Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

Audi e-tron GT RS is out of this planet!

Pamiętam dzień, w którym Audi po raz pierwszy zaprezentowało e-trona GT. Pomyślałem wtedy, że świetnie wygląda ten koncept. Szkoda tylko, że w takiej formie nie wejdzie do sprzedaży. Teraz już wiem, że byłem w błędzie i to dużym. Bo przed moim domem pojawił się dokładnie taki e-tron, którego wcześniej mogłem podziwiać na fotkach. Z pakietem wykończenia w czerni wygląda jak najnowszy samochód Batmana. Prezentuje się zupełnie tak, jakby nie powstał na ziemi, a został przysłany nam w prezencie przez obcą cywilizację.

Oczywiście już po pierwszym spojrzeniu wprawne oko Ericha von Danikena – czyli specjalisty od kontroli biletów w czasie międzygalaktycznych podróży – odkryłoby, że moje stwierdzenie mówiące o prezencie z obcej planety jest po prostu... bzdurą i dziennikarskim nadużyciem. To smukłe coupe o wściekłym spojrzeniu, futurystycznych kształtach, niezwykle niskiej linii dachu, z nad wyraz kształtnymi biodrami i tylnymi światłami przypominającymi długą brew neandertalczyka powstało bowiem na ziemi – konkretnie pod czujnym okiem Marca Lichte.

Audi e-tron GT RS

Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

Audi e-tron GT RS, czyli motoryzacyjny Brad Pitt

O akcentach stylistycznych spokojnie można byłoby opowiadać godzinami. Ja nie mam zamiaru tego robić. Wspomnę jednak jeszcze o dwóch rzeczach. Po pierwsze 21-calowe felgi prezentują się cudownie. Musicie to przyznać! Po drugie na ten samochód to taki motoryzacyjny odpowiednik Brada Pitta robiącego zakupy w... Biedronce. Wszyscy się patrzą na to Audi. Z czasem te spojrzenia stają się nawet trochę krępujące, a to jeszcze nie koniec. W czasie testu podjechałem na stację benzynową po kawę. Gdy wyszedłem, zobaczyłem czterech facetów fotografujących się przy e-tronie... Zdjęcia autu robili też np. na autostradzie.

Wnętrze Audi e-tron GT RS: ziemia, słyszysz mnie?

Daniken dość szybko mógłby rozszyfrować prawdę dotyczącą ziemskiego pochodzenia e-trona GT i nie musiałby w tym celu penetrować żadnych piramidoidalnych budowli. Powód? Poznałby ją dlatego, że rzuciłby okiem do kabiny pasażerskiej i zauważył, że za drzwiami z podwójnymi, klejonymi szybami bez ramek kryje się stylizacja świetnie znana ze wszystkich innych Audi. Ot taki dysonans – kosmiczny futuryzm na zewnątrz i sprawdzona, dobra technologia w środku. To jednak sprawia, że choć e-tron jest na wskroś nowoczesny, w tym samym czasie okazuje się intuicyjny w obsłudze.

Audi e-tron GT RS

Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

W Audi e-tronie GT siedzi się niezwykle nisko – kierowca i pasażerowie mają wrażenie, że zaraz pod tapicerką fotela znajduje się... asfalt. Poza tym w wersji RS miałem do dyspozycji siedziska ze sterowanymi wzmocnieniami bocznymi, kierownicę pokrytą alkantarą, czerwone pasy czy czerwony przycisk start. Przestrzeń? Tej jest pod dostatkiem. I z przodu, i z tyłu usiądą osoby mierzące blisko 1,9 metra. Bagażnik ma z kolei 366 litrów, gdy myślimy o przestrzeni za tylną klapą i 85 litrów, gdy myślimy o przestrzeni pod przednią klapą.

Audi e-tron GT RS to niemiecki falgowiec. Mimo wszystko producent nie wystrzegł się błędów. Wsiadając do auta unikajcie kontaktu z daszkiem, pod którym ukrywają się zegary. Tak, jest pokryty alkantarą. Z drugiej strony został wykonany z naprawdę słabej jakości plastiku.

Cztery koła napędzane, cztery koła skrętne i dwa biegi

Całe szczęście polega na tym, że kierowca Audi e-trona GT RS nie będzie miał czasu na dotykanie żadnych daszków. Skupi się na czymś dużo ciekawszym – skupi się na napędzie. I nie mam w tym momencie na myśli aspektu zeroemisyjnego. Bardziej chodzi mi o możliwości. Do napędu gran tourismo służą dwa silniki elektryczne – jeden przy przedniej i drugi przy tylnej osi. Co więcej, Audi posiada dwustopniową przekładnię i akumulator litowo-jonowy o pojemności na poziomie 86 kWh netto (brutto 93 kWh).

