Kategorie

Test Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: skuteczna w działaniu!

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Nowa Toyota RAV4 przeszła solidny test na dystansie prawie 1000 km. Co kryje się pod jej stonowaną linią nadwozia? Czy bliżej mu do aut terenowych czy popularnych crossoverów?

Toyota RAV4 2.0 D-4D

Toyota RAV4 czyli pojazd służący czynnej rekreacji, wyposażony w napęd na cztery koła (Recreational Active Vehicle with 4-wheel driver) rozpoczął swoją historię w 1994 roku. Na przestrzeni 19 lat produkcji tego modelu, japoński koncern sprzedał ponad 4,5 miliona egzemplarzy RAV4. Na fali rosnącego zainteresowania tym segmentem aut oraz rosnącą konkurencją, w 2013 roku Toyota zaprezentowała najnowszą, czwartą generację RAV4.

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: nadwozie

Z zewnątrz sylwetka nowej Toyoty RAV4 stała się „cięższa” i potężniejsza. Obłości poprzednika ustąpiły miejsca prostym kształtom oraz ostrym liniom wyraźnie tnącym nadwozie najnowszego SUV-a. Nowa Toyota RAV4 jest o 205 mm dłuższa, 30 mm szersza i 25 mm niższa od poprzedniej jej wersji. Co więcej, mimo większego o 100 mm rozstawu osi (2760 mm) oraz napędu 4x4 udało się zachować rozsądną zwrotność pojazdu. Średnica zawracania wynosi 11,4 m.

Zobacz też: Test Skoda Yeti 2.0 TDI/140 KM 4x2 Green Tec

Choć potężne nadwozie RAV4 na to nie wskazuje, to model ten został bardzo wnikliwie dopracowany pod kątem zmniejszenia oporów opływającego go powietrza. Dzięki technologii zaczerpniętej wprost z Formuły 1 usprawniono i zwiększono m.in. opływ powietrza wokół bocznych lusterek oraz tylnych lamp. Dopracowując rogi obu zderzaków ograniczono z kolei turbulencje i ustabilizowano przepływ powietrza wokół pojazdu, co pozwoliło zredukować współczynnik oporu powietrza Cx auta do zaledwie 0,31. W rezultacie nawet w trakcie jazdy autostradą z prędkością ok. 150-160 km/h w kabinie auta jest naprawdę cicho. Według subiektywnych odczuć pod tym względem Toyota RAV4 bije na głowę nawet najnowsze Volvo XC60.


Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: wnętrze

Proste kształty nadwozia Toyoty RAV4 oraz zwiększony w stosunku do poprzednika o 10 cm rozstaw osi pozytywnie wpłynęły na przestronność i funkcjonalność kabiny auta. W obu rzędach siedzeń miejsca nie zabraknie dla czterech wysokich osób o wzroście 185-190 cm, a bagażnik dzięki niezwykle łatwo składanym tylnym siedzeniom może zwiększyć swoją pojemność z 547 do 1746 litrów. Elektrycznie sterowana tylna klapa pracuje jednak zbyt wolno.

Największe zmiany w nowym modelu RAV4 dostrzec można dopiero z miejsca kierowcy. Dzięki obniżeniu o 5 mm tzw. hip-point’u czyli punktu położenia bioder kierowcy względem podłogi auta, może on cieszyć się niższą, bardziej leżącą pozycją za kierownicą. Co więcej zakres regulacji wysokości siedziska zwiększył się o 30 mm.

Zobacz też: Test Nissan Qashqai 1.6 dCi 130 KM All Mode 4x4-i

W rezultacie nawet dłuższa trasa (200-300 km) nie stanowi większego obciążenia dla kręgosłupa kierowcy. W trakcie podróży kierowca doceni także świetne umiejscowienie lewarka skrzyni biegów, hamulca ręcznego oraz wyjątkowo mądrze zagospodarowany tunel środkowy, który  wyposażony został w uchwyty i przegrody stanowiące dogodne miejsce na umieszczenie napoju, kanapki czy telefonu. Świetna sprawa!

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: deska rozdzielcza

Pod względem materiałów wykończeniowych Toyota RAV4 nie imponuje. Plastik jaki użyto do wykończenia deski rozdzielczej i boczków drzwi jest twardy, za to poszczególne elementy kokpitu są porządnie spasowane. W prezentowanej wersji pozytywny odbiór auta zapewniła jednak wyjątkowo miękka w dotyku, kremowa skóra, którą pokryty został częściowo kokpit oraz boczki drzwi. Materiał ten prezentuje jakość daleko lepszą od tego, jakiego użyto w podobnym celu w Peugeocie RCZ czy 5008. Skóra pokrywająca fotele RAV4 jest już jednak wyraźnie twardsza.

