REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński

REKLAMA

REKLAMA

Tym razem przed naszą redakcją pojawiła się japońska nowość w segmencie C. Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G wygląda świetnie, ma 122 konie, automatyczną skrzynię i prawie pełne wyposażenie. Jak się nią jeździ?

W dniu, w którym odbierałem Mazdę 3, pogoda zaskoczyła Warszawę pięknym słońcem. A to warunki idealne, aby dobrze przyjrzeć się hatchbackowi z Japonii. Czemu? Po pierwsze dlatego, że w słońcu mieni się piękny, czerwony lakier o nazwie Soul Red Crystal. Raz wydaje się bardziej czerwony, raz bardziej pomarańczowy, a raz krwisty. Po drugie piękna pogoda sprawia, że mogłem dokładniej obejrzeć nadwozie i odkryć kilka smaczków stylistycznych. Świetnie prezentuje się np. przód. Długa maska raz, że wygląda jakby była zapożyczona z coupe, to dwa kończy się na kilka centymetrów przed asfaltem. To nadaje nadwoziu dynamiki.

REKLAMA

Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - groźnie patrzy na innych kierowców

Idealnym akcentem są też przednie i tylne lampy. Światła z przodu są wąskie, skupione i LED-owe. Mazda 3 spokojnie może odstraszać podczas jazdy innych kierowców… spojrzeniem! Reflektory tylne z kolei dla uzyskania większej wyrazistości zostały podkreślone górną linią przypominającą brew. Japoński hatchback w ogólnym rozrachunku wygląda i nowocześnie, i agresywnie. Bardzo dobrze czuje się nie tylko w centrum dużego miasta, ale też świetnie pasuje do wizerunku młodego i dynamicznego człowieka.

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Kuba Brzeziński

Po zajęciu miejsca w Mazdzie 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G pierwsza myśl kierowcy dotyczy drzwi. Te są lekkie jak kartka papieru! Druga myśl dotyczy fotela. Choć wygląda on niepozornie - zupełnie jak fotel z bazowej wersji, wszechstronność jego regulacji jest imponująca. Właściciel może regulować poziom podparcia pod udami, a do tego tak nisko ustawić siedzisko, że będzie miał wrażenie iż zajmuje miejsce praktycznie na podłodze. A to jeszcze nie koniec. Bo fotele w Mazdzie 3 są wyjątkowo wygodne. Nawet na dłuższym dystansie kierowcy nie powinien boleć kręgosłup, a do tego może on liczyć na dobre podparcie boczne w czasie jazdy w zakręcie.

Zobacz również: Używane: Mazda 3 II (2009-2013) – czy warto ją kupić?

Stylizacja deski rozdzielczej jest nowoczesna, ale elegancka, prosta, ale wysublimowana. To przykład czystej sztuki designu, w której razić może tak naprawdę tylko jedno - zbytnia dominacja czerni. Zegary są czytelne i mają nietuzinkowe rozwiązania. Wystarczy wspomnieć m.in. o suwaku, który pokazuje dostępny zasięg układu napędowego. Na plus Mazdzie 3 należy zapisać też wyśmienite nagłośnienie BOSE. Kierowca czuje się trochę jakby przebywał w prywatnej sali koncertowej. Dodatkowo multimedia choć sterowane za pomocą pokrętła, są obsługiwane intuicyjnie i sparowane z 8,8-calowym, matowym ekranem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - kilka miłych drobiazgów

Japończycy pomyśleli o drobiazgach. Przykład? Miękki i mięsisty podłokietnik to mało znaczący czynnik, który w sposób prawie niezauważalny poprawia komfort jazdy. Poza tym inżynierowie zastosowali na kierownicy skórę, która jest miła w dotyku. Wady kabiny pasażerskiej? Lakierowane elementy pojawiające się na konsoli centralnej wyglądają ładnie. W aucie testowym z przebiegiem prawie 17 tysięcy kilometrów były jednak już podrapane. Po drugie drażniąca była np. rączka na drzwiach, która potrafiła od czasu do czasu potrzaskiwać podczas jazdy.

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Kuba Brzeziński

Pod maską testowej Mazdy 3 pracował 2-litrowy silnik benzynowy wolnossący. Motor wykonany w stylu old fashion way ma 122 konie mechaniczne mocy i 213 Nm momentu obrotowego. To nie brzmi imponująco, szczególnie że pełen potencjał motoru jest dostępny w okolicy 6000 obr./min. Skutek? Wyprzedzanie w trasie wymaga dobrego przeliczenia odległości. To właśnie podczas dynamicznych zrywów kierowca najmocniej odczuwa np. brak turbosprężarki. W mieście benzyniak spisuje się milion razy lepiej. Auto jest wystarczająco dynamiczne, a do tego naprawdę ciche.