3,3 sekundy do setki? Audi po prostu kłamie!

I choć powyższe informacje stanowią przyczynek do długiej rozmowy dla grupy inżynierów, elektro-headzi docenią inne wartości. Wartość mocy. Normalnie napęd Audi e-trona GT RSa generuje 598 koni mechanicznych. W czasie startu w trybie boost, sprawność e-agregatów rośnie jednak do 646 koni – i utrzymuje się przez 2,5 sekundy. Skutek? Najszybszy elektryk z Ingolstadt przyspiesza do pierwszej setki w 3,3 sekundy, a do tego jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną na poziomie 250 km/h. 

3,3 sekundy oraz 250 km/h to piękne wartości. Szkoda jednak, że są... fałszywe. Audi e-tron GT RS jest w stanie rozpędzić się do setki w 3,0 - 3,1 sekundy. Udowodnił to podczas polskiej prezentacji. A z ogranicznikiem ustawionym na 250 km/h też bym był w stanie dyskutować. Słyszałem od ludzi z Audi, że auto jest w stanie pojechać o jakieś 15 do 20 km/h szybciej.

Audi e-tron GT RS

Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

Audi e-tron GT RS: da się go wkurzyć, ale łatwo nie jest

Elektryk Audi kłamie, ale robi to... niezwykle inteligentnie. I czuć to po napędzie. Bez względu na fakt czy bierzecie zakręt w mieście, czy na autostradzie, odnosicie wrażenie że obliczenia dotyczące fizycznych aspektów utrzymywania trakcji na bieżąco wykonuje sam Einstein – są tak precyzyjne! E-tron GT RS jedzie jak po sznurku – co w pewnym stopniu też jest zasługą czterech skrętnych kół. Żeby auto stało się dzikie i nieprzewidywalne, musicie albo wejść w łuk z gazem wciśniętym do oporu, albo gazem wciśniętym do oporu i wyłączoną trakcją.

Ile "pali" Audi e-tron GT RS?

Inteligencja Audi objawia się jednak w jeszcze jeden sposób. Ja zabrałem e-trona GT RSa w przeszło 300-kilometrową przejażdżkę. Gdy startowałem spod domu, auto pokazywało na pełnej baterii zasięg przekraczający 400 km. Po tym jak wbiłem cel do nawigacji, spadł on do nieco ponad 330 km. I co ciekawsze, samochód miał rację. Idealnie przewidział zasięg! Ile "paliło" elektryczne Audi. Na autostradzie średnie zapotrzebowanie na energię to 23,6 kWh. W mieście wynik może być dużo niższy. Spokojnie można zejść w okolicę 21 kWh – deklarowanych w oficjalnej specyfikacji marki.

Tylko 10 tys. elektryków w kraju, ale dwa w tym samym miejscu

W Polsce jest nieco ponad 10 tys. aut elektrycznych – co stanowi niespełna 0,05 proc. całego parku pojazdów szacowanego na 22 miliony. Ja miałem mimo wszystko takie szczęście, że w tym samym czasie i w tym samym punkcie chciałem ładować swoje Audi, co kierowca Tesli Model X. Całe szczęście byłem pierwszy. Bo choć ja zająłem wtyczkę CCS, a on mógł mieć przejściówkę na CHAdeMO, i tak nie mogliśmy podłączyć w tym samym czasie dwóch aut. Powód? Gdy ja uruchomiłem ładowanie CCS, CHAdeMO zostało automatycznie wyłączone. Im więcej będzie elektryków, tym częstszy będzie to scenariusz.

Audi e-tron GT RS

Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

Problem ze spotkaniem dwóch elektryków przy jednej ładowarce np. przy autostradzie jest o tyle duży, że gdy obydwa auta będą się musiały ładować np. 40 min. (do 80 proc. pojemności baterii), kierowca drugiego z nich automatycznie będzie musiał czekać godzinę i 20 min. – bo pierwsze 40 minut będzie się ładować pierwszy pojazd. A to już poważny problem w sytuacji, w której to elektryfikacja ma się stać dominującym trendem przyszłości motoryzacji...

Czy ładowanie w ładowarce jest drogie?