Sam kokpit nowej Toyoty RAV4 może się podobać. Wrażenie robi odważny styl, ciekawie zaprojektowane wywietrzniki czy ergonomicznie rozłożone przyciski do sterowania systemem multimedialnym i klimatyzacją. Cieszą także liczne schowki i wnęki wkomponowane w deskę rozdzielczą. Świetnie działa także system klimatyzacji. Szkoda jednak, że w drugim rzędzie siedzeń pasażerowie pozbawieni zostali indywidualnego nadmuchu powietrza.

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: system multimedialny

Dobre oceny w trakcie testów zebrał również układ nawigacji GPS. System dynamicznej kontroli natężenia ruchu pozwala skutecznie ominąć zakorkowane drogi, a mapy prezentują niezłą aktualność.

Gorzej spisuje się jednak sam ekran systemu multimedialnego. Wykazuje on braki zarówno pod względem reakcji na dotyk, jak i czytelności obrazu prezentowanego w trakcie jazdy w słoneczny dzień.


Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: silnik 2.0 Diesel

Ogromnym zaskoczeniem okazał się układ napędowy nowej Toyoty RAV4. Mimo że do testów naszej redakcji został użyczony egzemplarz wyposażony w najsłabszy, 2-litrowy motor wysokoprężny oraz napęd 4x4 to trudno odmówić mu werwy. Silnik 1AD-FTV wyposażony w turbosprężarkę VNT i wtrysk common rail wykorzystujący wtryskiwacze piezoelektryczne, zapewnia autu naprawdę dobre osiągi. Choć generuje on tylko 124 KM mocy to sprawia wrażenie jakby był o 20-30 koni mechanicznych mocniejszy.

Zobacz też: Test Skoda Yeti Outdoor 2.0 TDI L&K: nowe oblicze

Auto świetnie sprawdza się na trasie, skutecznie rozpędzając się w przedziale prędkości od 90 do 150 km/h. Dobrze dobrana długość poszczególnych przełożeń skrzyni biegów pozwala wyciągnąć cały potencjał jaki drzemie w silniku, ograniczając (kiedy zajdzie taka potrzeba) jednocześnie prędkość obrotową silnika przy wyższych prędkościach na autostradzie. Przy 140 km/h silnik ma 2500 obr./min (np. Mitsubishi ASX 1.8 DI-D 150 KM ma 6-tym biegu ma już wtedy 2800 obr./min).

Reklama

Niższe obroty jednostki napędowej przekładają się na mniejsze zużycie paliwa i hałas emitowany przez motor. Średnie spalanie w mieście wyniosło 8,0 l/100 km, na trasie można je obniżyć przy spokojnej jeździe do 6,0-6,5 l/100 km. Mankamentem tandemu silnik-skrzynia biegów jest wyczuwalna turbodziura, która powoduje że silnik można łatwo zgasić podczas ruszania. W trakcie szybkiej zmiany biegów łatwo wybrać 3-bieg zamiast 1-wszego.

Napęd 4x4 choć sterowany jest elektronicznie (tył dołączany jest w razie potrzeby przez komputer auta) to wyposażony został w funkcję blokady, umożliwiającej stały napęd obu osi do prędkości ok. 50 km/h. W rezultacie auto potrafi całkiem sprawnie poruszać się w nieco trudniejszym terenie. Przy dynamicznej jeździe na mokrej jezdni czuć czasem minimalną zwłokę w załączeniu się napędu4x4.

Zobacz też: Test Volvo XC60 D4 Drive-E Geartronic

Zawieszenie RAV4 oparto z przodu na kolumnach Macphersona, a z tylu na podwójnych wahaczach przy każdym kole. W trakcie szybszej jazdy po zakrętach czuć przechyły karoserii, ale mimo to auto naprawdę bardzo pewnie zachowuje się w slalomie. Nierówności, nawet te większe, nie stanowią większego wyzwania dla tego auta. Układ kierowniczy został lepiej dostrojony niż ten w Aurisie, dzięki czemu kierownica obraca się z większym oporem, tak potrzebnym w celu lepszego czucia auta. Przełożenie jest także całkiem bezpośrednie (2,83 obrotu kierownicy pomiędzy skrajnymi punktami jej położenia).

