale i samochody.