Zobacz również: Test Mazda CX-3 2.0 150 KM AWD

Jeżeli chodzi o automatyczną przekładnię, ta pracuje dość gładko. Gładko nie znaczy jednak idealnie. Lubi od czasu do czasu szarpnąć w czasie zmiany biegów podczas przyspieszania. Niewątpliwą zaletą Mazdy 3 2.0 Skyactiv-G jest oszczędność. W czasie testu średnie spalanie wyniosło 7,3 litra. To naprawdę przyzwoity wynik w segmencie C, który sprawia że na pełnym baku liczącym 51 litrów Trójka jest w stanie pokonać przeszło 600 kilometrów.

Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - zawieszenie jest naprawdę sztywne!

Mazda 3 to jeden z przedstawicieli segmentu C. O ile w Golfie, Astrze czy Focusie kierowca otrzymuje dobre właściwości jezdne, ale też rozsądnie miękkie zawieszenie, o tyle Japończycy poszli całkowicie inną drogą. Resorowanie Trójki jest sztywne - i pisząc sztywne mam na myśli naprawdę sztywne. Prowadzący może się poczuć zupełnie tak, jakby prowadził małe coupe. Tak, to nieco ogranicza komfort. Z drugiej strony daje inną zaletę - Mazda lubi dynamiczną jazdę. Nie boi się ciasnych i szybko pokonywanych zakrętów, a do tego zachowuje się na drodze pewnie i przewidywalnie.

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Kuba Brzeziński

Sportowe nastawy charakteryzują jednak nie tylko zawieszenie, ale i układ kierowniczy. Koło pracuje z wyraźnym oporem - zupełnie tak, jakby nie było wspomagane elektrycznie. Podczas manewrów parkingowych kierowca musi użyć nieco więcej siły. W nagrodę może się jednak cieszyć z poprawionej precyzji wykonywanych manewrów. Co z hamulcami? Gdy lekko się wciśnie pedał, ich praca jest niemalże niezauważalna. Przy głębszym naciśnięciu, auto może stanąć niemalże w miejscu! Wady? Podczas jazdy nie da się spryskać szyby. Spryskiwacz został umieszczony na tyle wysoko, że praktycznie nie zmywa powierzchni przed oczami kierowcy.

Zobacz również: Innowacyjne podejście Mazdy do biznesu w Europie

Na koniec została jeszcze jedna kwestia. Ile kosztuje Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G? Za tak skonfigurowane auto trzeba zapłacić przeszło 122 tysiące złotych. To w segmencie C kwota niemała. I choć Trójka może być droższa od konkurentów, kierowca otrzymuje auto z niemalże pełnym wyposażeniem. W wariancie Hikari Japończycy bez żadnej dopłaty dają nabywcy m.in. LED-owe światła projektorowe, nawigację satelitarną, świetne nagłośnienie BOSE z 12 głośnikami oraz duże obręcze aluminiowe. Na liście tak naprawdę brakuje wyłącznie skórzanej tapicerki czy panoramicznego okna dachowego.

Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - podsumowanie:

W przypadku Mazdy 3 jedno jest pewne. Ten samochód kupuje się… oczami! To jeden z najpiękniejszych hatchbacków segmentu C z wysublimowanym i naprawdę gustownym wnętrzem. I nawet jeżeli kierowca zdecyduje się na zakup głównie na bazie zauroczenia, tak naprawdę to jeszcze nie oznacza że pożałuje tej decyzji. Porady zakupowe? Ja z pewnością wybrałbym mocniejszy silnik. 180-konna jednostka Skyactiv-X zdecydowanie lepiej radzi sobie z napędzaniem auta, a do tego można ją sparować np. z napędem na cztery koła.

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka

Kuba Brzeziński

Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - dane techniczne:

  • Silnik: R4, wolnossący, benzynowy
  • Pojemność silnika: 1998 cm3
  • Maksymalna moc: 122 KM (przy 6000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 213 Nm (przy 4000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 197 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 10,8 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 6 biegów
  • Zbiornik paliwa: 51 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 7,3 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,7 litra
  • Długość: 4460 mm
  • Szerokość: 1795 mm
  • Wysokość: 1435 mm
  • Rozstaw osi: 2725 mm
  • Pojemność bagażnika: 327 litrów
  • Cena: od 94 900 złotych

Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - cena i wyposażenie:

  • Cena: 122 584 złote
  • podgrzewanie foteli
  • elektrochromatyczne lusterko wsteczne
  • klimatyzacja automatyczna
  • matrycowe reflektory diodowe
  • system nagłośnienia BOSE z 12 głośnikami
  • system multimedialny z ekranem o przekątnej 8,8 cala
  • kamera 360 stopni
  • system wykrywający znużenie kierowcy
  • 18-calowe felgi aluminiowe

Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Test: Mazda 3 Hikari 2.0 Skyactiv-G - jest stylowa, ale nie… szybka
Kuba Brzeziński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA