REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test KIA Cee'd: rozważna i nieromantyczna

Kalinowski Marcin

REKLAMA

REKLAMA

KIA Cee’d to koń trojański koreańskiego przemysłu motoryzacyjnej. Przed jego pojawieniem niewybredne żarty na temat jakości aut produkowanych w Korei były na porządku dziennym – w niektórych przypadkach nawet słusznie.

REKLAMA

KIA odkryła przed publiką kompaktowy model Cee'd podczas salonu samochodowego w Paryżu w 2006 roku. Wybór salonu samochodowego nie był przypadkowy: od momentu powstania koncepcji auta, było ono tworzone z myslą o europejskim rynku, jako samochód zaprojektowany w Europie i tutaj też produkowany. Nawet nazwa nawiązuje do europejskich korzeni, powstała z połączenia skrótów CE (Community of Europe - Wspólnota Europejska) oraz ED (European Design). Projekt  powstał w Russelsheim, w nowym centrum projektowym, w oparciu o nową płytę podłogową. Cee'd mierzy 4,23 metra długości, 1,79 metra szerokości i 1,48 metra wysokości. Auto sprzedawane jest tylko w Europie, a produkowane w słowackim Żylinie.

REKLAMA

Cee'd trafił do sprzedaży na początku 2007 roku... i osiągnął sukces. Również ze względu na gwarancję obejmującą 150 tysięcy kilometrów lub 7 lat. Cee'd początkowo dostępny był tylko w wersji hatchback, szybko jednak dołączyły też wersje kombi (SW - Sporty Wagon) oraz coupe (pro_cee'd). W 2009 roku auto poddano modernizacji, a do testów trafiła wersja SW ze 126-konnym silnikiem diesla 1,6 CRDi w najbogatszej wersji wyposażeniowej XL.

Zobacz też: Opinie kierowców o KIA Cee`d

Nadwozie

Samochód dość dużo zyskał na przeprowadzonym w 2009 faceliftingu. Nowy jest grill i przednie lampy, dzięki czemu auto zyskało nieco agresywności.

Bagażnik w Cee'dzie jest całkiem pojemny, nie jest jednak liderem w klasie. Z tyłu zmieszczą się 534 litry bagażu. Dla porównania, Octavia II kombi ma bagażnik o pojemności 604 litrów, w Renault Megane Grandtour zmieści się 505 litrów, a w nowej Astrze Sports Tourer... tylko 370.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście tylne fotele można złożyć, jeśli to zrobimy, przestrzeń bagażową można złożyć, Cee'd pomieści wówczas 1664 litry... więcej niż właściwie cała konkurencja, od Octavii aż po Astrę. Na plus należy też zaliczyć wysoko otwierającą się klapę i duży otwór bagażnika.


Wnętrze i wyposażenie

REKLAMA

Najbardziej na liftingu zyskało wnętrze Cee'da. Mało atrakcyjne pomarańczowe zegary zostały zastąpione przez efektowne biało-czerwone wskaźniki. Reszta pozostała właściwie bez zmian. Użyte plastiki nie wyglądają najlepiej, zwłaszcza na konsoli centralnej, ale ich jakość i solidny montaż nie pozostawiają wiele do życzenia.

Największą zaletą Cee'da jest jednak ilość miejsca w środku. Zwykle w autach kompaktowych wygodnie jest tylko z przodu, gdzie zarówno kierowca jak i pasażer potraktowani są "po królewsku". Podróżujący z tyłu plebejusze muszą już zwykle zakrywać uszy kolanami. W Cee'dzie tak nie jest, miejsca jest dużo zarówno z przodu jak i z tyłu. Dotyczy to także miejsca nad głową. Auto zostało zaprojektowane również z myślą o wyższych osobach, co wydawałoby się w dzisiejszych czasach zupełnie naturalne. Niestety nie, przykładem jest choćby Suzuki Kizashi.

Cee'da już w standardzie wyposażono w sześć poduszek powietrznych, w tym kurtyny powietrzne. Seryjny jest też ABS z EBD (elektroniczny rozdział siły hamowania). ESP to już płatny dodatek, podobnie jak TCS (kontrola trakcji) i BAS (układ wspomagania nagłego hamowania).

W aucie należy pochwalić działanie systemu bluetooth. Obsługuje się go prosto i bezproblemowo za pomocą dużych przycisków na ekranie dotykowym. Dzięki temu nawet podczas postoju w korku wybranie numeru nie jest problemem. Za ergonomię pochwalić też trzeba nawigację. W istocie jej układ bardzo przypomina to, co znamy z aut Volkswagena.

Napęd i zawieszenie

W testowanym egzemplarzu znalazł się najmocniejszy oferowany obecnie w cee'dzie silnik diesla o pojemności 1,6 litra i mocy 128 koni mechanicznych. Maksymalny moment obrotowy to 255 niutonometrów, przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,2 sekundy (dużo!), a prędkość maksymalna to 197 km/h.

Jak sprawuje się to w praktyce? Zaskakująco dobrze. Mimo niezbyt zachęcających wyników "na papierze", auto jest bardzo żwawe. Duży moment obrotowy dostępny jest już od samego dolnego zakresu obrotów, dzięki czemu ruszanie jest równie łatwe, co przyjemne. Silnik zaskakuje również kulturą - na tyle, że podczas normalnej jazdy prawie nie czuć, że ma się do czynienia z klekotliwym dieslem. Po faceliftingu w aucie pojawiła się też (nareszcie!) sześciobiegowa manualna skrzynia biegów. W cee'dzie przed faceliftingiem trochę jej brakowało.

