Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC. Czyli przez tydzień przyglądaliśmy się francuskiemu SUV-owi coupe. Co można o nim powiedzieć?

Renault Arkana 1.3 TCe - jest droga czy nie?

Sukces na rynku motoryzacyjnym? Ostatnie lata wyraźnie pokazują, że w dużej mierze zależy od poszukiwania kolejnych niszy - a czasami są to nisze w niszach. I świetnym tego przykładem są nie tyle SUV-y, co SUV-y coupe. A do grupy tej zalicza się Renault Arkana - samochód, który ostatnio stanął przed naszą redakcją. Co można o nim powiedzieć? Wygląda trochę jak BMW X4 dla ubogich - chociaż stwierdzenie dla ubogich jest tu użyte bardziej żartobliwie. W końcu ten samochód kosztuje blisko 130 tys. zł. Poza tym Arkana nie nadaje się dla ubogich z jeszcze jednego powodu - wygląda naprawdę efektownie.

Test Renault Arkana

Test Renault Arkana

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach

Renault Arkana jest... światowy!

Nasze testowe Renault było wyjątkowo... światowe. Niebieski lakier został nazwany Zanzibar. 18-calowe felgi aluminiowe z kolei zostały nazwane Pasadena. Połączeniem dla wyspy u wybrzeży Afryki i miasta w hrabstwie Los Angeles stał się m.in. przód dość wiernie zapożyczony z takich modeli jak Megane czy Captur. Nadwozie Arkany składa się z dużej ilości efektownych przetłoczeń - choć wszystkie zostały wykończone obłymi kształtami. Poza tym w oczy rzucają się agresywne LED-y w kształcie litery C czy nieco sportowy spojler w klapie bagażnika stylizowanej na liftbackach.

Renault Arkana: przestronne wnętrze dla rodziny

Drzwi Arkany są dość masywne. A za nimi ukrywa się mięsisty i wyjątkowo wygodny fotel. Podczas jazdy w tym siedzisku nawet przez chwilę nie bolały mnie plecy! Poza tym uwagę przykuwa charakterystyczny dla Renault, ogromny ekran multimedialny z nawigacją oraz srebrny dekor poprowadzony przez środek konsoli. Tak, jest wykonany z lakierowanego i twardego plastiku. Z drugiej strony na pierwszy rzut oka przypomina ryflowaną blachę, a do tego skutecznie rozświetla czarną konsolę i nadaje jej charakteru. Twardy plastik stał się budulcem nie tylko dla dekoru. Jest go trochę za dużo np. na tunelu centralnym.

Renault Arkana jest rodzinnie przestronny. W tym aucie na ilość miejsca nie może narzekać nie tylko kierowca i siedzący obok nieco pasażer, ale także osoby siadające na tylnej kanapie. Słowo przestronny idealnie pasuje też do bagażnika. Kufer liczy minimum 513 litrów, ma podwójną podłogę, a jego praktyczność poszerza klapa w stylu liftbacka. Kolejną zaletą francuskiego SUV-a coupe jest duża ilość schowków. Inżynierowie pomyśleli nawet o siatkowanej kieszeni na drobiazgi, która ukrywa się na tunelu centralnym po stronie pasażera.

Test Renault Arkana

Test Renault Arkana

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach

Renault Arkana 1.3 TCe: benzyniak z dobrym automatem

Na pierwszy rzut oka Arkana wydaje się olbrzymia. Ma też przestronne wnętrze. Pod masywną maską Francuzi ukryli jednak silniczek benzynowy o pojemności na poziomie zaledwie 1,3 litra. Całe szczęście to nowoczesna konstrukcja, która przy udziale turbosprężarki generuje aż 140 koni mechanicznych. Skutek? Choć zaraz po starcie Renault wydaje się leniwe, budzi się bardzo szybko. W efekcie przyspiesza do pierwszej setki w 9,8 sekundy. Niska pojemność daje o sobie znać tak naprawdę dopiero poza miastem. Do sprawnego wyprzedzania na drodze krajowej Arkanę trzeba zachęcić głębszym wciśnięciem pedału gazu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważnym punktem układu napędowego Renault stała się automatyczna skrzynia biegów. Francuzi postawili na dwusprzęgłową przekładnię EDC posiadająca aż 7 biegów. Dobre informacje? Skrzynia sparowana z systemem Auto Hold gwarantuje bezapelacyjną wygodę jazdy w mieście. A dodatkowo naprawdę gładko zmienia biegi (w tej kwestii z EDC bywało różnie) oraz skutecznie ogranicza wrzaski 4-cylindrowego benzyniaka w czasie przyspieszania. Spalanie? Podczas testu Renault Arkana 1.3 TCe potrzebował w cyklu mieszanym nieco ponad 7 litrów benzyny na pokonanie 100 km. To przyzwoity wynik.

Zawieszenie Renault Arkany jest komfortowe

Pomijając serię modeli RS, Renault raczej nigdy nie miało sportowych ambicji. I mocno czuć to po resorowaniu Arkany. Nie, to nie oznacza że SUV coupe „kładzie się” w każdym zakręcie. Z drugiej strony nie został stworzony raczej do szybkiego zmieniania kierunku jazdy - ma zbyt wysoko ustawiony środek ciężkości. I gdy już ktoś pomyśli, że to może zostać uznane za wadę, warto powiedzieć, że potencjalni właściciele Arkany pewnie nawet by nie chcieli sportowej sztywności. Szczególnie że rodzinne Renault miękko przeskakuje nad progami spowalniającymi, a do tego raczy kierowcę dość mocno pracującym wspomaganiem układu kierowniczego.

Test Renault Arkana

Test Renault Arkana

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - podsumowanie:

Sukces takich konstrukcji jak Captur czy Kadjar sprawił, że francuska marka nabrała wiatru w żagle. I idąc za ciosem postanowiła skolonizować kolejny segment. Czy i tu czeka ją sukces? Nie mam żadnych wątpliwości, że tak. Arkana jest ładna, przestronna, komfortowa i całkiem dobrze wykonana. Tak, cena bazowa nie okazuje się przesadnie atrakcyjna. Model testowy miał jednak wszystkie konieczne zdobycze techniki i dynamicznego benzyniaka pod maską, a kosztował tylko 130 tys. zł. Konkurencja - choć na razie raczej niewielka - nie zaoferuje więcej za mniej. Renault ma zatem dość ważnego asa w rękawie.

Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - dane techniczne:

  • Silnik: R4, doładowany, benzyna
  • Pojemność silnika: 1332 cm3
  • Maksymalna moc: 140 KM (przy 4500 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 260 Nm (przy 1750 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 205 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 9,8 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 7 biegów
  • Zbiornik paliwa: 50 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,1 litrów
  • Długość: 4568 mm
  • Szerokość: 1802 mm
  • Wysokość: 1571 mm
  • Rozstaw osi: 2720 mm
  • Pojemność bagażnika: 513/1296 litrów
  • Cena: od 111 900 zł

Renault Arkana 1.3 TCe Intens - cena i wyposażenie:

  • cena wersji testowej: 129 900 złotych,
  • fotele przednie podgrzewane,
  • 18-calowe felgi aluminiowe,
  • kamera 360 stopni,
  • szyby tylne przyciemniane,
  • system Easy Link z ekranem 9,3 cala i nawigacją satelitarną,
  • funkcja replikacji smartfona Android Auto i Apple Carplay,
  • światła Full LED Pure Vision w kształcie litery C,
  • funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania,
  • technologia Mild Hybrid,
  • system kontroli martwego pola,
  • system utrzymywania pasa ruchu,
  • system rozpoznawania znaków drogowych,
  • system wspomagania wyjeżdżania z miejsca parkingowego tyłem,
  • automatyczna klimatyzacja.

Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Test: Renault Arkana 1.3 TCe 140 KM EDC - coupe na szczudłach
Kuba Brzeziński
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.