Czy korzystanie z punktów ładowania jest tak drogie? Baterię e-trona GT RS przy obecnych stawkach można "napełnić" za jakieś 200 zł (dla porównania ładowanie w domu to wydatek nieco ponad 50 zł). I za tą kwotę kierowca pokona 330 km w trasie. 100 km w cenie 60 zł oznacza, że auto spalinowe musiałoby zużyć na tym dystansie jakieś 11 litrów paliwa. Nie byłby to zatem hatchback z 3-cylindrowym silnikiem, a coś dużo większego i dużo mocniejszego. Poza tym czy koszt pokonania 100 km na poziomie 60 zł autem wartym 800 tys. zł to dużo? Dyskutowałbym... Dużo bardziej upierdliwe od cen jest oczekiwanie przy ładowarce.

Test: Audi e-tron GT RS - opowieść o aucie, ale i elektromobilności

Kończąc podróż sportowym e-tronem byłem w stanie przysięgać, ze to najlepszy samochód jakim kiedykolwiek jechałem. Czy dziś też jestem takiego zdania? Tak i powiem więcej, nawet trochę tęsknię za Audi. Być może to kwestia faktu, że zamieniłem model GT na mało imponującego SUV-a. Być może po prostu zauroczyłem się 4-drzwiowym coupe. Oczywiście rozumiem, że napęd elektryczny to obecnie głównie przeszkody. Ten nonkonformizm mi jednak w żadnym razie nie przeszkadza.

Prawda jest taka, ze współczesne samochody rozpieściły nas i trochę za bardzo przyzwyczaiły do wygody. Tym samym sprawiły ze podróż przestała być przygodą. Czy zatem dwugodzinne ładowanie elektryka w trasie to bariera nie do przebrnięcia? W żadnym razie. To kwestia organizacji zajęć. Poza tym cofnijmy się w czasie o kilka dekad. Kiedyś, jadąc na urlop Maluchem, trzeba było mieć przy sobie pończochę, żeby móc nią zastąpić nagminnie pękający pasek. Kiedyś podróż Skodą serii 100 oznaczała głównie czekanie na poboczu – czekanie aż płyn chłodniczy wreszcie przepłynie z przodu do tyłu i silnik przestanie się po raz kolejny gotować.

Audi e-tron GT RS

Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

Napęd elektryczny sprawia, że musimy wyjść z kokonu czasów typu all inclusive i stąd nasz bunt. A wykonanie kroku wstecz, aby móc iść do przodu to dopiero pierwszy z paradoksów. Bo elektryczne Audi w takim wydaniu do tego stopnia imponuje, że za jego kierownicą elektromobilność naprawdę ma sens – ale tylko dlatego, że tak naprawdę tego sensu nie ma. Audi e-tron GT RS zbawia planetę. Nie po to jednak powstało. Miało dawać absurdalną frajdę – swoim wyglądem, porażającą mocą i przyspieszeniem wpychającym gałki oczne do mózgu.

Na koniec jednak gorzka pigułka. Bo pomijając wszystkie ochy i achy, nadal mam z tym autem jeden problem. W takim wydaniu – wartym blisko 800 tys. złotych – niestety nie spopularyzuje napędu elektrycznego. I tu powstaje kolejny paradoks. Choć Audi e-tron GT RS uwielbiam, za znajdującą się poza moim zasięgiem cenę jednocześnie je nienawidzę.

Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!
Kuba Brzeziński
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    20 paź 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Homologacja LPG: zmiany to problem dla 2,5 mln osób
    Homologacja LPG ulegnie zmianom od 1 stycznia 2022 roku. Nowe przepisy będą oznaczać problem dla 2,5 miliona kierowców.
    Volkswagen ID.3 stał się sukcesem w Europie!
    Volkswagen ID.3 jest chętnie wybierany przez Europejczyków. To raz. Dwa przyciągają do marki przede wszystkim nowych klientów.
    Test: Peugeot 3008 Hybrid4 GT - jest eko, ale ma też 300 koni
    Test: Peugeot 3008 Hybrid4 GT, czyli francuski sposób na obecną wersję eko-mobilności. I słowo eko w tym przypadku nie wyklucza... osiągów!
    Poziom oleju: na zimnym czy ciepłym silniku?
    Poziom oleju: na zimnym czy ciepłym silniku? Odpowiedź może być jedna. Pomiar poziomu środka smarnego można wykonywać...
    Jaki powinien być poziom oleju na bagnecie?
    Jaki powinien być poziom oleju na bagnecie? To jedna kwestia. Drugą jest to, jak sprawdzić poziom oleju na bagnecie.
    Zmiana opon na zimowe: Polacy o niej pamiętają?
    Zmiana opon na zimowe? Aż 83,5 proc. polskich kierowców zmienia opony sezonowo. Tylko co czwarty wie, kiedy powinno się to robić.
    Inteligentna fabryka Nissana: zobacz jak wygląda!
    Inteligentna fabryka Nissana, czyli Japończycy zaprezentowali linię produkcyjną w Tochigi wypełniającą założenia inicjatywy Nissan Intelligent Factory.
    Opony zimowe: co Polacy o nich wiedzą? Niestety... za mało!
    Opony zimowe stają się must have w Polsce. I choć kierowcy chętnie je stosują, nadal powinni nieco więcej wiedzieć na ich temat.
    Mandat za jazdę na zderzaku. Jak policja sprawdzi kierowców?
    Mandat za jazdę na zderzaku wynosi 500 zł. W tym punkcie powstaje jednak ważne pytanie. Jak policja chce sprawdzać kierowców? Ma swoje sposoby.
    Ubezpieczenie samochodu, czyli jesień bez poślizgu
    Ubezpieczenie samochodu ma szereg zadań. Chroni kierowcę przed skutkami odpowiedzialności i zdarzenia, ale też chroni jego mienie.
    Nowa Astra w Polsce. Widzieliśmy generację L na żywo.
    Nowa Astra przyjechała do Polski. To na razie tylko model pokazowy, ale przy okazji jego prezentacji zdobyliśmy szereg informacji o generacji L.
    Ferrari Roma i... opony Bridgestone. Utrzymają 620 koni!
    Ferrari Roma otrzymała opony stworzone przez Bridgestone. Model powstał z myślą o tylnonapędowym coupe napędzanym 620-konnym V8.
    Test: Audi Q4 e-tron – elektryk, którego naprawdę da się lubić
    Test: Audi Q4 e-tron jest przestronny jak Q7, stylowy jak Q5 i komfortowy jak A6 Allroad. A do tego nie emituje w czasie jazdy żadnych spalin.
    Jak sprawdzić poziom oleju w silniku? 12 proc. kierowców nie wie
    Jak sprawdzić poziom oleju w silniku? To pierwsze z ważnych pytań. Bo drugie dotyczy regularności kontroli. Co kierowcy wiedzą na ten temat?
    Zatrzymanie przed znakiem STOPu
    Zatrzymanie przed znakiem STOPu: czy jest obowiązkowe? Oczywiście. A zignorowanie tego wymogu oznacza wysoki mandat.
    Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu
    Pierwszeństwo przy zmianie pasa ruchu, czyli dziś porozmawiamy o tym jak bezpiecznie zmienić pas ruchu i nie narazić się na kolizję.
    Volkswagen... sadzi lasy! Nie, to nie żart, a nowa akcja marki
    Volkswagen uruchomił projekt kompensacji śladu węglowego samochodów testowych z parku dziennikarskiego. Marka posadzi w sumie ponad 8 ha lasów.
    Czy na drodze jednokierunkowej trzeba włączać kierunkowskaz?
    Czy na drodze jednokierunkowej trzeba włączać kierunkowskaz? Pytanie wydaje się mocno podchwytliwe. Jak zatem brzmi odpowiedź?
    Omijanie a kierunkowskaz. Co musisz wiedzieć?
    Omijanie a kierunkowskaz, czyli dziś zastanowimy się nad tym kiery manewr warto sygnalizować, a kiedy nie jest to konieczne.
    Jak hamować przed skrzyżowaniem?
    Jak hamować przed skrzyżowaniem? To niezwykle ważne. Zbyt późne wciśnięcie sprzęgła sprawi, że samochód może zgasnąć.
    Jak puszczać sprzęgło żeby nie szarpało?
    Jak puszczać sprzęgło żeby nie szarpało? To pytanie, które zadać mogą nie tylko młodzi kierowcy, ale także ci z kilkuletnim stażem.
    Produkcja Astry w Gliwicach. Powstał półmilionowy Opel
    Produkcja Astry w Gliwicach trwa. To półmilionowy model tej generacji i jedno z nieco ponad 2 750 000 samochodów wyprodukowanych na Śląsku.
    Polskę czeka brak paliwa jak w Wielkiej Brytanii?
    Polskę czeka brak paliwa jak w Wielkiej Brytanii? A może kierowcy "jedynie" muszą się pogodzić z myślą, że paliwo będzie kosztować grubo powyżej 6 zł?
    Tani kredyt na samochód? Płać mniej przez ecodriving
    Tani kredyt na samochód? Kluczem do sukcesu jest oferta, ale i... dodatkowe oszczędności. Ecodriving sprawia, że auto staje się eko i kosztuje mniej.
    Co robić w razie wypadku z obcokrajowcem?
    Co robić w razie wypadku z obcokrajowcem? Specjaliści UFG podpowiadają jak postępować w sytuacji, w której sprawca pochodzi spoza Polski.