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: hamulce

Układ hamulcowy w prezentowanej Toyocie RAV4 jest większy niż w standardowym modelu. Egzemplarze wyposażone w 18-calowe koła mają z przodu wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy aż 328 mm, a z tyłu 281-milimetrowe, lite ich odpowiedniki. Auto ma bardzo dobre hamulce, ale przy mocnym hamowaniu przód lubi nieco zanurkować.


Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: cena i wyposażenie

Toyota RAV4, mimo że swoją sylwetką nawiązuje do aut terenowych, pod względem wyposażenia oferuje szereg rozwiązań zaczerpniętych z limuzyn klasy średniej. Kwestie bezpieczeństwa załatwia komplet 5 poduszek powietrznych oraz kurtyn powietrznych w obu rzędach siedzeń, system ABS, ESP, kontrola trakcji, układ wspomagający wjazd pod wzniesienie. O komfort podróżujących autem dba klimatyzacja dwustrefowa, system audio, nawigacja GPS, kamera cofania czy tapicerowane skórą fotele, deska rozdzielcza i boczki drzwi. Porządnie wyposażony egzemplarz Toyoty RAV4 to koszt ok. 150 000 zł.

Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM: opinia

Toyota RAV4 to auto, które zaskoczyło mnie świetnym zachowaniem w trakcie dynamicznej jazdy autostradowej. Jest komfortowa, świetnie wyciszona i bardzo przestronna w obu rzędach siedzeń. Choć materiały wykończeniowe użyte we wnętrzu są raczej przeciętnej jakości to funkcjonalnie zaprojektowana deska rozdzielcza o ciekawym designie oraz skórzane wstawki ją zdobiące, nadają wnętrzu auta przyjemny i elegancki charakter. Dobre wyposażenie, skuteczne hamulce i dynamiczny silnik pozwalają poczuć się bardzo pewnie za kierownicą tego auta. Choć nie jest to auto terenowe, to dzięki napędowi 4x4 z funkcją stałego rozdzielania napędu pomiędzy obie osi pozwala wydostać się z nieco trudniejszego terenu. Wysokie nadwozie ma co prawda tendencję do przechylania się w zakrętach, ale z drugiej strony miekkie zawieszenie całkiem komfortowo tłumi nierówności na drodze. Toyot RVA4 w najnowszej odsłonie to niepozorne, ale niezwykle przyjemnie prowadzące się auto. "Powinien Pan być zadowolony !"

Toyota RAV4 2.0 D-4D: dane techniczne

Samochód Toyota RAV4 2.0 D-4D 125 4x4
Rodzaj silnika wysokoprężny z turbosprężarką VNT (zmienna geometra kierownic)
Kod silnika 1AD-FTV
Położenie silnika z przodu, poprzecznie, przed osią 
Wtrysk paliwa common rail z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi
Liczba cylindrów 4
Pojemność skokowa 1998 cm3
Układ cylindrów rzędowy
Moc maksymalna 91/124 kW/KM przy 3600 obr/.min
Maksymalny moment obrotowy 310 Nm w zakresie 1600-2400 obr./min
Współczynnik czołowego oporu powietrza (Cx): 0,31
Napęd  4x4 (sterowany elektronicznie)
Skrzynia biegów manualna 6. biegowa
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 11,0 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie)  5,0/3,6/4,1l
Zawieszenie kół przednich: kolumny MacPhersona
Zawieszenie kół tylnych: wielowahaczowe (podwójny wahacz)
Tarcze hamulcowe przód (rodzaj/średnica) tarcze wentylowane, 296 mm (328 mm 18")
Tarcze hamulcowe tył (rodzaj/średnica) tarcze lite, 281 mm
Wymiary (dług./szer./wys.) 4 570/1 845/1 660 mm
Rozstaw osi 2660 mm
Masa własna 1 625 kg (dowód rej.)
Pojemność bagażnika fot. rozł./złoż. 547/1746 l
Ładowność 565 kg
Liczba obrotów kierownicy 2,83
Średnica zawracania 11,4 m
Prześwit 187 mm
Pojemność baku 50 l
Cena od 93 490 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 tryb sport
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 nawiew powietrza
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 komputer pokładowy
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 bagażnik
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 bagażnik złożone oparcia foteli
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 sterowanie napędem 4x4
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 klimatyzacja
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 deska rozdzielcza
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 fotele tył
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014 fotele przód
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Toyota RAV4 2.0 D-4D 124 KM 2014
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    26 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.