Zobacz też: KIA Venga - K(illed) I(n) A(ction)


Zawieszenie jest oparte o kolumny MacPhersona z przodu i oś wielowahaczową z tyłu. O ile przednie zawieszenie jest obecnie podobne w wielu autach tej klasy, to zastosowanie wielowahacza z tyłu (zamiast sztywnej belki) bardzo poprawia zachowanie auta na drodze, zwiększając bezpieczeństwo i komfort.

Podsumowanie i ceny

Cena to jeden z powodów, dla którego cee'd to bardzo ciekawa propozycja dla osób, którym nie przeszkadza niezbyt wielki prestiż łączący się z marką KIA (lub, prościej sprawę ujmując, nie mają kompleksów na punkcie auta którym jeżdżą). Kia cee'd w wersji XL z silnikiem diesla o mocy 128 KM kosztuje obecnie 78 000 zł (bez promocji). To taniej niż porównywalne Renault Megane, Volkswagen Golf Variant, Opel Astra Sports Tourer, Ford Focus... czy właściwie zostali jacyś jeszcze konkurenci w tej klasie?

Gdyby zrezygnować z silnika diesla i wybrać w to miejsce silnik benzynowy o pojemności 1,6 litra i mocy 126 KM, to cena (za egzemplarz z topowym wyposażeniem!) wyniesie 69 000 zł. Po dodaniu do tego 7-letniej gwarancji naprawdę trudno jest się dziwić dobrej sprzedaży tego auta. Ciekawostka: inną firmą, która oferuje 7-letnią gwarancję dla sprzedawanych przez siebie aut jest... Ferrari.

Zalet Kia Cee'd ma bardzo dużo. Czy są też jakieś wady? Na pewno koreańska marka nie ma jeszcze ani tyle zaufania, ani tyle prestiżu, aby konkurować sprzedażowo z takimi gigantami jak np. Skoda. To jednak powoli się zmienia. Druga z wad auta to trochę słaba oferta silnikowa, zwłaszcza, jeśli wybieramy wersję trzydrzwiową (pro_cee'd). W tym ładnym dynamicznie wyglądającym hatchbacku zdecydowanie przydałby się mocny silnik.

Zobacz również: Kia Cee’d – jaką wybrać? Poradnik kupującego

Drugą wadą, dość poważną, jest sposób konstrukcji oferty w Kii. Praktycznie nie ma możliwości skonfigurowania samochodu samemu: musimy poruszać się w obrębie predefiniowanych wersji. Nie jest możliwe np. kupienie modelu o jeden stopień tańszego i dobranie do niego elementów wyposażenia z wersji droższej, pomijając systemy naszym zdaniem zupełnie niepotrzebne. Na pewno upraszcza to proces produkcji i sprzedaży, jednak w efekcie klient ma mniejszy wybór. Prawie identyczny system jest stosowany przez Hyundaia.

Skłamałbym jednak, gdybym powiedział, że powyższe rzeczy zniechęciłyby mnie do zakupu cee'da. To niezwykle solidnie wykonane auto, doskonale spozycjonowane w swojej klasie, z doskonałą ceną i programem gwarancyjnym. A przy tym też niezwykle przyjemne i dyskretne w codziennym użytkowaniu.

Dane Techniczne

Długość: 4490 mm
Szerokość: 1790 mm
Wysokość: 1450 mm
Rozstaw osi: 2 650 mm
Masa: 1419 kg
Pojemność bagażnika: 534 l

Skrzynia biegów: manualna 6-biegowa
Napęd: przedni
Typ silnika: turbodiesel
Liczba cylindrów: 4
Pojemność silnika: 1582  ccm
Moc silnika: 128 KM / 400 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 255 Nm / 1900-2750 obr./min

Prędkość maksymalna: 197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,2 s
Zużycie paliwa: 4,6 l / 100 km (dane producenta)
Pojemność zbiornika paliwa: 53 l

Auto zyskało nieco agresywności, dzięki nowemu grillowi i przednim lampom. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Najnowsza wersja Ceed'a- SW KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
KIA Cee'd SW ma bagażnik o pojemności 534 litrów fot. moto.wieszjak.pl
KIA Cee'd SW idealnie sprawdzi się podczas rodzinnych wycieczek fot. moto.wieszjak.pl
Nowe przednie lampy KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Najbardziej na liftingu zyskało wnętrze. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Mało atrakcyjne pomarańczowe zegary zostały zastąpione przez efektowne biało-czerwone wskaźniki. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Jakość i solidny montaż elementów plastikowych nie pozostawiają wiele do życzenia. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Plastiki użyte wykończenia deski rozdzielczej nie wyglądają najlepiej. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Komputer pokładowy z ekranem dotykowym. KIA Cee'd SW fot. moto.wieszjak.pl
Największą zaletą Cee'da jest ilość miejsca w środku. fot. moto.wieszjak.pl
Tylne KII Cee'd SW fotele można złożyć. fot. moto.wieszjak.pl
Bagażnik w Cee'dzie jest całkiem pojemny. fot. moto.wieszjak.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    REKLAMA