Kategorie

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?

Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Choć testowa Dacia Sandero była modelem prawie topowym, kosztuje nieco ponad 55 tysięcy złotych. A to w segmencie B prawdziwe grosze! Tylko czy tanio w tym przypadku nie oznacza trochę za drogo?

Jedno Daci Sandero w wersji Stepway trzeba przyznać. To auto wygląda naprawdę nieźle. Charakteru nadaje mu nadwozie stylizowane na crossovera, przydymione kołpaki i świetny, niebieski lakier. Metaliczna barwa ładnie połyskuje w słońcu. Sandero być może nie rzuca się w oczy. Nie takie było jednak jego zadanie. Z drugiej strony na pierwszy rzut oka nie wygląda tak tanio, jak wskazuje na to cennik. To bez dwóch zdań nie jest samochód w stylu Renault Thalii - auta, które już na deskach kreślarskich zostało pozbawione jakiejkolwiek finezji stylistycznej.

Dacia Sandero Stepway - plastiki, tapicerka i „skóra”

Dacia Sandero Stepway jest samochodem tanim. I to widać tak naprawdę dopiero po zajęciu miejsca w kabinie pasażerskiej. W tym aucie nie ma miękkich plastików. Wszystkie są twarde i nieprzyjemne w dotyku. Mocno syntetyczna jest też tapicerka czy np. „skóra” na kierownicy, a przez uszczelki drzwi podczas jazdy dostaje się powietrze. Kabina pasażerska Sandero TCe 100 ma jednak i kilka miłych akcentów. Na konsoli producent zastosował wstawki imitujące włókno węglowe - te są całkiem miłe dla oka. Dodatkowo fotele są naprawdę wygodne nawet podczas dalszych wyjazdów, a deska choć plastikowa, specjalnie nie trzeszczała w czasie jazd testowych.

Dacia Sandero Stepway TCe 100

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?

Kuba Brzeziński

W kabinie pasażerskiej Sandero kierowcę cieszą małe rzeczy. Kolejny przykład dotyczy radia. To działało nawet w garażu podziemnym mojego bloku. Dla porównania w tym samym miejscu odbiornik śnieżył nawet w testowym Volkswagenie Passacie. Poza tym bardzo spodobały mi się kratki nawiewów. Obracają się one wzdłuż własnej osi, przez co można ustawić je tak, że klimatyzacja nie uderza zimnym powietrzem wprost w twarz kierowcy. Podczas jazdy testowej Sandero miałem jednak pewne problemy z ergonomią. Gałka zmiany biegów była przesadnie długa i zaraz obok niej - a między fotelami - ukryty został przycisk wyłączający system Start-Stop.

Zobacz również: Test Dacia Sandero 0.9 TCe 2016

Dacia Sandero ma kilka dość specyficznych rozwiązań…

Reklama

Zegary zastosowane przez Dacią okazują się czytelne, ale są też spartańsko ubogie! Tak, pojawia się na nich komputer pokładowy, ten pozwala jednak na wyświetlanie jednocześnie tylko jednej informacji. Pokazuje zatem np. spalanie lub zasięg lub temperaturę zewnętrzną. Co ciekawe, Dacia Sandero Stepway nie posiada wskaźnika temperatury silnika. Nie ma nawet kontrolki pokazującej, że jednostka jest zimna. Na tym specyficzne rozwiązania nie kończą się. W dolnej części deski rozdzielczej - w okolicy nóg kierowcy - pojawia się ogromne pokrętło. To służy do regulacji wysokości świateł. A do tego o ile elektryka przednich szyb jest sterowana z poziomu drzwi, o tyle przyciski tylnych pojawiają się już na konsoli. To mało funkcjonalne.

Oddzielnym tematem w przypadku Sandero jest technologia. Renault chciało żeby to auto było tanie, a to oznacza że nawet nowoczesne rozwiązania nie są tak nowoczesne. Przykład? Ekran dotykowy szybko reagował na muśnięcie palcem, ale oferuje obraz naprawdę słabej jakości - kamera cofania nocą przypomina raczej jasną plamę na czarnym tle. Automatyczna klimatyzacja znana m.in. z poprzedniej generacji Clio bez większej logiki zmieniała natężenie powietrza wtłaczanego do kabiny pasażerskiej. Przestrzeń? Sandero ma sporej wielkości bagażnik - oferuje 320 litrów i dość mało miejsca na tylnej kanapie - wsiądą tam głównie dzieci.

Dacia Sandero Stepway TCe 100

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?

Kuba Brzeziński

Dacia Sandero Stepway TCe 100 - nowy silnik, ale czy dobry?

Pod maską testowej Dacii Sandero Stepway TCe 100 pracuje nowy silnik Renault. Litrowa konstrukcja ma 3 cylindry i 12 zaworów, a do tego oferuje 100 koni mocy i 160 Nm momentu obrotowego. Zalety? Motor okazuje się wystarczająco dynamiczny i w mieście, i trasie. Dobrze radzi sobie z masą miejskiego niby-crossovera i ma dość przyzwoite spalanie. W cyklu mieszanym to wynosiło 7,1 litra paliwa. Kolejna zaleta dotyczy technologii. Francuzi podczas konstruowania silnika wykorzystali wtrysk wielopunktowy. A to oznacza mniej więcej tyle, że Sandero świetnie nadaje się np. do przerobienia na zasilanie tanim gazem.

Zobacz również: Test: Renault Clio Intens TCe 100 - i to się nazywa rozsądne auto!

Jak wspominałem już wcześniej, gałka zmiany biegów jest nienaturalnie długa. Z drugiej strony sama skrzynia pracuje w miarę precyzyjnie. Jakie wady ma Sandero TCe 100? Przy rozruchu motor pracuje niezwykle kulturalnie. Brzmi prawie jak 4-cylindrowiec. Te wrażenia utrzymują się jednak wyłącznie na wolnych obrotach, bo później zaczyna się gang charakterystyczny dla konstrukcji posiadających o jeden cylinder mniej. Poza tym francuski benzyniak po rozgrzaniu potrafi nieco poszarpać podczas postoju na światłach, a do tego w czasie testu miał np. tendencję do falowania obrotami.

Dacia Sandero Stepway - zawieszenie jest miękkie i cicho pracuje

Prowadzenie testowej Dacii Sandero Stepway przypomina nieco jazdę starymi samochodami Renault. To oznacza mniej więcej tyle, że zawieszenie jest miękkie, ale sprężyste, a układ kierowniczy choć wspomagany, pracuje z wyraźnym oporem. Czy Dacia prowadzi się precyzyjnie? Raczej nie. Samochód ma np. tendencję do odbijania kołem kierownicy po najechaniu na przeszkodę. Jeżeli chodzi o resorowanie, to ma dwie spore zalety. Po pierwsze naprawdę dobrze tłumi nierówności na drogach niskiej jakości. Po drugie pracuje ciszej niż np. w Volkswagenie Polo czy Seacie Ibiza. A to już dobre osiągnięcie.

Dacia Sandero Stepway TCe 100

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?

Kuba Brzeziński

O tym, że prawie topowe Sandero nie jest najlepiej wyposażone, można przekonać się patrząc na pierwszy punkt specyfikacji. W tym Dacia podaje... wycieraczkę tylnej szyby. Auto posiada również pakiet elektryczny czy klimatyzację. Lista opcji? Syntetyczna skóra okalająca bardzo dużą kierownicę czy elektrycznie sterowane szyby z tyłu kosztują 310 złotych, prowizoryczny podłokietnik przyczepiony do fotela kierowcy został wyceniony na 400 złotych, podczas gdy ogranicznik prędkości oznacza dopłatę oszacowaną na 650 złotych. A na tym nie koniec, bo 1500 złotych trzeba dopłacić do kamery cofania, 950 złotych do pakietu nawigacyjnego, 1000 złotych automatycznej klimatyzacji i 750 złotych do czujników parkowania z tyłu.

Zobacz również: Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - podsumowanie:

Kiedy Dacia Sandero ma sens? Niestety nie w wersji Stepway. Tak, to nadal auto tanie. Ale czy jest warte ponad 55 tysięcy złotych? Chyba bym z tym polemizował… Sandero warto kupić tylko wtedy, gdy jest naprawdę niedrogie. A to oznacza wybór standardowej wersji z 75-konnym, wolnossącym silnikiem. Gdy kierowca wyposaży ten model w manualną klimatyzację, zrobi prawdziwy interes! W końcu zapłaci za niego niespełna 40 tysięcy złotych. To o 5 tysięcy złotych mniej np. od bazowej Skody Fabii. I w tej cenie otrzyma fabrycznie nowego hatchbacka segmentu B z producencką gwarancją.

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany, benzyna
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 100 KM (przy 5000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 160 Nm (przy 2000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 231 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 11,2 s.
  • Skrzynia biegów: manualna, 5 biegów
  • Zbiornik paliwa: 50 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,1 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,1 litrów
  • Długość: 4089 mm
  • Szerokość: 1761 mm
  • Wysokość: 1555 mm
  • Rozstaw osi: 2589 mm
  • Pojemność bagażnika: 320/1200 litrów
  • Cena: od 31 900 złotych

Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - cena i wyposażenie:

  • Cena: 55 260 zł
  • pakiet Media Nav Evolution
  • klimatyzacja automatyczna
  • system wspomagania parkowania tyłem
  • system wspomagania parkowania tyłem z kamerąą
  • mapa Europy
  • podłokietnik przedni
  • szyby tylne regulowane elektrycznie
  • pakiet elektryczny
  • poduszki powietrzne

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Test: Dacia Sandero Stepway TCe 100 - czy tanie auto może być za drogie?
Kuba Brzeziński
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    1 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.